Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verktøy for skifte av toppakning

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal skifte toppakning på bilen, men lurte på om noen her kunne nevne noe ymse verktøy som trengs.

For eksempel XZN-bits? Bilen er en Audi 80 1.8S 4-syl 91mod. Litt kjipt å kjøre 5 turer frem og tilbake til biltema fordi man "plutselig" trenger noe..

S for skrugalskap..

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er anbefalt at en bytter topplokksbolter på disse motorene, men erfaringsmessig så er det ikke strengt tatt nødvendig. Skal du gjøre jobben skikkelig bør du få planfrest toppen og byttet topplokksboltene og få slipt inn ventilsetene og byttet ventiltettninger.

Lenke til kommentar
Planen er å både planslipe og bytte strekkboltene.. kommer nok på 1500 totalt i materielle kostnader samt. det å få noen til å slipe den. leverer nok toppen til sliping ved yrkesskolen i byen. Har hørt de kan ta seg av det. :)

Tolvkantet spline-bits.. er det samme greia som XZN?

http://www.samstagsales.com/images/xzn_tip.jpg

7865011[/snapback]

Jepp! men jeg husker ikke hvilken størrelse det var. Et anent godt tips er at du handler deg orginal toppakning. Jeg måtte gjøre samme jobben to ganger på min. Første gangen brukte jeg en kurrant ikke orginal toppakning og planfreste ikke toppen. Den lakk olje etter byttet. Så var det påan igjen med orginal toppakning og planfresing. Må si at jeg merket stor forskjell på de to pakningene. Den orginale var mye mer forseggjort, metallpakningene rundt stemplene var større og det virket som om hele pakningen hadde et slags pakningsstoffbelegg på seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...