Gå til innhold

PC inkompatibel med USB-enhet, reklamasjonsgrunn?

Opticane

Anbefalte innlegg

Vet jeg har vært litt ivrig om denne saken her på forumet, men jeg ønsker å høre om noen andre har fått til det samme som jeg skal prøve på;

Jeg kjøpte akkurat en ASUS A6km maskin, og et E-MU (Creative)0202 USB2.0 lydkort. Ved helt vanlig, feilfri installasjon og oppsett av lydkortet lager kortet små hakkelyder og detter ut hele tiden. PCen er da fabrikkny, og alt av nødvendig drivere er installert. Hensikten med denne posten er ikke egentlig å få hjelp til å få lydkortet til å fungere, det har jeg prøvd lenge, og prøvd ALT tenkelig. Tro meg. Derfor tilhører heller ikke dette i delen "lydkort". Dette dreier seg om jeg kan få byttet inn PCen til en annen modell, fordi den ikke samarbeider med lydkortet mitt. Lydkortet er testet på 3-4 andre maskiner, og fungerer da feilfritt. Derfor ligger feilen i A6km'en. Maskinen har forøvrig SiS756 chipset med SiS7001-usb-kontrollere.

Jeg kjøpte maskinen på Datakjeden i Oslo (butikkkjøp over disk), lydkortet er kjøpt i en annen forretning.

Er det noen som har erfaringer med reklamasjoner i denne butikken, eller tror at dette er en gyldig reklamasjonsgrunn, iogmed at en PC idag regnes som å ha en feil når den tydeligvis ikke følger de standardene og kompabilitetskravene som stilles. Lydkortet fungerer som sagt på alle andre PCer jeg har prøvd det på.

Jeg tenkte jeg skulle ta turen til Datakjeden på mandag, men vet ikke helt hvordan jeg skal legge det fram, og hvordan jeg skal gjøre min sak sterk nok.

Maskinen ble kjøpt for å lage musikk på, og det fortalte jeg utrykkelig til selgeren.

Han gjorde riktignok ingen anbefaling, fordi han ikke kunne noenting om laptoper.

Men som forbrukerkjøpsloven sier, han produktet en mangel hvis jeg har sagt hva maskinen skal brukes til ved kjøper, og kan dokumentere at den ikke kan brukes i mitt tilfelle, noe den ikke kan med slike lydproblemer.

Derfor sier jeg tusen takk hvis noen gidder å gi meg litt tips, eller si om dere tror dette er en god nok grunn til å få byttet PCen. :(

Endret av Opticane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikker på at det ikke er lydkortet som er fucka da? Prøv det på en annen maskin...

7863729[/snapback]

Har du lest innlegget?

Ville lagt det fram på en måte som du lar de prøve å fikse saken...

Får de d til så er jo maskinen grei for deg? Hvis de ikke får det til så kan du bare ta med deg en av de andre maskinene du kjører kortet på og vise de!

D ville eg gjort! Eg ville ikke kjørt på at eg skulle ha ny maskin... D ville eg tatt på sikt!

Lenke til kommentar

Greia er at maskinen har flere små irritasjonsmoment, som jeg ikke er fornøyd med, men som kanskje ikke er nok til å reklamere.

Kan nevne bl. a.:

- Vifta går hele tiden, ved meget lett bruk (speedstep osv. er selvfølgelig aktivert) fordi prosessoren blir veldig fort varm.

- "Mail-LED"indikatoren virker ikke som antatt.

Den går ikke i standby-modus ved å lokke igjen lokket, selv om den er konfigurert til å gjøre det i strøminstillinger.

Det mest irriterende problemet etter lydkort-konflikten er at vifta går hele tiden, noe som gjør den ubrukelig til musikkproduksjon, der den må være så stille som mulig.

Men spørsmålet er jo om det er nok at en tredjeparts usb-enhet som ikke er kompatibel med maskinen er nok til å reklamere. Tviler egentlig på at det finnes noen måte å reparere den på utenom å bytte hele chipsettet/usb-kontrollerne?

Sett at de da prøver å reparere den, og problemer vedvarer, og de prøver igjen, og fortsatt problemet er det, kan jeg faktisk heve kjøpet..

:ohmy:

Lenke til kommentar

Av Forbrukerkjøpsloven §15, 2.ledd litra c fremgår det at

"Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering."

Hadde du kjøpt lydkortet og PCen i samme forretning vil jeg tro at selgeren ville hatt risikoen for at dette også passet sammen.

Men så lenge du kjøpte PCen og lydkortet i to forskjellige butikker, antar jeg at du selv først måtte forsikre deg om at dette passet sammen. Dette må gjelde så lenge den bærbare (og lydkortet) virker normalt med andre enheter.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at hvis PCen har liknende problemer med andre lydkort så står jeg sterkere?

Jeg vil nå si at en maskin skal være kompatibel med all USB-maskinvare, så lenge enhetene følger industri-standardene for USB.

Men så er det nå sånn at bevisbyrden ligger på selgers side, så inntill Datakjeden har testet maskinen med et annet lydkort, og funnet at den virker med andre lydkort, så er det en mangel på PCen.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar

Ja, hvis denne PCen også har problemer med andre USB-enheter må det være en mangel ved den.

Hvis det bare er dette konkrete lydkortet som ikke virker, vil jeg tro du står svakere.

Men det er vel mulig å kontakte Asus og spørre om ditt problem er unikt?

Lenke til kommentar
Ja, hvis denne PCen også har problemer med andre USB-enheter må det være en mangel ved den.

Hvis det bare er dette konkrete lydkortet som ikke virker, vil jeg tro du står svakere.

Men det er vel mulig å kontakte Asus og spørre om ditt problem er unikt?

7870873[/snapback]

Ville bare si ifra at jeg fikk byttet maskinen, og fikk full pris tilbake i kreditt, så jeg har valgt meg en HP Compaq nx7400 istedet. Intel cpu og chipset virker mer trygt å stole på.

Ros til Datakjeden! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...