Gå til innhold

Kan jeg bruke CPU på 900Mhz p3 på en hovedkort som kun støtt


Kurt_im

Anbefalte innlegg

Har en P3 med 450 Mhz boxed(shit), og har kommet over en CPU på 900Mhz. Problemmet er da at det i manuallen for hovedkortet står det at den kun tar CPU'er fra 450-800Mhz. MEN siden det er muligheter for overklokking av feks en 800 Mhz, går det da ann å kjøre denne 900Mhz'en eller vil alt ende opp i fyr og flamme. Har ikke råd å teste for så å finne at dette var feil..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i dei aller fleste tilfeller kan du kjøre raskere prosessorer enn det manualen tilsier.

 

det er prosessoren selv som bestemmer hvilken clock multiplier den skal ha, ikke hovedkortet selv om manualen sier maks 800mhz prosessor (8x klokke med 100mhz fsb, eller 6x med 133mhz fsb).

 

bare husk på og oppgrader biosen din til siste utgave.

 

[ Denne Melding var redigert av: Prelude på 2002-12-02 10:14 ]

Lenke til kommentar

Aller først: Blir så irritert på folk som skriver "en hovedkort" eller f.eks "hvordan harddisk skal jeg kjøpe?" Det heter "et hovedkort" og "hvilken harddisk?" Puh!, måtte bare få det ut...

 

Tilbake til spørsmålet, så tror jeg ikke det er noe fare med å sette inn prosessoren å prøve. Mulig at det går an å klokke den ned til 800 Mhz også ?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 09:55, skrev Kurt_im:

i manuallen for hovedkortet står det at den kun tar CPU'er fra 450-800Mhz.


Siden du bruker manualen for å se hvor stor cpu kortet tar, så er det nokså sikkert at det ligger en Bios oppdatering og venter på hk-produsentens webside.

Quote:


MEN siden det er muligheter for overklokking av feks en 800 Mhz, går det da ann å kjøre denne 900Mhz'en eller vil alt ende opp i fyr og flamme. Har ikke råd å teste for så å finne at dette var feil..


Helt ufarlig - men du trenger som sagt en Bios oppdatering, for å være sikker på at dette blir vellykket.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 10:30, skrev Kurt_im:


Men tilbake til temaet, hvordan oppgraderer jeg Bios'en, og hvor finner jeg den nyeste versjonen til MITT hovedkort


hehe, hva heter kortet da ? ( du må vite nøyaktig hvilken produsent, modell + versjon: 1 feil her, du laster og installerer feil Bios, da blir det problemer.

 

Som alle andre: les på hk-produsentens webside om hvordan dette gjøres, men er det noe uklart, kom tilbake hit med presise spørsmål, og du vil få hjelp :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 10:15, skrev Lef:

Aller først: Blir så irritert på folk som skriver "en hovedkort" eller f.eks "hvordan harddisk skal jeg kjøpe?" Det heter "et hovedkort" og "hvilken harddisk?" Puh!, måtte bare få det ut...


Tilbake til spørsmålet, så tror jeg ikke det er noe fare med å sette inn prosessoren å prøve. Mulig at det går an å klokke den ned til 800 Mhz også ?


 

går vel ann å si hvordan?

 

Hvordan harddisk skal jeg kjøpe? 5400 eller 7200 rpm?

Hvordan harddisk skal jeg kjøpe? IDE eller SCSI?

 

når sant skal sies så er ikke jeg noen norsk ekspert heller. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 10:15, skrev Lef:

Aller først: Blir så irritert på folk som skriver "en hovedkort" eller f.eks "hvordan harddisk skal jeg kjøpe?" Det heter "et hovedkort" og "hvilken harddisk?" Puh!, måtte bare få det ut...


Tilbake til spørsmålet, så tror jeg ikke det er noe fare med å sette inn prosessoren å prøve. Mulig at det går an å klokke den ned til 800 Mhz også ?


Blir du irritert over så lite?snakk om kort lunte...

:sad:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 10:53, skrev Champ:



går vel ann å si hvordan?


Hvordan harddisk skal jeg kjøpe? 5400 eller 7200 rpm?

Hvordan harddisk skal jeg kjøpe? IDE eller SCSI?


når sant skal sies så er ikke jeg noen norsk ekspert heller. :smile:


 

Nei, det heter "hvilken". "Hvordan" bruker du i f. eks disse formene: "Hvordan går det?" eller "Hvordan utfører jeg dette?".

 

Finn ut hvilket hovedkort du har og let deretter på produsentens hjemmeside etter oppdatert BIOS. Du hadde instruksjonsboka til hovedkortet, så det skulle være grei skuring. Det står også på nevnte hjemmeside hvordan du går fram for å flashe BIOS. Det finnes helt sikkert en haug med tråder om det her på forumet også.

 

Det er som regel en beskrivelse av BIOS-fila på hjemmesida som forklarer hva som er oppdatert. Kan nesten garantere at det er kommet en ny fil som gjør at du kan bruke den nye prosessoren.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ja, ja, dere får kose dere med at jeg nevnte "hvordan harddisk" og "en hovedkort". Men som noen andre også sier her: Prøv å si det et par tre ganger til dere selv, og deretter spørre dere selv: Høres dette bra ut ? NEI, det gjør ikke det ! Jeg er ingen norsklærer, men dette må det gå an å lære seg, selv om man bare er f.eks 14 år.

 

Til crazyeraser og karl hungus vil jeg bare si: Har dere hørt om infinitivsmerke ? Ja riktig, "å" er nettopp det, og foran verb i nåtid, f.eks "prøve" skal det alltid stå "å".

 

Så til CerveZa_: Den satt desverre ikke :smile:

 

 

Ellers er jeg faktisk like blid, tro det eller ei :smile:

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-12-03 12:34 ]

Lenke til kommentar

Ang. bios oppdatering så er det veldig stor sannsynlighet for at du IKKE trenger dette. P3 multiplieren er låst, så du får automatisk riktig frekvens selv om hovedkortet ikke 'støtter' dette. Mulig at biosen ikke detekterer riktig prosessor type (skriver pentium II istedenfor pentium III eller noe) men det vil virke alikevel.

 

Dersom du kjøper en socket konverterer kan du tilogmed bruke FPGA2 P3. Dvs 1.4 GHz i ditt gamle hovedkort. Dette krever litt mer fikling, men du får et heftig resultat :smile:

Lenke til kommentar

infinitivsmerke sier du..

joda det finnes men skal ikke stå der..

skjønner at mange sliter med og/å men det er vel bare å sette seg ned hvis en gidder og få lært det sikkelig for en gangs skyld..skal ikke mye til

 

 

"Tilbake til spørsmålet, så tror jeg ikke det er noe fare med å sette inn prosessoren og prøve."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...