Gå til innhold

Hjelp til oppsett på overklokket spill-pc

Anbefalte innlegg

Har ingen erfaring med overklokking, men ønsker å forsøke meg på å bygge en spill-pc med noe lignende oppsettet i denne artikkelen: http://www.tomshardware.com/2007/01/18/ove...g-guide-part-1/

Vil gjerne ha innspill på dette oppsettet:

Kabinett: Antec Performance SLK3000 eller 3R Systems Miditower, "R205B", Sort

Strømforsyning: Hiper ATX 580W Sort, 18dB

Hovedkort: Gigabyte GA-965P-DS3 REV.2.0 Socket-775

CPU: Intel Core 2 Duo 1.86GHz Socket775

CPU-kjøler: Scythe SCNJ-1000 Ninja+ eventuellt Zalman CPU Vifte CNPS9500LED

Minne: OCZ DDR2 2048MB System Elite Dual Ch.

Harddisk: Seagate 320GB S-ATA II NCQ 7200RPM

Skjermkort: Club3D Radeon X1950Pro 256MB PCIe 16x eller Club3D Radeon X1950Pro 512MB PCIe 16x

Jeg har som sagt ingen erfaring, så alle innspill mottas med takk!

Er usikker på CPU-kjøleren ang. støy og om de kan monteres på hovedkortet, ønsker ikke å måtte ta av kjøleribben som ligger under prosessoren på baksiden av kortet...

Hvor mye får jeg igjen for 512 MB på skjermkortet kontra 256MB?

Er strømforsyningen grei nok, effekt, støy? Kan jeg gå for en mindre og billigere?

Ønsker å kjøpe alle komponenter hos Netshop, kan selvfølgelig gjøre unntak dersom det er helt nødvendig.

Håper noen tar seg tiden til å hjelpe :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan!

1) Har den cpu-kjøleren selv, og den er STOR, men den kjøler meget bra og er veldig stillegående. Om du får plass vet jeg ikke da jeg ikke har erfaring med hovedkortet ditt, sjekket om gigabyte har en kompatibilitets-liste på sidene sine med tanke på kjøleløsninger?

2) Har du tenkt til å spille i høyere oppløsninger (1280x1024+) vil 512mb minne på skjermkortet være hensiktsmessig. Hvis ikke duger 256mb i massevis. Hvor stor skjerm har du?

3) Har selv en Hiper 580w type-r, men altså ingen erfaring med akkurat din modell. Selv er jeg fornøyd, men hiper generellt har fått en del blandede tilbakemeldinger spesielt med tanke på støy. Syns ikke du burde gå noe særlig ned på effekt (W) med tanke på fremtidige oppgraderinger, i og med at produsentene av spesielt grafikkort stadig kommer med mer effekt-hungrige løsninger. Det som derimot er viktig er hvor mange amper 12v-railsene på PSU'en leverer. To alternativer som ligger litt høyre i pris er Mist 600w og Seasonic S12 på 500w, begge er gode PSU'er.

Håper dette var til noe nytte,

Mvh,

Caliber

Lenke til kommentar

Kabinett:

En kamerat av meg har et kabinett fra 3Rsystems (ikke samme som det du ser på), og har ingenting negativt å melde. I tillegg så det jo flere hakk bedre ut enn det fra antec.

Srømforsyning:

Når du først skal handle hos Netshop, bør du virkelig ta en titt på Mist 500w. 500W burde holde i massevis, og den strømforsyningen er det nærmeste du kommer kommer fullstendig stillhet.

Hovedkort:

Har ikke hørt så mye om det du linket til, men Asus P5B vet jeg at er veldig bra.

CPU:

Go for it! Tregner ikke å si mere.

CPU-kjøler:

kanskje denne prosessorkjølertesten hunne vært interessant lesestoff?

Minne og harddisk:

Ingen ting å utsette på det heller, nei.

Skjermkort:

Enig i det Caliber sier, men jeg tror du må opp i oppløsninger en del over 1280*1024 for å utnytte 512 mb.

Edit: fant et par skriveleief

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...