Khaya Ivorensis Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Har en Ford Scorpio fra tidlig 90-tall. Den har 2,0 DOCH 16v motoren, og har gått 250.000km. Jeg har lagt merke til at motoren tikker noe voldsomt når man starter opp, spesielt når det er kaldt i været. Det er ikke noe rask, myk tikking, men heller en hard og separert "tikk tikk tikk" lyd, med ett halvt sekund mellom hvert tikk på 900omd. Tikkelyden øker i "antall tikk per sekund" jo mer turtall man har. Når motoren har har blitt varm (10-15min om vinteren), avtar tikkelyden gradvis. Jeg lurer på hva i all verden det kan være, og mest av alt om tikkingen indikerer at noe er alvorlig galt med motoren. Gidder ikke å ta bilen med til verksted, siden det er en gammel sarvete bil, og jeg bare bruker den til rallkjøring Mvh, -Erlend Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Hvis du ikke har skiftet motor så har du nok bare 8 ventiler. Det er ikke uvanlig at biler med hydrauliske ventilløftere tikker litt før oljen kommer fram, men den tikkingen gir seg lenge før motoren blir varm. Min bil tikker i noen sekunder dersom det er veldig kaldt ute. Kan høres ut som om en (eller flere) ventilløftere i motoren din begynner å bli dårlig(e). Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Er rimelig sikker på at motoren er 16-ventilert. Det er ikke orginalmotoren som står i bilen (den havarerte etter 100.000). Tviler ikke på at du har rett angående tikkelyden. Er dette noe som kan få motoren til å havarere totalt sånn helt uten videre, eller kan man kjøre en stund til? Tenkte å selge bilen til høsten, og vil jo at den skal være mulig å starte når den tid kommer Endret 3. februar 2007 av Erlend_G Lenke til kommentar
FCW Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Har en Opel Vectra 99, og den har noenlunde samme tikkelyden du beskriver ved kaldstart. Dess kaldere dess høyere lyd virker det som. Noen har nevnt hydrauliske ventilløftere, andre har sagt at det skyldes "skjørtebank", dvs at stempelskjørtene slingrer i sylinderen og lager tikkelyden. Når motoren blir varmere "trutner" stempel/sylinder og lyden forsvinner. Har kjørt med dette i mange år....keine problem sålangt. Lyden blir ikke verre heller. Er dog litt forsiktig med akselerasjon når motoren er kald da. FC Endret 3. februar 2007 av FCW Lenke til kommentar
Ah-PoOk Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Hei Erlend! det er nok en 8V 2L DOCH du har, det er hydraliske ventliløftere som lager tikkelyden. 16V doch blir lagd i england, det er cosworth som bruker av de.. det som hjelper mot tikkelyden er å skifte oljefilter stort sett, ellers kan det hende du har litt lite olje på motoren.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Man får 2liters 16v i scorpio, men ikke før 95/96 (nye karroseriet). Så det er nok ikke bare cosworthmotorene som er 16v Lenke til kommentar
Maxvarv Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Man får 2liters 16v i scorpio, men ikke før 95/96 (nye karroseriet). Så det er nok ikke bare cosworthmotorene som er 16v 7986513[/snapback] [/quote Scorpio fra 90-94/95 har 8 ventilers dohc motor Sierra fra 90-93 har samme motor mondeo og scorpio med framhjulstrekk har 16 motor Di som lurer på dette kan tenke på hvorfor det står 16v merke på mondeo men det har aldri stått på en sierra. Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Hva har sierra og mondeo med dette å gjøre? dohc2000 motoren (16v motoren) har aldri stått i sierra eller mondeo såvidt jeg vet. Den kom i nytypen scorpio og escort rs2000. Scorpio har heller aldri vært forhjulstrekk Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 I min 95 mod Mondeo så står det iallefall en 16V DOCH motor på 2L Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 2,0 DOHC 16v kom i Scorpio i 1995. Før dette ble det brukt en DOHC med kun 8 ventiler. Ofte omtalt som en sørgelig motor med høyt forbruk av toppakninger og løse ventilseter. Mondeo fram til 2001 har 1,6 1,8 og 2,0 Zetec-motorer som aller har 16 ventiler. (forutenom 2,5 V6 og 1,8TD) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Stemmer det, bare jeg som var litt vel småtrøtt i går Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå