Gå til innhold

Mulig svindler på bruktmarkedet.

Anbefalte innlegg

De annonsene jeg fikset opp i var de som var lagt ut ved navn "Tom Egil". Det viste seg at det var 2 personer som hadde gått sammen med å gjennomføre svindelen. Jeg kom først i kontakt med Mikkel, han innrømte at han og tom egil hadde gått sammen med å svindle folk på nettet. Jeg har loggført denne samtalen på MSN til de som lurer. Jeg ringte så mora til Tom Egil, siden det var han som eide kontoen pengene hadde gått til, hvor hun fikset altså opp alle innbetalingene som hadde komt til den kontoen.

Det ser ut for meg at det er Mikkel alene som holder på med de nye annonsene. PM meg for detaljer hvis dere ønsker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hardware.no burde ha nok til å politianmelde han. Er det problemer med å bannlyse IP-adressen hans fordi han benytter usikrede trådløse nett, og/eller må man vente i tre måneder før politiet ser på saken?

7903124[/snapback]

Hw.no/bruktmarked.no har ikke blitt utsatt for svindel og kan ikke anmelde noen.

Den som blir offer for svindel må anmelde saken selv, juridisk sett.

Det eneste HW.no/bruktmarked.no kan gjøre er å levere ut mulig bevismateriale hvis politiet har RETTENS godkjenning til å vise frem.

IP-en kan man bytte like ofte som skitne sokker hvis man vil gå inn for det.

Dynamisk IP, kompiser, nettcafe osv....

Som tidligere sagt, vi jobber med å få forbedret kvaliteten på bruktmarked.no.

TTT men bedre litt sent enn aldri... ;)

Mvh

Jarmo

7903252[/snapback]

HW.no har mulighet for å anmelde vedkommende dersom man mener han begår et lovbrudd. I dette tilfelle har så mange av brukerne blitt svindlet at dere bør reagere på det raskest mulig før flere blir svindlet. Å bare sitte å toe hendene er ikke godt nok. Husk at dere moderatorene er her for hjelpe brukerne.

Utfordringen blir da: Gjør noe med dette før flere blir lurt :cry:

Lenke til kommentar

kan dette vaere en annen mulig svindler?

http://bruktmarked.no/annonse.php?a=80755

http://bruktmarked.no/annonse.php?a=80754

ser ut til at en har blitt svindlet allerede...

syns oxo email adressen var litt merkelig (Ihorten.no@ihorten.no.. gaar du inn dit faar du opp passord dialog boks og "TOP SECRET") dessuten er soekte jeg i telefonkatalogen paa oppgitt telefonnummer, og det var til Vital Forvalting...

Endret av Changis
Lenke til kommentar
Hardware.no burde ha nok til å politianmelde han. Er det problemer med å bannlyse IP-adressen hans fordi han benytter usikrede trådløse nett, og/eller må man vente i tre måneder før politiet ser på saken?

7903124[/snapback]

Hw.no/bruktmarked.no har ikke blitt utsatt for svindel og kan ikke anmelde noen.

Det eneste HW.no/bruktmarked.no kan gjøre er å levere ut mulig bevismateriale hvis politiet har RETTENS godkjenning til å vise frem.

Mvh

Jarmo

7903252[/snapback]

HW.no har mulighet for å anmelde vedkommende dersom man mener han begår et lovbrudd. I dette tilfelle har så mange av brukerne blitt svindlet at dere bør reagere på det raskest mulig før flere blir svindlet. Å bare sitte å toe hendene er ikke godt nok. Husk at dere moderatorene er her for hjelpe brukerne.

7903349[/snapback]

Da spør jeg. HVA kan gjøres? Har du noen konstruktive forslag? Nytter ikke å si at "dette er dritt", uten å komme med et alternativ :).

(Uttaler meg her ikke på noen måte på vegne av nettverket forøvrig.)

Lenke til kommentar

7903124[/snapback]

Mvh

Jarmo

7903252[/snapback]

7903349[/snapback]

Da spør jeg. HVA kan gjøres? Har du noen konstruktive forslag? Nytter ikke å si at "dette er dritt", uten å komme med et alternativ :).

(Uttaler meg her ikke på noen måte på vegne av nettverket forøvrig.)

7903654[/snapback]

I verste tilfelle får man lage, selv om jeg er sterkt i mot dette, en forhåndssensur av annonsene. Selvfølgelig gjør det systemet tregere og medfører mye administrasjon, men i korte perioder, slik som nå, må man gjøre noe med det.

Å ha annonser ute i flere timer eller dager før disse blir slettet er tydeligvis ikke godt nok når så mange blir svindlet.

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke denne saken med "tom egil" og "mikkel" den første svindelsaken da.

Det er en annen som også har drevet og svindlet her i flere år. Jeg lagde en tråd om han når han lurte meg, og da viste det seg jo selvfølgelig at han hadde svindlet en hel haug med andre folk.

Burde vært en mulighet for at vi kunne "samlet" hvem som svindlet folk. Så kunne vi laget felles anmeldelser. Det kunne jo blitt litt gøy...

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Er egentlig ikke så veldig vanskelig det med SMS.

Krever selvsagt at noen i HW-nettverket tar dette alvorlig, hittil ser det ikke ut som noe blir gjort. I tillegg burde man kreve at om noen skal selge så har man ikke rett til å være anonym overfor bruktmarkedet. Spørsmålet er om HW/bruktmarkedet ønsker å bruke mer tid..

Jeg på min side mener at bruktmarkedet bør og må være for folk som bruker forumet, mye svindel kan nok være unngått med at man har en "karantene-tid" på forumet før man kan få lov å selge noe, en del seriøse innlegg etc(/Non-OT-innlegg).

Dette vil ikke fjerne dette for det er umulig, men jeg har tro at dette vil fjerne 99% av svindlerne fra bruktmarkedet..

Min mening

Battone

Endret av Battone
Lenke til kommentar

God morgen :)

Et par punkter som er veldig viktige å ta hensyn til. Norge har verdens sterkeste personvernlovgiving som vi er nødt til å følge etter. Vi må samarbeide med Datatilsynet som leverer retningslinjene til oss. Innenfor disse rammene vil vi gjøre alt for at bruktmarked.no vil være et godt tilbud for alle.

Godt samarbeide mellom oss og brukere vil gi resultater over tid. Der er ingen hemmelighet at noen av brukere undergraver søriøsiteten til BM (heretter bruktmarked.no) Selgere og kjøpere er beskyttet av personvernloven, både godt og vondt.

Har lagt merke til mye unødvendig flaming i kommentarer og karaktergiving.

Dette bør det bli slutt på, uvedkommende til salgs-og kjøpsannonser har i grunn ingenting med saken å gjøre.

Selgere bør kunne prise sine varer etter egen mening uten ufine kommentarer, det er fullt lovlig.

Er tingene for dyre så kjøper man ikke, slik fungerer tilbud og etterspørsel her på berget.

Har nettopp fått nøklene til BM av Ueland og skal sette meg inn i saken nå.

Vi får ha en del samarbeide og finne frem bedre løsninger ;)

Mvh

Jarmo

Lenke til kommentar

Bra du tar tak, Jarmo..

Dette er selvsagt ikke lett, det er det ingen som sier, men B.M. skal vøre en gode for oss brukere. Ingenting i personvernlovgivningen sier at man skal være anonym overfor B.M. eller liknende.

Men det krever en del av B.M. for å oppbevare personopplysninger. Man trenger ikke å legge ut info om tlf.nr. eller adresse, men en kjøper vite at B.M. sitter på denne opplysningen om svindel skjer.

Jeg liker også den betalingsmåten Finn.no har begynt med, der de står som 3.part og holder pengene til det bekreftes at varen er kommet kjøper i hende. Alternativene er mange, man må bare være villig til å bruke litt tid for å fikse dette..

Det siste året har økningen i svindel og forsøk på svindel økt markant på B.M., ihvertfall utifra det jeg kan lese på forumet..

Battone

P.S. ; Ja en egen B.M. tråd/kategori burde virkelig være her, savnet det da noen prøvde å svindle meg..

Endret av Battone
Lenke til kommentar
For å bruke litt harde ord så syntes jeg rett og slett HW har laget et plattform som er skreddersydd for heleri. Kanskje bruktmarked.no skulle ha vært nevnt her? BM, i mine øyne, er det nettstedet som trekker HW Netts rykte og bedømmelse rett ned i møkka.

7904529[/snapback]

På grunn av den strenge beskyttelsen av personsensitive opplysninger og taushetsbelagt informasjon, er regelverket ensidig opptatt av å beskytte sendere, mens de fullstendig neglisjerer mottakeres behov, sier doktorgradsstipendiat i datakriminalitet Inger Marie Sunde ved det Juridiske Fakultet ved Universitetet i Oslo.

Hvis auksjonssteder hadde fått lovpåbud om å verifisere identiteten til selgere på nettet, vil kanskje omfanget av vinningskriminalitet på norske auksjonssteder og andre formidlere gå ned. En rekke metoder kan brukes for å vite mer om de som selger gjenstander på nettet, for eksempel kredittkortnummer eller andre identifikasjonsparametre. Det krever imidlertid en lovendring.

Her har vi en del av problemet, for å si det sånn..

Vi fortsetter i tråden til überGoliath, konstruktive og godt gjennomtenkte forslag tas imot med stor takk og evig liv i nerdehimmelen... ;)

Lenke til kommentar

Med et åpent marked som bruktmarkedet er så vil det være vanskelig å beskytte seg 100%.

Jeg vet at på andre forumer ex. forum abit-usa må en bruker ha ex. 150 inlegg før han får lov og drive med salg/bytte eller kjøp. Andre forumer har en slags form for "erfaringspoeng" brukerne av forumet får når de poster svarer eller hjelper andre på forumet, man må da ha et visst antall erfaringspoeng for å få lov drive med salg/kjøp.

Dette vil jo få bort eventuellt svindlere som er ute etter kjapp profitt. Dvs man må være en aktiv kjent bruker for å få lov å drive med salg/bytte og kjøp.

Man kan ikke beskytte seg 100% da heller men det vil utelukke en god del svindlere.

Bare et par synspunkter,jeg har ikke noe fasitsvar.

Jeg er en aktiv bruker av bruktmarkedet selv,har både handlet og solgt masse der, men hver gang jeg har handlet så tar jeg personlig kontakt med selger, hvis jeg ikke får gjort det så handler jeg ikke, minimum en telefonsamtale,kun en epost/sms er ikke godt nok for meg. Og jeg sjekker jo seff telefonnr. og epost mot navnet i annonsen. Lukter det svidd holder jeg meg unna.

Alle mine salg har foregått på forhandsbetaling, jeg er noen ganger litt skremt av folk, etter en sms fra kjøper så bare setter de inn penger på konto, mulig folk kjenner meg og stoler på meg. Men jeg syntes folk generellt burde være litt mer forsiktig.

Flott dere setter dette i fokus,hadde jeg blitt svindlet selv hadde jeg nok gått litt av skaftet :p .........

Lenke til kommentar
Med et åpent marked som bruktmarkedet er så vil det være vanskelig å beskytte seg 100%.

Jeg er en aktiv bruker av bruktmarkedet selv,har både handlet og solgt masse der, men hver gang jeg har handlet så tar jeg personlig kontakt med selger, hvis jeg ikke får gjort det så handler jeg ikke, minimum en telefonsamtale,kun en epost/sms er ikke godt nok for meg. Og jeg sjekker jo seff telefonnr. og epost mot navnet i annonsen. Lukter det svidd holder jeg meg unna.

7904702[/snapback]

Jepp, veldig viktig å tenke slikt. Alle kjøpere kan beskytte seg selv bedre mot svindel. Man får ingenting "nesten" gratis her i verden.

Sjekk opp selgeren: google, tlf, adresse, referanser, venner osv. Ta kontakt med selgeren og verifiser informasjon.(adresse->bruk kart)

En ærlig selger har ingenting å skjule for kjøperen

Lukter man lunta så hold dere vekk ifra slike selgere, det vil komme nye og sikrere tilbud på varer senere (som regel). Ergo, IKKE ta unødvendig risiko.... ;)

Lenke til kommentar

Egentlig synes jeg bruktmarkedet er perfekt som det er. Selvfølgelig noe anarkistisk med hensyn til f.eks. kommentarer, men du verden så enkelt det er å bruke tjenesten.

Istedenfor å fokusere på å ødelegge alt det som er bra med tjenesten, men jeg heller man bør ta de få (jeg mener at det er bare noe få useriøse her).

Ikke start med et prosjekt som ligner kravene i luftfarten hvor "alle" er potensielle banditter, men heller stopp de veldig få kriminelle raskest mulig ved å slette annonser og anmelde de groveste tilfellene.

Edit: Støtter forslag om minimum antall poster før man får tilgang til bruktmarkedet som selger.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Jeg likte særdeles godt det forslaget hvor brukere av BM må ha x-antall poster i forumet :)

7904797[/snapback]

BM er et åpent tilbud til alle, vi kan ikke gjøre krav på antall poster der.. ;)

Slike krav hadde begrenset tilbudet betydelig og brukere hadde blitt "skadelidende".

Men vi kan forandre retningslinjene noe og kreve noe mer av brukere på B.M

Dette arbeide er satt i gang nå.

Mvh

Jarmo :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...