Gå til innhold

Lost Planet - Prislappen på "next gen"


Cryovat

Anbefalte innlegg

http://members.forbes.com/global/2007/0212...artner=yahoomag

 

Det er mye snakk om HD-grafikk og "next-gen" her på forumet, så i den konteksten er denne artikkelen ganske interessant å få med seg.

 

Den viser at for titler som Resident Evil og Devil May Cry, er det et veldig høyt inntjeningspotensiale, men at industrien må være villig til å satse ganske svære summer for å kunne tilfredsstille de visuelle kravene fra markedet.

 

Prislappen på Lost Planet? Nesten 125 millioner norske kroner i utviklingskostnader alene.

 

Tror dette vil være en grunn til at vi ser ganske mange flere multiplatform-titler enn forrige "generasjon". Har også en teori om at dette kommer til å dreie fokuset vekk fra grafikk, og at vi vil se langt flere "enkle" spill av Live Arcade-kaliber.

 

De store bedriftene vil ha muligheten til å delta i grafikk-kappløpet, men med en slik prislapp, hvordan skal små aktører ha en sjanse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo en av grunnene til at det ikke kommer mye spill med nye konsepter. Det er rett og slett for stor risiko å gi ut et spill som man ikke vet vil selge bra.

 

Rart at så mange ikke ser at akkurat dette er grunnen til at det finnes mye nyskapende spill til DS, og av akkurat samme grunn vil det komme spilltyper vi ikke har sett før til Wii.

Lenke til kommentar

Gir skattekutt på dataspill

Franske myndigheter vil oppmuntre til større produksjon av dataspill.

Det franske kulturdepartementet har sørget for skattefordeler for spillprodusenter, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

 

I går ble et forslag som gir skattelette på 20 prosent av produksjonskostnadene for dataspill godkjent av parlamentet.

Kriteriet for å få støtte vil være at spillet har en «kulturell dimensjon».

 

- Flere talenter

Kulturdepartementet opplyste at forslaget var kommet som følge av en økt anerkjennelse av den kulturelle verdien i dataspill. 15 millioner franskmenn spiller jevnlig data- eller videospill.

 

- Spillenes kulturelle gevinst favner over flere bransjer og talenter, forfattere, regissører, grafiske kunstnere, musikk og lydprodusenter, sier departementet ifølge Reuters.

 

Med ordningen håper myndighetene på å stimulere bedrifter til å beholde spillproduksjonen i Frankrike, framfor å flagge ut til lavkostland.

 

Maksimum skattelettelse for spillproduksjon er på 3 millioner euro per bedrift.

Link

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Ja, men det seier litt.

Dyrere enn den dyraste filmen som er prousert i nederland, av Starship Troopers regissør Paul Verhoven.

http://www.tech2.com/india/news/ps3-games/...-million/3037/0

"A video game more expensive than the most expensive film," published by Dutch magazine de Volksrant. The most expensive film they’re talking about here, by the way is director Paul Verhoven’s (Robocop, Starship Troopers) World War II thriller, Black Book (Zwartboek), which by the way cost nearly 16 million euros (approximately $21 million) to make. Now even though, we don’t have an exact figure regarding Killzone 2’s budget here, the project’s director, Arjan Brussee had this to say, "Our budget tops [the film], we're working on the biggest multimedia project in Dutch history."

 

Not too surprising if what they showed at E3 2005 was in fact true.

 

Sjølv om prislappen ikkje er spesifikk, så er OVER 21 millioner dollar eit ekstremt høgt beløp. Det kan også vere høgt over.

Lenke til kommentar

Spel har blitt dyre, ja...trur t.d. Final Fantasy X kosta ein stad mellom 250 og 300 millionar kroner. Der er vel både positive og negative sider med dette...det positive er at vi får spel som er veldig polerte og godt laga. Dersom ein samanliknar nye spel med ein del eldre spel, er det tydeleg at krava har blitt større, og ikkje berre til grafikk. Det negative er at det gjer det vanskeleg for små selskap å hevde seg, og at utviklarar i større grad satsar på det samme gamle, oppfølgjarar basert på tidlegare suksessar. Eg hugsar for 10-15 år sidan, at eg kunne sette inn ein diskett i Amigaen, og ikkje ha noko aning om kva som venta. I dag kan eg kjøpe eit nytt spel, og med ein gong vite korleis det skal spelast, fordi eg har spelt 10-20-30 spel av samme sort før.

 

Det kjem mykje bra i dag, og det skjer at det dukkar det opp noko nytt...men av og til saknar eg dei gode gamle dagane.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Jeg skjønner jo forsåvidt at spillselskapene ikke vil ta sjanser. De er avhengig av å tjene penger og det er ikke mange bommertene man skal gjøre før store selskap bukker under. Bare se på Shenmue. Etter min mening tidenes beste spill med en unik spillopplevelse. Det kostet skjorta å lage og holdt på å brekke ryggen til Sega. Jeg skulle ønske at det var mer risiko villig kapital i spillebransjen, men jeg skjønner at investorer vil ha avkastning. Men kan vi ikke ta en kronerulling for Shenmue 3 da dere ;)

Lenke til kommentar

Det er først og fremst kundene som bestemmer hvilke spill som kommer på markedet. Selvfølgelig satser selskapene på spill som de vet selger, og da ender vi opp med det samme gamle. Det er ikke uvanlig at spill som er litt unike og knallgode flopper med for dårlige salgstall. Er det selskapenes skyld? Nei, det er vi som forbrukere totalt sett som tydeligvis ikke kjøper disse spillene.

 

Angående kostnadene, er det vel ikke bare grafikk som koster? All lyd skal ha sitt budsjett, AI er ikke det enkleste å programmere, også kostbart skulle jeg tro, fysikk er ikke enkelt, også kostbart. Deles kostnadene opp mellom grafikk (hva du ser) og gameplay (hva som skjer) er det så stor forskjell mellom dem? Det virker som om markedet vil ha det beste av begge deler, da må det koste og de er avhengige av høye salgstall.

 

Nei, vil vi ha mer unike spill må vi også kjøpe dem, ikke bare prate om dem (igjen forbrukerene totalt sett).

 

Hvis jeg husker riktig er det ting som skjer på filmmarkedet også. Antall filmer som produseres er mindre enn noen gang og selskapene satser først og fremst på kassasuksesser enn på "gode" mer unike filmer. Markedet skriker etter disse mer unike filmene og det er flere som velger egne produksjoner, litt mer B-film for å kalle det det. Utvalget av politiske filmer er også større enn på lenge, så kanskje ting er i ferd med å skje i Hollywood også.

 

For morro skyld, har piratkopiering noen effekt på hvilke spill vi får, eller kjøper vi bare rett og slett for få spill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...