Gå til innhold

Hvordan formatere ny disk til FAT?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må desværre til med partition magic eller lignende, eventuelt at du dytter inn en gammel win98 bootdiskett og benytter fdisk til og opprette nye partisjoner og formatere i FAT32.

Fat fungerer fint til små filer og sist men ikke minst er det lettere å få tilgang til disken i dos om man det må.

Et kjapt og tilbakekompatilbelt system er det også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg får ikke lov til å velge FAT når jeg skal formatere en 250Gb HD i Win XP med Disk Manager. Det eneste valget som kommer opp er NTFS. Skal det være slik ?

Er det noe annet triks jeg kan benytte her ?

7862744[/snapback]

Ja.

Og hvem "ved sine fulle fem" fil ha FAT på sin 250Gb disk?

FAT32 støtter opptil 2TB partisjoner, men hvor stor partisjon du får opprettet avhenger av partisjonerings verktøyet.

Du må nok dele opp disken din i partisjoner hvor du da eventuelt kan ha en FAT32-partisjon.

Mener jeg å huske.. :)

PS og edit:

Var litt for treig til å svare, andre kom meg i forkjøpet.

SKal du han en dual-boot server legger du XP inn *først* og bruker *NTFS*.

Så lar du Linux-installer (Druid) endre partisjoner/lage nye.. installer GRUB og så kan du bruke begge OS. (Linux vil se XP-partisjon/data, ikke motsatt dersom du bruker "linux native" disk-format).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Vel, 200 måtte jeg bruke Partition Magic på. Men siden du skal bruke linux kan du jo like så godt formatere og partisjonere den i linux?

mkfs.vfat /dev/sdx1

Litt usikker på om det gir fat 16 eller fat 32 nå, og da liggerd det jo en forskjell på 2 og 4 GB på maks filstørrelse. Eventuelt kan du formatere den til EXT3 og legge inn et program i windows som leser og skriver til ext3

edit: hvorfor disser alle fat32? Virker som om alle windowshuer bare tenker ntfs. Som trådstarter sier skal han også bruke linux, og da "suger" det å ha ntfs på disken, da det å kunne skrive noen ganger er litt essensielt.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

nå husker jeg ikke helt hva dette filsystem-formatet heter i linux.. men du kan få støtte for dette i xp .. da støtter disken også filer som er på mer en 4gb.. "big-file" suport.. da kan du skrive til disken i både linux og xp ... kommer bare ikke på hva dette formatet ble kalt. lenge siden jeg drev å tulla med dual boot..

Lenke til kommentar

"Litt usikker på om det gir fat 16 eller fat 32 nå, og da liggerd det jo en forskjell på 2 og 4 GB på maks filstørrelse. Eventuelt kan du formatere den til EXT3 og legge inn et program i windows som leser og skriver til ext3" zeltex viste dette! hehe.. det funker strålende med ext3 i xp og linux.. gå for det!

Lenke til kommentar
Jeg får ikke lov til å velge FAT når jeg skal formatere en 250Gb HD i Win XP med Disk Manager. Det eneste valget som kommer opp er NTFS. Skal det være slik ?

Er det noe annet triks jeg kan benytte her ?

7862744[/snapback]

Du får ikke formatert partitioner over 32GB i fat32 under Windows xp.

Men siden du skal bruke det til dual eller trippel booting., du trenger ikke så stor partition til det.

Så ordne en systempartition med det file system som mest fordelagtig her og etterpå kan du dele resten etter behov. Noe av det samme som under post 5.

Lenke til kommentar

At ideen som kom ovenfor her aldri har slått meg før...

Det er jo Windows som trøbler med filsystemer, så hvorfår mekke med Linux. Fant Ext-driveren til Win - Ext2IFS_1_10c.exe - og siden Windows nå kan lese og skrive til Ext, så formateres selvfølgelig serverdiskene til Ext3

post-3875-1170800657_thumb.png

Takk for helpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...