Gå til innhold

Laptop med Ubuntu, visning via prosjektor?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her nå med min laptop og skal se en film via VGA-kablen til prosjektoren fra min laptop som sagt. I Windows trykker jeg på FN-tasten og F8 på min ASUS A6V. Men dette fungerer ikke i Ubuntu.

Har dere noen forslag til programvare, drivere etc. som må til for å få dette til å fungere?

mvh Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter her nå med min laptop og skal se en film via VGA-kablen til prosjektoren fra min laptop som sagt. I Windows trykker jeg på FN-tasten og F8 på min ASUS A6V. Men dette fungerer ikke i Ubuntu.

Har dere noen forslag til programvare, drivere etc. som må til for å få dette til å fungere?

mvh Vegard

7863546[/snapback]

Har du ATI eller Intel grafikk da? Hvis du har intelgrafikk så skal det ikke være vanskeligere enn å kjøre i810switch. Men ATI vet jeg ikke helt. Kanskje du får det til med å legge inn en ekstra skjerm i xorg.conf?

Jeg håper og tror det skal bli lettere når xorg 7.3 kommer med automatisk oppdaging og oppsett av skjermer.

Kanskje noen av disse kan hjelpe deg imellomtiden:

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=221174

eller

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=221320

kjør windows :)  :cool:

7863552[/snapback]

Kan du ikke komme med mer konstruktive innlegg en det? Så kan du holde deg der slike holdninger hører hjemme.
Lenke til kommentar

Nå måtte jeg re-starte pcen pga no nettverkstrøbbel, og da pcen bootet så reagerte vga-utgangen med å sende bilde til skjermen. rart... heh har ikke helt kontoll på det.

Neste spørsmål er jo hvordan jeg kan få en video til å vises på vga-utgangen og ikke på egen skjerm:)

Takker for hjelp:)

mvh Vegard

Lenke til kommentar

Oj, jeg glemte visst å si i det forrige innlegget at du kan trykke Fn+CRT/LCD mens Ubuntu laster, mens du ser den progressbaren i oppstarten, så vil du skifte til en ekstern skjerm (VGA utgang).

Hvis du viser bildet kun på den eksterne skjemen (VGA) så vil det vel vises video der også.

Ellers så kan du prøve å bytte videosink (eller video output module i vlc).

Har du vlc og multiskjermsoppsett så kan du gjøre dette (tror jeg):

VLC -> Settings -> Preferences -> Video -> Output Modules -> (Advanced options) -> X11 (eller OpenGL for GLX) -> Screen for fullscreen mode = 1

Lenke til kommentar
Nå måtte jeg re-starte pcen pga no nettverkstrøbbel, og da pcen bootet så reagerte vga-utgangen med å sende bilde til skjermen. rart... heh har ikke helt kontoll på det.

Neste spørsmål er jo hvordan jeg kan få en video til å vises på vga-utgangen og ikke på egen skjerm:)

Takker for hjelp:)

mvh Vegard

7863903[/snapback]

Hei!

Uten å vite hvaslags grafikkort og grafikkdrivere kan jeg ikke si så mye rent genrellt, men genrellt kan det ofte funke å gå ut av X (init et-eller-annet, jeg vet ikke hvilken på debian), bytte visning med fn-fX, og starte x igjen (init et-eller-annet-annet-tall-som-er-høyere-enn-du-brukte-for-å-komme-ut-av-X). Evt. kan du gjøre det når maskinen laster, før X har startet. X arver instillingene fra før X var startet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...