Seifenblase Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Hei! Jeg går nå i 3. klasse på Almennfaglig linje. Siden det snart er tid for å velge hva man skal gjøre videre, er jeg svært usikker. Jeg liker å drive på med datamaskiner, lyd, bilde, nettverk, websider og litt andre ting. Jeg kan litt om hver ting, og vet ikke helt hva jeg selv vil. Problemet mitt er at jeg ikke har tatt noe matte. Jeg er helt elendig i matte og sluttet med det i 1. klasse på videregående. Siden har jeg holdt meg langt unna. Jeg bor i Bergen, og har veldig gjerne lyst å fortsette å gå på skole her. Jeg har sett litt rundt på UiB sine websider, men jeg roter meg fort vekk og vet ikke helt hva jeg skal se etter. Er det noen som vet om noe jeg kan gjøre videre? Gjerne på offentlige skoler. Hva er det første som skjer når man begynner på f.eks UiB? Håper noen tar seg litt tid til å forklare det til en litt forvirret ungdom. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Så ta samf. fag ved uib. Første som skjer når en begynner på uib? Du sitter i grieghallen og hører Grønmo preike. Så begynner fadderuken som er en russetid light avh om du får en kul fadder. Så går du på forelesninger og seminar og begynner å gå på kvarteret som enhver god student og får med deg en live konsert og drikker deg full med venner. sliter du i matte så er det lettest for deg sjøl å velge noe annet enn ikt. barneskolen er hard jobbing, ungdomsskolen er lettere, videregående er ganske lett og universitet kan du sove deg gjennom (forutsatt at du velger riktig fag) Lenke til kommentar
Mott Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Så ta samf. fag ved uib. Første som skjer når en begynner på uib? Du sitter i grieghallen og hører Grønmo preike. Så begynner fadderuken som er en russetid light avh om du får en kul fadder. Så går du på forelesninger og seminar og begynner å gå på kvarteret som enhver god student og får med deg en live konsert og drikker deg full med venner. sliter du i matte så er det lettest for deg sjøl å velge noe annet enn ikt. barneskolen er hard jobbing, ungdomsskolen er lettere, videregående er ganske lett og universitet kan du sove deg gjennom (forutsatt at du velger riktig fag) 7860078[/snapback] Det siste der er noe av det mest idiotiske jeg har hørt. Håper for din del det er ironi Lenke til kommentar
gorber Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Det siste er ihvertfall oppskriften på hvordan sikre seg arbeidsledighet med stort studielån. Det er gått kraftig inflasjon i en del samfunnsfag de siste årene, så det kan være vanskelig å få skikkelig jobb selv med mastergrad. Er du veldig usikker kan et år på folkehøgskole hjelpe på motivasjonen. Ikke kast deg på en utdanning du ikke er motivert for, da blir det bare fyll og spetakkel. Har du gode karakterer, og liker å skrive kan du jo tenke på journalistutdanningen. Vet ikke om det tilbys i Bergen dog. Er du en liten kremmer, hva med NHH. Litt matte er det der, men med litt mengdetrening og oppmøte i forelesningene går det faktisk greit. Arkitektutdanningen er også en med relativt høye krav, men du får en veldig god utdanning med relativt lite matte der og sikker, spennende jobb etterpå. Liker du å jobbe med mennesker, kan du jo bli psykolog. Godt betalt, og mange gale mennesker rundt deg i jobbhverdagen. Tannlege kanskje, store muligheter til å jobbe svart på si der, i tillegg godt betalt. (men veldig ekkelt da!) Slutt nå! Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Det siste er ihvertfall oppskriften på hvordan sikre seg arbeidsledighet med stort studielån. Det er gått kraftig inflasjon i en del samfunnsfag de siste årene, så det kan være vanskelig å få skikkelig jobb selv med mastergrad. Er du veldig usikker kan et år på folkehøgskole hjelpe på motivasjonen. Ikke kast deg på en utdanning du ikke er motivert for, da blir det bare fyll og spetakkel. Har du gode karakterer, og liker å skrive kan du jo tenke på journalistutdanningen. Vet ikke om det tilbys i Bergen dog. Er du en liten kremmer, hva med NHH. Litt matte er det der, men med litt mengdetrening og oppmøte i forelesningene går det faktisk greit. Arkitektutdanningen er også en med relativt høye krav, men du får en veldig god utdanning med relativt lite matte der og sikker, spennende jobb etterpå. Liker du å jobbe med mennesker, kan du jo bli psykolog. Godt betalt, og mange gale mennesker rundt deg i jobbhverdagen. Tannlege kanskje, store muligheter til å jobbe svart på si der, i tillegg godt betalt. (men veldig ekkelt da!) Slutt nå! 7860849[/snapback] Nå var det ikke riktig dette jeg tenkte på, men takk for forslagene. Det meste av det du har foreslått her er jeg lite interessert i. Jeg har nå bedriftsøkonomi som fag på skolen, og jeg kan ikke akkurat si at det går strålende der, så jeg tviler på at jeg kommer til å fortsette med det. Jeg har sett litt på Bachelorprogram i informasjonsvitenskap. Kanskje det er noe ? Noen som kan forkorte og forenkle den lange nynorske teksten som er skrevet der? Ev.t komme med erfaringer eller kommentarer? Lenke til kommentar
magicus Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Ja da.. har tatt noen fag på informasjonsvitenskap. Det er egentlig akkurat det samme hvilket studieprogram du søker på sv fakultetet ved uib. Du kan bare søke intern overgang når du er tatt opp på ett program. Eller du kan først bruke de frie studiepoengene du har til å se om du liker fagene på de andre instituttene. Som gorber sier... Siden ca 1990 har det vært en 10-dobling av antall samfunnsvitere. markedet har for lengst eksplodert og alle de som har blitt utdannet fra 1993-2006 har forrang foran deg da de har opparbeidet seg mer jobberfaring osv. Tar du en SV-utdanning så lever du risikofullt om du vil ha en relevant jobb. Og hva er egentlig en typis relevant jobb en får av en SV-utdanning? Kontorrotte i det offentlige. Ikke akkurat noe spennende eller godt betalt.. Tenk deg godt om før du tar ett valg. Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Ja da.. har tatt noen fag på informasjonsvitenskap. Det er egentlig akkurat det samme hvilket studieprogram du søker på sv fakultetet ved uib. Du kan bare søke intern overgang når du er tatt opp på ett program. Eller du kan først bruke de frie studiepoengene du har til å se om du liker fagene på de andre instituttene. Som gorber sier... Siden ca 1990 har det vært en 10-dobling av antall samfunnsvitere. markedet har for lengst eksplodert og alle de som har blitt utdannet fra 1993-2006 har forrang foran deg da de har opparbeidet seg mer jobberfaring osv. Tar du en SV-utdanning så lever du risikofullt om du vil ha en relevant jobb. Og hva er egentlig en typis relevant jobb en får av en SV-utdanning? Kontorrotte i det offentlige. Ikke akkurat noe spennende eller godt betalt.. Tenk deg godt om før du tar ett valg. 7870742[/snapback] De it-fagene som jeg tenkte på, er det samfunnsfag? Hvilken type jobb kan man få seg hvis man f.eks studerer informasjonsvitskap ved UiB? En annen ting som ser litt spennende ut er film - og tv-produksjon ved UiB. Jeg har jo veldig lyst å ta IKT, men det er matematikken som stopper meg, og tro meg jeg har prøvd. Jeg har prøvd å forstå matte, men jeg klarer det rett og slett ikke. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Les første setningen i linken du gav: http://studere.uib.no/?link_id=406&sublink...&kode=BASV-INFO Bachelorprogrammet i informasjonsvitskap fører fram til graden bachelor i kultur- og samfunnsvitskap Det sier vel det meste? Det er tittelen på graden du skal imponere arb.giver med. Dette instituttet tar for seg hvordan IT-utviklingen påvirker samfunnet. De uformelle maktstrukturene i en bedrift blir endret med IT sitt inntog i i bedriften. bla bla.. Ganske daft fag. Bachelorprogrammet i info.vit er ett fortolkende studium som har ett samfunnsvitenskaplig perspektiv på IT. Film og tv produksjon? Dette er ett typisk fjolle fag. Skal du øke sjansene dine for å få jobb bør du ta ett profesjonsstudium. Altså bli en del av en profesjon som har monopol på en tittel og monopol på ett arbeidsfelt. Lege, tannlege, jurist, psykolog.. Disse har høyt snitt... Ikke misforstå meg, info.vit er perfekt. Ganske lett og daft, du får stipend, deilig studentliv. eg anbefaler det. Lenke til kommentar
sim Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 barneskolen er hard jobbing, ungdomsskolen er lettere, videregående er ganske lett og universitet kan du sove deg gjennom (forutsatt at du velger riktig fag) 7860078[/snapback] For en fantastisk holdning. Lenke til kommentar
mkon Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Film og tv produksjon? Dette er ett typisk fjolle fag. Kommer vel ann på interesse hva man syns om de enkelte linjene man velger. Virker som du har sett deg ut ei linje og bestemt på at det er best, kanskje for deg men ikke alle andre Lenke til kommentar
magicus Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 barneskolen er hard jobbing, ungdomsskolen er lettere, videregående er ganske lett og universitet kan du sove deg gjennom (forutsatt at du velger riktig fag) 7860078[/snapback] For en fantastisk holdning. 7896951[/snapback] Har ingenting med holdning å gjøre. Det er fakta. Kommer vel ann på interesse hva man syns om de enkelte linjene man velger.Virker som du har sett deg ut ei linje og bestemt på at det er best, kanskje for deg men ikke alle andre Trodde det var åpenlyst. Jeg har ingen evne til å forutsi eller gjette hva som er best for andre eller hva andre foretrekker. Når jeg kommenterer ett innlegg gjør jeg dette på bakgrunn av mine erfaringer og meninger. Hva trodde du? Lenke til kommentar
sim Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Har ingenting med holdning å gjøre. Det er fakta. At du valgte å ikke gjøre en dritt på ungdomskole og videregående sier noe om holdningen din og ikke om hvor lett ungdomskole og videregående skole er. Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Ble litt klokere nå. Har også fått tak i studiekatalogen fra UiB, som jeg skal kikke litt nærmere i. Om film & TV-produskjon er fjollefag eller ikke vet jeg ingenting om, det er derfor jeg ville vite litt mer om det i form av erfaringer, ting en har hørt osv. Personlig synes jeg det virker spennende, men er usikker på om jeg vil det fremfor informasjonsvitenskap, og om det er noe marked for jobb når jeg er ferdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå