Gå til innhold

Får strøm fra PC'en

Anbefalte innlegg

Som det står i tittelen, får jeg altså strøm igjennom meg når jeg tar på kabinettet til PC'en. Det kommer bare av og til, og jeg har brukt PC'en i flere dager uten å merke noe. (kanskje fordi jeg ikke har tatt på kabinettet, hvem vet?)

I går fikk jeg strøm to ganger.

Jeg bor i et ganske gammalt hus, uten jording på rommet. Uten at jeg har noe som helst greie på det, åpnet jeg kabinettet og tok ut de strømkablene jeg ikke brukte og lot de henge utenfor. (Slik at de ikke var i kontakt med noe metall.)

Hvis dette løser problemet, kan jeg da eventuelt bare ta en teipbit, og surre rundt de kontaktene jeg ikke bruker, for så å legge de inn igjen i kabinettet?

Er det noe annet som kan være problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket gulv er det på rommet ditt?

Får du støt ved bare å ta i kabinettet eller i kombinasjon med noe annet også?

Er det snakk om strømmgjennomgang med varighet eller bare statisk?

Uansett så vil PCen ha sitt eget potensiale uavhengig av omgivelsene når den er plugget til ujorda stikkontakt.

Betonggulv med belegg og ujorda kontakter har gått bra for min del.

Lenke til kommentar

hm.. merket akkurat at jeg må være borti en ovn samtidig.. og det er ikke bare pc'en jeg får strøm av, fikk nemlig strøm av forsterkeren også! :o

lener ikke altid beine på ovnen, sikkert derfor jeg ikke altid får strøm heller :p

og det er snakk om strømgjennomgang.. ikke veldig behagelig, men det går helt fint å holde fingeren der over lengre tid.

gulvet er jeg usikker på.. alt jeg vet er at det er et heldekkende teppe på det.

Lenke til kommentar

Det skyldes da ganske enkelt at ovnen, forsterkeren og PCen oppretter sitt eget potensiale og du får da strømmgjennomgang når du tar i flere apparater samtidig.

Kanskje det er jordfeil i ovnen.

De blir potensialforskjellen stor mellom de friske apparatene og det som er sykt.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Vegg-til-vegg (heldekkende) gulvtæpper og dårligt inneklima (dårligt utlufting/tør luft) er verstingerne mht statisk elektricitet.

Ullsokker og ullgensere sammen med ovenståenne hjelper også godt til.

Gas- og vedovner samt vanlige elektriske ovner brenner (svir) luften og gir et dåligt og ualmindeligt tørt inneklima.

Bruk oljefylte ovner og/eller kjøp en luftfugter.

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Slike støt er helt normalt. Som perpyro sier, det oppstår et potensiale mot jord. Det er pga kondensatorer i strømforsyningen (Y-kondensator), som brukes for å filtrere støy.

Hvis en PC er jordet så unngår man denne potensialforskjellen. Den kan lett bli over 100 Volt, men er ikke farlig da det er svært lite strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...