tomarild Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Hei! Skal åpne mitt gamle kabinett for å ta utettrådløst nettverkskort, og deretter åpne mitt nye kabinett for å sette det inn. Er livredd for å ødelegge de rådyre tingene i min nye maskin, og har hørt at jeg må jordes før jeg gjør dette. Men... hvordan jorder jeg meg selv? Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Du bør bruke et slikt antistatisk armbånd som du kobler til samme jord som pc'n. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=256786 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Og har du ikke antistatisk armbånd for hånden så hjelper det å ta godt tak i kabinettet før du begynner å rote rundt inni der. På det viset får du og kabinettet samme potensiale og statisk elektrisitet blir eliminert. Lenke til kommentar
Crazy_Man Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Og har du ikke antistatisk armbånd for hånden så hjelper det å ta godt tak i kabinettet før du begynner å rote rundt inni der.På det viset får du og kabinettet samme potensiale og statisk elektrisitet blir eliminert. Nyttig informasjon for meg dette, skal montere en pc til uka og vil ikke ødlegge noen ting Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Sørg også for at du ikke har på deg ullsokker som du har subbet rundt på vegg til vegg teppet med... Dette vil føre til statisk elektrisitet som kan skade de interne komponentene med mindre du jorder deg til chassiset før du begynner å jobbe... Utover dette kan jeg fortelle at jeg har montert mange PCer uten bruk av jordlenke uten problemer. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 tak i kabinettet er et godt tips, gjør det selv. ellers har jeg et heimlaga adapter som tar jord fra stikkontakten og rundt foten min. magneteltet rundt deg selv når du er oppladet kan også skade komponentene bare du er i nærheten lærte vi på vk1. ikke at jeg har merka det direkte selv ennå, men bedre føre var som det heter Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Det er basert på at dere har jordede kontakter. Det beste er å bare ta i en vask før du gjør det. Ikke gå med ullsokker eller på et ulteppe før eller etter du har tatt i vasken. Statisk elektrisitet er overvurdert, i min mening. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Statisk elektrisitet var et langt større problem før, med de første genereasjonene -MOS transistorer, og da spesielt for de som jobber med kun chippene. Ferdige kretskort er generelt sett mindre ømfintlige, men å lade seg ut mot noe jordet er en enkel og grei forhåndsregel. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Kabinettet trenger ikke og være tilkoblet jordet uttak for å lade seg ut over det. Om kabinettet er koblet til jord så lades all statisk elektrisitet ut i det man tar i kassa men om kassa ikke er jorda så vil man uansett få samme potensiale som kassa, noe som gjør at ladningen ikke får gått fra fingrene, gjennom ømfintlige kretser før den havner i GDN i strømforsyninga. Lenke til kommentar
Veggi_h Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 en rask og billig metode er å ta en ledning på ønsket lengde avisoler den i begge ender fest ene enden til kaminettet (finn et passelig hull teip fast og sørg for god kontakt) og ta den andre enden surr rundt hånda og teip til ;D ikke legg kabinettet på tepper og ikke ha ullsokker på deg... Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Jeg har ikke troen på sånn antistatisk greier, bodde et sted med gulvteppe før. Herpa ikke pcen da.. ^^ Bare tok i kabinettet først. Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Jeg har alldri brukt det alle gangene jeg har skrudd på cp, og det har alldri skjedd noe heller så.... Trenger det vel egentlig ikke... Lenke til kommentar
weebl Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 enkel forhåndsregel er at du tar på kabinettet før du monterer. klærne dine kan også lage statisk elektrisitet så ha på deg jeans og bomulls t-skjorte så er du enda bedre sikret mot ESD som det heter Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 En kan vel tenke litt firkantig og hive litt jord under PCen. Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 En kan vel tenke litt firkantig og hive litt jord under PCen. 7987275[/snapback] Tenkte jeg på oxo med engang Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Hadde det vært stein hadde jeg forstått det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå