Bytex Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Holder på å bli gal av iTunes. Jeg har null, zip, nada interesse av å bruke den som MP3-bibliotek, selv om det tydeligvis er meningen. Jeg vil BARE overføre sanger i folderstrukturen jeg har på harddisken min, over til iPod Nanoen. Ikke som iTunes gjør, å slenge dem inn i folders helt vilkårlig (nesten), i tilfeldig rekkefølge. Møkkaprogrammet vil jo ikke lese rekkefølgen ut fra filnavn, men utfra id3-infoen i MP3-filene. Det gjør at plater havner i riktig artist/folder, men i helt vilkårlig rekkefølge. Finnes det ikke noe ENKELT som ikke prøver å gjøre om harddisken min til et mp3-bibliotek, eller kjøpesentral, der jeg bare kan overføre folderstrukturen jeg har på HD over til iPod uten problemer med filnavn og rekkefølger? Blir forbanna på dette programmet. Jeg har en perfekt folderstruktur på HD med Genre/Artist/platenavn/0x-sangnavn.mp3 Denne vil jeg fryktelig gjerne beholde på ipoden. Men det går ikke med itunes. Endret 3. februar 2007 av Bitex Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 har ikke siste versjon av winamp den samme funksjonen? Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Som sagt , Winamp fungerer bra til iPod Eller så kan du prøve vPod: http://www.vonnieda.org/vPod/ Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Ikkje la din inkompetanse med iTunes gå ut over programmet, det fungerer akkurat som du vil det skal fungere så sant du brukar funksjonane riktig. Du verkar så oppsatt på at iTunes er eit møkkaprogram at eg like godt kan anbefale Ephpod til deg, eit veldig enkelt program til å overføre musikken med. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Mediamonkey fungerer også veldig bra. Veldig enkelt å skjønne. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Og hvordan "bruker jeg det riktig?" Jeg vil bare ha filene fra HD, over til iPod. Null hassle. Bare få samme filstruktur der som jeg har på HD. Jeg driter hardt i om man kan kjøpe sanger online, og jeg vil ikke sortere musikken etter artist og platenavn som er innebygd i hver enkelt MP3-fil. Winamp gjør akkurat det samme, den drar ut artist/sanginfo fra infoen i selve mp3-fila. Den viser altså ikke strukturen jeg fysisk har på hd'n. Jeg vil at strukturen i ipod skal se sånn ut: Iron Maiden/Matter of life and Death/01-balle.mp3 Iron Maiden/Matter of life and Death/02-balle.mp3 Manowar/Kings of Metal/01-balle.mp3 Ikke sånn Iron Maiden/Matter of life and death/balle.mp3 i tilfeldig rekkefølge. Jeg får ikke med nummeret på låten som ligger i selve filnavnet, dermed sorterer den feil, eller deler plater opp i flere foldere på ipoden fordi id3-infoen ikke er 100% lik på alle filene. Hvis jeg kunne merka alle foldere på harddisken, høyreklikka, også "Transfer to iPod (Keep folders intact)" hadde jeg blitt HYSTERISK lykkelig. Endret 3. februar 2007 av Bitex Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Då har du kjøpt feil mp3-spelar, så vidt meg bekjent kan du ikkje gjere dette på ein iPod. For dei som ikkje har ID3-tag er desverre ikkje iPod ideellt sidan både iTunes og iPod tar utgangspunkt i ID3-tag. Eg synest det å lage tag på alle filene er evig overlegent eit mappesystem, du har mykje større kontroll og muligheter til å sortere og organisere som du vil. Litt tid tar det, men du har mykje igjen for det seinare. Endret 3. februar 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Vel, jeg fikk sortert det sånn noenlunde bra nå. Jeg har id3 på 98% av MP3'ene mine. Men det skjer fortsatt at jeg får to foldere på ipoden med samme navn, og bare en låt i den ene og resten av plata i den andre. Sånt vil jeg helst slippe. Og i noen tilfeller mangler det låter fra folderne i itunes ift på HD. Vet ikke hvor den gjør av disse filene. F.eks. mangler første låten på nye Maiden-plata. Og noen plater lista den bare opp 3-4 låter av f.eks. 10. Den legger også låtene ofte i helt gal rekkefølge på iPod. Endret 3. februar 2007 av Bitex Lenke til kommentar
nojac Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Du trenger utvilsomt MediaMonkey. Selv om ingen hjelpeprogram kan gjøre noe med den merkelige filstrukturen iPod bruker, beholder MediaMonkey i hvert fall filnavnet ved overføringen ( iTunes renamer til uforståelige bokstavkombinasjoner) Det er riktignok ikke så farlig siden brukeren uansett ikke ser filnavnet (men det er nyttig hvis du vil ha tilbake noe av musikken fra iPoden til PC) Viktigere er det at MediaMonkey gir muligheter for automatisk å få orden på dine tags. (tag fra filnavn.) Har du orden på mappestrukturen er det gjort på få sekunder å få på plass all tag-info iPoden trenger. Dine problemer med at foldere blir delt opp eller er mangelfulle antar jeg skyldes unøyaktig tagging (den sangen som havner i en egen mappe har et ekstra mellomrom i tagen eller lignende) Filnavn/filstruktur betyr ingenting for iTunes/iPod, alt styres fra tag-info (id3). Jeg forutsetter at musikken din er mp3, MediaMonkey har foreløpig begrenset støtte for AAC/m4a. Men med ditt forhold til iTunes er der vel ingen fare for at du har denslags format på noe av musikken... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Filstrukturen til iPod er eit eige system, litt tungvint om du skal legge musikken frå iPod til PC, men eg synest ikkje det er noko problem. Det som derimot har irritert meg litt er at iPod-en ikkje tar hensyn til låtnummer, sjølv om du har nummerert eit album i iTunes blir det på iPod-en sortert alfabetisk. Einaste måten å få riktig rekkefølge blir å legge låtnummer i låtnavnet. Eg kunne også godt tenke meg at iPoden kunne hatt orden på album med to disker. Sånn at når du valgte eit album kan du velge om du vil spele disk 1, disk 2 eller alle. Det ville vært suverent om iPod-en hadde alle funksjonane til iTunes. iTunes fungerer greit til å endre enkelte ID3-tagger, legge album på eit utval filer, men skal du gjere større endringar ville eg brukt andre programmer. MediaMonkey høyrest ut til å fungere bra, eg nyttar Mp3Tag. Som nojac skriv er det feil ID3-tag som er årsaken til at det blir feil i iTunes. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Har du riktige tags sorterer iPod-en sanger etter nummer og plate. iTunes fungerer da bra til å redigere alle ID3-tags, eneste forskjellen fra eksterne editorer, er at man ikke kan hente sanginfo fra nettet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Du kan redigere alt ja, men det er ein del funksjonar eg saknar, inkludert det å hente informasjon frå nett. Du kan derimot hente coveret i iTunes om du har ein Music Store konto. Sorterer iPod-en etter låtnummer? Det må eg nesten sjekke akkurat no. *Finne iPod* Jepp! Stemmer på ein prikk, takk skal du ha toretors, så lærte eg noko i dag og, beklagar at eg kom med feilinformasjon. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 Jeg har en ekstremt nøye mappestruktur på MP3'ene mine på HD. Så jeg skal teste mediamonkey også. iTunes legger det meste i riktig rekkefølge på ipod, men det hender for ofte at plater med mange låter (liveplater f.eks.) får helt gal rekkefølge, eller blir splittet opp i 2 foldere med et par låter i en og resten i den andre. Jeg liker å ha kontroll, ikke la ting styres av merkelig software. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 iTunes treng ikkje styre noko som helst, eg har ein mappestruktur som ser sånn ut: Artist->Album på PC-en. Samtidig har eg laga tag på all musikken så navigering i iTunes og iPod går som ein drøm. Filnavnene på kvar låt er låtnavnet. Dersom noko blir feil på iPoden er det på grunn av feil i taggen til fila. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 iTunes treng ikkje styre noko som helst,.... Det er vel ikke HELT sant...... Hvis du bruker iTunes til å rippe MÅ du vel bruke strukturen ../Artist/Album/.... (ikke f eks. .. /Type/Artist/Årstall Album/...) Og hvis du bruker iTunes til å finne AlbumArt må du finne deg i at de havner som krypterte filer (..itc) i en sær mappestruktur som ikke kan leses av andre programer enn iTunes. o.s.v. Det er bl.a. slike ting som gjør at jeg foretrekker MediaMonkey. Men iTunes er en glimrende avspiller for mine behov. Men skal du overføre video til iPod kan ikke MediaMonkey hjelpe deg, det er et musikkprogram. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Jaja, mulig det, men det kan du enkelt endre på sjølv i etterkant. Det eg meinte var at iTunes ikkje treng ta kontrollen over musikkfilene. Når albumarten ligg på filene frå før av eller du legg dei inn manuelt på iTunes, blir det same greia? Bileta blir jo liggande på sjølve musikkfila, men kanskje dei ikkje blir det om du nyttar iTunes til å finne albumart? Har aldri prøvd systemet sjølv. Derfor eg nyttar iTunes, ikkje berre har eg ein musikkspelar som dekker alle mine behov, men eg kan også synkronisere med iPod-en. Endret 4. februar 2007 av Zeph Lenke til kommentar
pedsti Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 om du skal bruke WinAmp må du vell laste ned en plugin? det måtte jeg.. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Albumart lastet ned av programmet kommer i egne mapper. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Då er det ikkje eit alternativ, mykje betre å ha bileta liggande på sjølve musikkfila så du har dei med deg seinare. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 iTunes treng ikkje styre noko som helst,.... Det er vel ikke HELT sant...... Hvis du bruker iTunes til å rippe MÅ du vel bruke strukturen ../Artist/Album/.... (ikke f eks. .. /Type/Artist/Årstall Album/...) Og hvis du bruker iTunes til å finne AlbumArt må du finne deg i at de havner som krypterte filer (..itc) i en sær mappestruktur som ikke kan leses av andre programer enn iTunes. o.s.v. Det er bl.a. slike ting som gjør at jeg foretrekker MediaMonkey. Men iTunes er en glimrende avspiller for mine behov. Men skal du overføre video til iPod kan ikke MediaMonkey hjelpe deg, det er et musikkprogram. 7871086[/snapback] Jeg bruker iTunes, og har denne strukturen: O/Opeth/[2001] Opeth - Blackwater Park/Opeth - Blackwater Park - 04 - The Drapery Falls Dette funker glimrende. Jeg har aldri hatt problemer med det Bitex nevner i forhold til iTunes, men har slitt litt med at iPoden legger sangene i merkelige rekkefølger (ikke alfabetisk, men ikke etter nummereringen i ID3-tagsene heller). Jeg er usikker på hva det kommer av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå