Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tikking på kald motor - Ford Scorpio


Anbefalte innlegg

Har en Ford Scorpio fra tidlig 90-tall. Den har 2,0 DOCH 16v motoren, og har gått 250.000km.

 

Jeg har lagt merke til at motoren tikker noe voldsomt når man starter opp, spesielt når det er kaldt i været. Det er ikke noe rask, myk tikking, men heller en hard og separert "tikk tikk tikk" lyd, med ett halvt sekund mellom hvert tikk på 900omd. Tikkelyden øker i "antall tikk per sekund" jo mer turtall man har.

 

Når motoren har har blitt varm (10-15min om vinteren), avtar tikkelyden gradvis. Jeg lurer på hva i all verden det kan være, og mest av alt om tikkingen indikerer at noe er alvorlig galt med motoren.

 

Gidder ikke å ta bilen med til verksted, siden det er en gammel sarvete bil, og jeg bare bruker den til rallkjøring :D

 

Mvh,

-Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har skiftet motor så har du nok bare 8 ventiler. Det er ikke uvanlig at biler med hydrauliske ventilløftere tikker litt før oljen kommer fram, men den tikkingen gir seg lenge før motoren blir varm. Min bil tikker i noen sekunder dersom det er veldig kaldt ute.

 

Kan høres ut som om en (eller flere) ventilløftere i motoren din begynner å bli dårlig(e).

Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at motoren er 16-ventilert. Det er ikke orginalmotoren som står i bilen (den havarerte etter 100.000).

 

Tviler ikke på at du har rett angående tikkelyden. Er dette noe som kan få motoren til å havarere totalt sånn helt uten videre, eller kan man kjøre en stund til?

 

Tenkte å selge bilen til høsten, og vil jo at den skal være mulig å starte når den tid kommer :)

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar

Har en Opel Vectra 99, og den har noenlunde samme tikkelyden du beskriver ved kaldstart. Dess kaldere dess høyere lyd virker det som.

 

Noen har nevnt hydrauliske ventilløftere, andre har sagt at det skyldes "skjørtebank", dvs at stempelskjørtene slingrer i sylinderen og lager tikkelyden.

 

Når motoren blir varmere "trutner" stempel/sylinder og lyden forsvinner.

 

Har kjørt med dette i mange år....keine problem sålangt. Lyden blir ikke verre heller. Er dog litt forsiktig med akselerasjon når motoren er kald da. :innocent:

 

FC

Endret av FCW
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei Erlend!

 

det er nok en 8V 2L DOCH du har, det er hydraliske ventliløftere som lager tikkelyden. 16V doch blir lagd i england, det er cosworth som bruker av de..

 

det som hjelper mot tikkelyden er å skifte oljefilter stort sett, ellers kan det hende du har litt lite olje på motoren..

Lenke til kommentar

Man får 2liters 16v i scorpio, men ikke før 95/96 (nye karroseriet). Så det er nok ikke bare cosworthmotorene som er 16v

7986513[/snapback]

[/quote

 

 

Scorpio fra 90-94/95 har 8 ventilers dohc motor

Sierra fra 90-93 har samme motor

mondeo og scorpio med framhjulstrekk har 16 motor

 

Di som lurer på dette kan tenke på hvorfor det står 16v merke på mondeo

men det har aldri stått på en sierra.

Lenke til kommentar

2,0 DOHC 16v kom i Scorpio i 1995. Før dette ble det brukt en DOHC med kun 8 ventiler. Ofte omtalt som en sørgelig motor med høyt forbruk av toppakninger og løse ventilseter.

 

Mondeo fram til 2001 har 1,6 1,8 og 2,0 Zetec-motorer som aller har 16 ventiler. (forutenom 2,5 V6 og 1,8TD)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...