Martin A. Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Driver å lager en liten webside nå, og hadde tenkt til å prøve meg på mod_rewrite. I starten gikk det greit, når jeg kun hadde ett parameter i url'ene for å vise en side (index.php?do=view). Problemet er nå at jeg gjerne vil ha flere (index.php?do=view&id=1337) hvor siste parameter er valgfritt. Er id satt, viser man kun det som tilhører id'en. Hvis ikke viser man alt. Det samme gjelder søking (index.php?do=search&q=123test). Å vise selve søkesiden gikk greit, men når man skrev inn et søk, så kom søkeparametret frem som vanlig (www.sidenmin.no/search/?q=123test) og ikke slik: www.sidenmin.no/search/123test/. .htaccess ser nå slik ut. RewriteEngine on RewriteRule ^([^.]+)/$ index.php?do=$1 RewriteRule /search/([^.]+)/$ index.php?do=search&q=$1 RewriteRule /view/([0-9]+) index.php?do=view&id=$1 Hør prøvd å lese et hav av guider til mod_rewrite, men det klarer ikke å synke inn. Hadde nok vært enklere om jeg i utgangspunktet hadde forstått regex. Så, hvordan skal man løse dette? -Martin Lenke til kommentar
Dustwave Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 RewriteEngine on RewriteRule ^([A-Za-z0-9-]+)/$ index.php?do=$1 RewriteRule /search/([A-Za-z0-9-]+)/$ index.php?do=search&q=$1 RewriteRule /view/([0-9]+) index.php?do=view&id=$1 burde fungere.. er ikke 100% sikker da det er lenge siden jeg har lekt meg med .htaccess filer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå