Gå til innhold

Hvordan å stemme gitaren!

LeLiLa

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal nå lære deg å stemme en Standard EADG(B/H)E Tuning.

Ok, for å stemme gitaren (uten stemme "pedal" eller stemme utstyr) så må man vite hvordan en "E" høres ut. (Den Tykkeste/Tyngste/Mørkeste E-en)

Mine råd er:

- Ta å sjekk rundt nettet til du finner en E lyd, bl.a. på Youtube, Guitarsider ell programmet Guitar Pro der du skriver in 0 på Mørkeste E streng.

Når du har hørt den et par hundre ganger, skal du kunne vite åssen en E streng høres ut.

- Du tar å stemmer gitaren via dette systemet.

(Tynneste E)

E|--------------------------------------------------------0-------

H|------------------------------------------------0-----5---------

G|-------------------------------------0--------4-----------------

D|----------------------------0------5----------------------------

A|----------------0---------5-------------------------------------

E|---0----------5-------------------------------------------------

(Tykkeste E)

Når du spiller E-5 A-0 skal tonen høres helt lik ut. Altså den kan være lysere men tonen skal være helt lik.

Når du spiller det så skjønner du hva jeg mener.

- Hvis du har Guitar Pro kan du ta å skrive in tabben jeg har skrevet øverst, å sammenligne lyden på GP med gitaren din.

- Ellers kan du alltid bruke

.

Dette var gratis, hjelpsomt og smart.

Det beviser at mennesker klarer å stemme en gitar uten hjelp av utstyr!

Vel, håper det hjalp deg/dere.

Vel, grunnen til at jeg lagde tråden var pga. det var så mange tråder her som spurte om hvordan man stemte en guitar, så jeg tenkte å legge ut en tråd.

Legg igjen kommentar om hva dere synes da :p

- Værsegod, Takk og Hilsen fra meg, Tc.

Endret av TeKoppen92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, for å stemme gitaren (uten stemme "pedal" eller stemme utstyr) så må man vite hvordan en "E" høres ut.

7861700[/snapback]

Hehe jeg har faktisk brukt wikipedia til å stemme bassen min mange ganger :)

I artikkelen om pitch er det et lydeksempel på tonen A(440hz)((kammertonen))

Endret av s10an
Lenke til kommentar
I artikkelen om pitch er det et lydeksempel på tonen A(440hz)((kammertonen))

7911356[/snapback]

Det er kammertonen A på 440Hz som er vanlig å starte med når du stemmer (A-strengen på gitaren). Denne tonen får du bl.a. ved å løfte telefonrøret og høre på summetonen, eller ved å bruke en stemmegaffel.

Lenke til kommentar
Noen som har en guide til hvordan man stemmer etter overtoner? Har aldri fått det skikkelig til  :)

7918784[/snapback]

Dette er ikke mulig

En overtone er noe du lager.

Uansett tuning, så er det mulig å få til overtone.

Hvis du vil finne ut hvordan foreslår jeg at du leter på nettet, ellers kunne jeg alltids legge igjen en liten guide, bare si ifra.

PS:Ellers kan jeg bare sende deg en melding!

Lenke til kommentar
Noen som har en guide til hvordan man stemmer etter overtoner? Har aldri fått det skikkelig til  :)

7918784[/snapback]

Dette er ikke mulig

En overtone er noe du lager.

Uansett tuning, så er det mulig å få til overtone.

Hvis du vil finne ut hvordan foreslår jeg at du leter på nettet, ellers kunne jeg alltids legge igjen en liten guide, bare si ifra.

PS:Ellers kan jeg bare sende deg en melding!

7964050[/snapback]

selvfølgelig kan du ikke stemme en gitar etter overtoner! det er sikkert mulig men ville tro det var ganske tungvint.. har ikke prøvd) men det jeg tror han mener er haramonics!

som her: http://youtube.com/watch?v=kxqumGzgrwY

Endret av boneraw
Lenke til kommentar

Billige eller høy-strengte akustiske gitarer blir enklest stemt med overtoner (flagoletter). Ved vanlig stemming vil den strengen du trykker ned endre tension alt etter hvor kraftig du trykker. Strengen med løst anslag vil ikke endre seg.

Jeg legger lillefinger så vidt borti A-streng rett over 7. bånd, og slipper med en gang jeg har plukket den. Deretter legger jeg pekefinger over 5. bånd på lav E og plukker. Stemmer deretter til disse overtonene harmonerer (ikke vibrerer)

Stemmer høy E mot lav E vha flagoletter på 12. bånd.

Lenke til kommentar
Billige eller høy-strengte akustiske gitarer blir enklest stemt med overtoner (flagoletter). Ved vanlig stemming vil den strengen du trykker ned endre tension alt etter hvor kraftig du trykker. Strengen med løst anslag vil ikke endre seg.

Jeg legger lillefinger så vidt borti A-streng rett over 7. bånd, og slipper med en gang jeg har plukket den. Deretter legger jeg pekefinger over 5. bånd på lav E og plukker. Stemmer deretter til disse overtonene harmonerer (ikke vibrerer)

Stemmer høy E mot lav E vha flagoletter på 12. bånd.

7964546[/snapback]

Det han mente ja...

Lenke til kommentar

Harmonics er jo bare nynorsk for overtoner da. :ermm:

Jeg bruker dem i hvert fall om hverandre. Slik jeg har forstått det stemmer man den ene strengen, slår ann en harmonic som tilsvarer den tonen som andre strengen og så hører du om tonene er like.

Men vet ikke sånn i detalj, derfor jeg lurte på om noen hadde en guide. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...