steinhun Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Jeg skulle prøve å overklokke denne cpuen, og er egentlig ganske newbie i overklokking. Jeg har imidlertidig sikret meg en god nok vifte, og smurte på passelig med arctic silver. Jeg følte meg dristig og satte multiplier ifra "auto" til 14x, men satte ikke opp spenningen. Dette regnet jeg ut til å bli 14x133=1862mhz. Jeg har hørt om folk som har klokket disse cpuene til 2200 mhz så dette burde da bare være barnemat, noe det ikke var. Maskina ville ikke skru seg på igjen, ikke etter at jeg resette biosen engang. Jeg tok ut cpu og undersøkte den, var litt varm, men kan umulig tenke meg at den var noe mer enn 40 grader. Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Ikke godt å si om den er død eller ikke, men det kan jo virke slik.. Har du mulighet til å prøve den i en annen maskin ? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Det lukter ikke bra. Likevel, Athlon XP 2000+ har låst multiplier, og skal dermed ikke kunne klokkes slik. Jeg har selv prøvd å sette ned multiplieren, men da sa Dama (ASUS POST Speech Reporter) fra! Det løste seg imidlertid ved et raskt trykk på resetknappen. Det lureste i ditt tilfelle er nok å prøve CPUen i en annen PC, og prøve en annen i din. Lenke til kommentar
steinhun Skrevet 2. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2002 Jeg har et MSI KT3 Ultra ARU hovedkort, og der kan man gjøre de fleste innstillinger.. jeg prøvde først med 13x, og det gikk bra, men ved 14 så fungerer ingenting. skal prøve den i en annen maskin å se om den fungerer. Lenke til kommentar
santarog Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Reset CMOS så skulle problemet ditt være fikset. Det gjorde det hos meg i allefall. MVH Roger Lenke til kommentar
steinhun Skrevet 2. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2002 Hjelper lite å resette CMOS, jeg har tilogmed tatt ut batteriet, og venta i ca 30 sek, uten at det hjalp.tok ut cpu og renset den for kjølepasta og smurte på ny. skal se om jeg får liv i den nå. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Det er ikke sikkert at det holder å nappe ut BIOS batteriet i et halvt minutt. Røsk ut stømkabelen til HKet OG napp ut BIOS batteriet, ha det ute i et par minutter, sett alt på plass og fyr opp. Hvis det ikke virker er det på tide å prøve en annen CPU. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Som Ar`Kritz sa, AMD prosessorer er låst på "riktig" multipler. Skal du overklokke CPU'en så må du modifisere den, eller gjøre det med Front Side Bus. Standard er 133, du kan vel kanskje overklokke den til å klare å kjøre på 150, da må du være klar over at du overklokker alt (ram også). Og at noen har klart å overklokke en XP2000+ til 2200MHz stiller jeg meg kritisk til, men at de har overklokket den til en XP2200+ kan nok tenkes ja! AMD er ikke et overklokkingsmerke sammenlignet med Intel. XP2000+ @ 1,66GHz klarer med en luftkjøler rundt 1,8GHz + -. Enkelte Intel prosessorer er ofte lett å overklokke til nesten det dobbelte av det den skal ha! Les litt om dette før du blir for ivrig, men for all del AMD er jo nesten gratis, og du kan svi et par prosessorer før du må ut med det samme som for en skapelig Intel CPU! Lenke til kommentar
Tim Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Hei. Tviler på at kjølepastaen er feilen:-) Jeg hadde samme problem, men med en Athlon 1.4Ghz. Prøvde det meste jeg også, inkludert å ta ut Bios batteriet, skifte vifte, ram osv. Men ingenting fungerte. Det tok litt tid å finne ut hva jeg kunne gjøre, men da jeg hadde hørt litt rundt, fant jeg ut at jeg kunne prøve å jumpe hovedkortet. Les i hovedkort manualen din, for å finne ut hvor den riktige jumperen på hovedkortet ditt er. Du burde helst være helt sikker på at du bruker riktig, ellers kan det gå galt:p Men prøv først CPU på et annet hovedkort. Hvis den funker der, så ville jeg prøvd å jumpe hovedkoret. PS: Fikk du serriøst ikke med deg at XP2000+ cpuene er låst på mulitiplier? Lenke til kommentar
steinhun Skrevet 2. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2002 Takk, det hjalp å ha strømmen ute lenger. Nå fungerer den, dog med en temperatur som er 10 grader høyere enn før.. jaja.. fungerer i det minste :smile: Lenke til kommentar
Beornegard Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Jeg hadde samme problem som deg Celeb0rn, med min nye xp2000. Jeg hadde riktignok låst opp multiplieren ved å lime igjen sporet mellom l1-punktene og deretter bruke strømførende lakk mellom dem. En ganske enkel operasjon forresten, så det er ikke noe å stusse på dersom du ønsker flere muligheter ved overklokking. (Det er en fordel å få kjørt fsb'en så høyt som mulig på amd-systemer siden minnebåndbredden blir større jo høyere fsb man kjører på.) Prøvde meg deretter med litt overklokking (bruker 'bare' en silent twin heatsink+vifte så det er vel begrenset hvor langt jeg kan gå). Testet med ulike fsp og multiplier-settings, og fikk samme problem. Husker ikke hvilke settings jeg hadde, men pc'en startet ihvertfall ikke. Lot den stå av en stund, holdt inne insert knappen ved oppstart, resatte cmos osv. men no go. Tok ut batteriet i et par minutter og da fungerte det. Kjører nå på fsb 175MHz * 10 = ca. 1750 MHz, helt stabilt. Har fått den opp i 1780, men da er den ikke stabil. Vet ikke sikkert om det er cpu'en eller noe annet som er årsaken til det (tempen på den blir nemlig ikke noe høyere). Godt mulig at cpu'en ikke takler mer, eller at jeg må øke spenningen på den ytterligere. Har ikke fått testet nok enda. Tempen ligger forresten rundt 50 C ved 100 % cpu-belastning, og det er jeg godt fornøyd med, siden jeg har en såpass stillegående kjøleløsning. Har god kjøling i kabinettet (mellom 21 C og 23 C), så det hjelper nok på. Anbefaler som sagt å låse opp cpu'en slik at du kan kjøre med lavere multiplier og dermed høyere fsb. Hvor høyt du kan gå avhenger selvf. også av minnebrikkene dine. Lenke til kommentar
thoering Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Høyere fsb fører også til høyere PCI/AGP-buss-hastigheter. AGP og PCI-enheter kan være årsak til at fsb ikke går lengere, og disse enhetene kan også bli skadet over tid. Lenke til kommentar
Beornegard Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Jo, det har du helt rett i spn. Har tenkt på dette også, men det jeg har sett er at maskinen var helt stabil på fsb 146MHz * 12 = 1752 MHz, dvs. med pci-buss på 146/4 = 36,5MHz og agp-buss på 36,5*2 = 73 MHz. Mens den altså ikke var stabil på 178 MHz * 10 = 1780 MHz, dvs. med pci-buss på 178/5 = 35,6 MHz og agp-buss på 35,6 *2 = 71,2 MHz, altså lavere busshastigheter på pc/agp, så det kan ikke være der årsaken ligger. Antagelig er det cpu som sier stopp. Det kan muligens også være at jeg har for aggressive timinger på minnet, men det virker mindre sannsynlig, siden jeg har en 512 MB corsair xms3500 - brikke, og denne skal fint greie 178MHz *2 = 356 MHz med disse innstillingene (eks. 2-6-2-2). Lenke til kommentar
kaka13 Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 det er SYND SYND SYND SYND ikke overklokk mer gutten min... :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå