Gå til innhold

gammelt hovedkort støtter ikke stor hdu?

Blue Sun

Anbefalte innlegg

jeg får ikke mitt gamle Intel Advanced/ZP hovedkort til å oppdage hdu'er over 625 mb som primary master. Som primary slave eller secondary master går det greit, men jeg ville gjerne kunne boote på en litt nyere 3 Gb disk, og såvidt jeg skjønner får jeg bare gjort det når disken står som pri master.

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange med slike problemer. Det er flere slike "grenser" for hvor store harddisker bios detekterer. Det enkleste er å bruke et drive-overlay. Du kan kjøpe programmer som fikser dette (EZ-drive tror jeg). Men de fleste store diskprodusenter leverer oem-utgaver av dette eller lignende programmer. Maxtor kaller sitt for Maxblast. Western og IBM har tilsv. Felles for dem er at de ikke fungerer hvis ikke en disk fra deres produsent sitter i maskinen. Så har du en maxtor-disk så last ned maxblast. Osv. (Ps: Maxtor har kjøpt opp Quantum, tror maxblast fungerer på Quantum også).

Lenke til kommentar

Den BIOS versjon jeg har er 1.00.02.BS0. Nå har jeg ikke sjekket hvor gammel den er, men det kan jo være verdt å prøve en BIOS-flash.

Når det gjelder bruk av drive-overlay så er problemet at når jeg setter den store hdu'en som pri master så henger maskinen og går ikke videre i bootsekvensen idet den er kommet til detektering av hdu'er. Dermed får ikke et drive-overlay gjort nytten sin. Jeg bruker drive-overlay helt problemfritt på en 486.

Dag Arne

Lenke til kommentar

Kan du sette den som noe slave, installere overlay og så sette den som master etterpå?? Tror du kan boote fra andre partisjoner enn primary master, dersom du ikke har flere partisjoner installert. Gjorde iallefall det i gamle NT...

Dette er bare idemyldring. Aner ikke om det virker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...