Melchior Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Løste problemet nå. Siden BIOS ikke fant disken ble den automatisk satt til lav overføringsmodus i windows. Det eneste jeg trengte å gjøre var å manuelt "finne" HDen i BIOS og da funket det. Hei, Trenger litt hjelp her. Har akkurat kjøpt en ny WD 320GB IDE disk som skal fungere som lagringsplass i en gammel pc. Problemet er at jeg får utrolig treg overføringshastighet fra den gamle disken til den nye. Tar ca 30 min. å overføre 700 mb. Noen som vet hva kan være feil? Den gamle hden er en 20gb ide disk satt som master, nye disken er satt som slave på samme ide-kabel. Bios er såpass gammel at den ikke finner den 320 gb disken, men windows xp finner den uten problem..kan dette være årsaken til den treige filoverføringen? Er det noen der ute som har vært borti samme problemet ? Endret 13. februar 2007 av Melchior Lenke til kommentar
slobbix Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Har ikke vært borti problemet, men det kan være dette med BIOS ja.... Det kan også være IDE-kabeln, husk at du har IDE-kabler som støtter hver sin hastighet...så hvis du har av den trege typen, så kan det være det! Og så kan det også være den trege HardDisken din som kanskje har en hastighet på kun 5200rpm, og den nye på 7200 !? Mvh... Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Kan være bios ikke støtter så store disker, dessverre Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Hvilket OS har den maskinen? Ingen harddisker kjører på 5200RPM. De kjører på 5400RPM. Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Bios avgjør vel mer finne/ikke finne. Skal ikke ha noe å si for hastigheten. Sjekk at dma er slått på og hvilken modus harddisken kjører i. Det finnes uansett måter å komme rundt biosbegrensninger på. Lenke til kommentar
Melchior Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Sjekket innstillingene i enhetsbehandleren og i primær idekanal der begge diskene står fant jeg ut at den gamle disken enhet 0 (master) har overføringsmodus Ultra-DMA modus 4, mens den nye disken har bare DMA modus 2 (med flere ord). Dette kan jo være grunnen til at det går så treigt..men hvorfor vil ikke en helt ny IDE disk stå i Ultra-DMA ?? noen ideer ? Lenke til kommentar
KAS Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Foreslår å teste disken på sekundær IDE-kanal slik at diskene er tilkoblet hver sin kabel. Sjekk samtidig hva cpu-bruken ligger på hvis overføringen er sirup. Det kan også skyldes svake sektorer på disken man leser eller skriver til. Endret 3. februar 2007 av KAS Lenke til kommentar
slobbix Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hvilket OS har den maskinen? Ingen harddisker kjører på 5200RPM. De kjører på 5400RPM. 7863381[/snapback] Det har du nok rett i , min feil Lenke til kommentar
IP Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Sjekket innstillingene i enhetsbehandleren og i primær idekanal der begge diskene står fant jeg ut at den gamle disken enhet 0 (master) har overføringsmodus Ultra-DMA modus 4, mens den nye disken har bare DMA modus 2 (med flere ord). Dette kan jo være grunnen til at det går så treigt..men hvorfor vil ikke en helt ny IDE disk stå i Ultra-DMA ?? noen ideer ? 7863972[/snapback] Multiword DMA 2 er betydelig tregere enn UDMA, så det er mulig du har funnet problemet. Såvidt jeg husker er det Multiword DMA som er standarden for CD/DVD-brennere. Sørg for at IDE-kanalen til nydisken er satt til å "Bruke UDMA hvis tilgjengelig". Hvis ikke det fungerer er en mulig løsning på problemet å avinnstallere IDE-kontrolleren og restarte pc'n. Ta backup av viktige data før du gjør dette. IP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå