Melkekartong Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Hei! Skal skifte toppakning på bilen, men lurte på om noen her kunne nevne noe ymse verktøy som trengs. For eksempel XZN-bits? Bilen er en Audi 80 1.8S 4-syl 91mod. Litt kjipt å kjøre 5 turer frem og tilbake til biltema fordi man "plutselig" trenger noe.. S for skrugalskap.. Endret 3. februar 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Bortsett fra standard verktøy som piper og fastnøkkler i ymse dimensjoner, så trenger du tolvkantet spline bits til topplokksboltene, momentnøkkel og pakningsskrape. Kjøp et slik bits-sett på biltema som har unbrako, torx og spline bits. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Du trenger ny toppakning - en spøk, regner med at du skjønnte at du trenger det Mange pleier og bytte topplokksblotene, skal du? Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Det er anbefalt at en bytter topplokksbolter på disse motorene, men erfaringsmessig så er det ikke strengt tatt nødvendig. Skal du gjøre jobben skikkelig bør du få planfrest toppen og byttet topplokksboltene og få slipt inn ventilsetene og byttet ventiltettninger. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Planen er å både planslipe og bytte strekkboltene.. kommer nok på 1500 totalt i materielle kostnader samt. det å få noen til å slipe den. leverer nok toppen til sliping ved yrkesskolen i byen. Har hørt de kan ta seg av det. Tolvkantet spline-bits.. er det samme greia som XZN? http://www.samstagsales.com/images/xzn_tip.jpg Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Planen er å både planslipe og bytte strekkboltene.. kommer nok på 1500 totalt i materielle kostnader samt. det å få noen til å slipe den. leverer nok toppen til sliping ved yrkesskolen i byen. Har hørt de kan ta seg av det. Tolvkantet spline-bits.. er det samme greia som XZN? http://www.samstagsales.com/images/xzn_tip.jpg 7865011[/snapback] Jepp! men jeg husker ikke hvilken størrelse det var. Et anent godt tips er at du handler deg orginal toppakning. Jeg måtte gjøre samme jobben to ganger på min. Første gangen brukte jeg en kurrant ikke orginal toppakning og planfreste ikke toppen. Den lakk olje etter byttet. Så var det påan igjen med orginal toppakning og planfresing. Må si at jeg merket stor forskjell på de to pakningene. Den orginale var mye mer forseggjort, metallpakningene rundt stemplene var større og det virket som om hele pakningen hadde et slags pakningsstoffbelegg på seg. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Du bør vel få undersøkt om toppen er rett før du får den planslipt. Du bør sjekke hvordan eksos-mainfolden er kobla til resten av eksos-anlegget, om det krever spesialverktøy for å få på igjen. Endret 4. februar 2007 av Harkonnen Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Tenkte å handle på mekonomen.. bør være greit nok. Nåværende toppakning og regreim var bytta for 30 000km siden. Regreima er Biltema, regner med at toppakninga er samma driten Endret 4. februar 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå