Gå til innhold

kommer ikke over 240 fsb

Anbefalte innlegg

hei,

jeg har nå etter en stund på dette forumet blitt en veldig aktiv overklokker. elsker å overklokke, men hater det så ekstremt når det ikke går som jeg har lyst til.

har nå sittet å irritert meg lenge over at jeg ikke kommer over 240fsb. specs i signatur.

cpu: 2.6ghz (237*11)

vcore: 1.465

ram: frequenzy: 166 (altså ca 200mhz*2) volt: auto

chipsett: volt: auto

htt: 4x (altså ca. 948mhz)

noe jeg har glemt? har prøvd det meste nå. skru opp volt på det meste, sette ned htt, ram frq, sette ned multiplier på cpu osv. men ingenting hjelper. er det enkelt og greit hovedkortet mitt som ikke klarer mer? klarer å kjøre på 240fsb, men klarer ikke orthos torture test med den clocken.

btw, har også merket noen ekstreme vcore drops. er det strømforsyning eller hk som forårsaker dette? har en liten mistanke om at psu'en min er en anelse ustabil. veit man ikke skal stole 100% på programmer i windows, men i pc wizard så er 12V linja den eneste som faktisk er grei. har bare sjekka idle da, så veit ikke om den detter noe under stress.

EDIT: glemte å skildre problemet ordentlig. veldig enkelt egentlig: alt over 240fsb klarer den ikke boote på.

Endret av fredblic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nok hovedkortet ditt,og ikke psu som gjør vcore drop.Litt typisk MSI det.Har du prøvd flere bios? Du kan jo prøve å gi chipset litt mer spenning.

7859523[/snapback]

har prøvd å gi chipsett mere spenning ja. har ikke prøvd med andre bioser men gidder nok ikke det...

Lenke til kommentar

Har lignende problem med mitt MSI kort også. Den vil ikke boote med fsb over 230 hos meg, den blånekter uansett om jeg moser på med volt så det knaker i psu'n.

Det som hjalp var å klokke i windows med clockgen den resterende biten, der går det uten problemer merkelig nok. Har du ikke lyst til det kan du prøve å øke PCI-E hastigheten med 5mhz ca og se om det hjelper på. Det gjorde at min bootet med litt høyere fsb. Men jeg måtte til slutt ty til klokking i windows.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Har lignende problem med mitt MSI kort også. Den vil ikke boote med fsb over 230 hos meg, den blånekter uansett om jeg moser på med volt så det knaker i psu'n.

Det som hjalp var å klokke i windows med clockgen den resterende biten, der går det uten problemer merkelig nok. Har du ikke lyst til det kan du prøve å øke PCI-E hastigheten med 5mhz ca og se om det hjelper på. Det gjorde at min bootet med litt høyere fsb. Men jeg måtte til slutt ty til klokking i windows.

7873771[/snapback]

hmm... er litt skeptisk til clocking i windows.. er det ikke sånn at man enten må klokke i windows eller i bios og ikke begge deler?

EDIT: prøvde meg på litt clockgen, men hjalp nok ikke. bare den minste finjustering gjorde slik at pc'en klikka i orthos torture test. jeg tror nok desverre jeg har funnet maxclock for mitt hk :( 2.6 ghz...

Endret av fredblic
Lenke til kommentar
hmm... er litt skeptisk til clocking i windows.. er det ikke sånn at man enten må klokke i windows eller i bios og ikke begge deler?

EDIT: prøvde meg på litt clockgen, men hjalp nok ikke. bare den minste finjustering gjorde slik at pc'en klikka i orthos torture test. jeg tror nok desverre jeg har funnet maxclock for mitt hk :( 2.6 ghz...

7874805[/snapback]

Det skal gå fint å klokke i windows også, men det mange brenner seg på er at de ikke stiller inn det nødvendige i bios først. Du må sette ned minnehastigheten, samt HTT og kansje øke vcore litt. Dertter klokker du videre i windows, og det skal da gå fint i og med at du har stilt alt til rette på forhånd. Har du forresten fulgt med PCI-E hastigheten?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

7874805[/snapback]

Det skal gå fint å klokke i windows også, men det mange brenner seg på er at de ikke stiller inn det nødvendige i bios først. Du må sette ned minnehastigheten, samt HTT og kansje øke vcore litt. Dertter klokker du videre i windows, og det skal da gå fint i og med at du har stilt alt til rette på forhånd. Har du forresten fulgt med PCI-E hastigheten?

7876632[/snapback]

alt det der er prøvd (altså htt, vcore, minnehastighet, øke volt på alt). ja har også fulgt med på pci-e hastigheten. prøvde også å øke den litt uten at det hjalp no serlig.

Endret av fredblic
Lenke til kommentar
alt det der er prøvd (altså htt, vcore, minnehastighet, øke volt på alt). ja har også fulgt med på pci-e hastigheten. prøvde også å øke den litt uten at det hjalp no serlig.

7876662[/snapback]

Merkelig så sta hk ditt skulle være da. :p Har du prøvd med et annet hk? Hvis ikke er det vel nesten ikke vits å kjøpe nytt hk siden s939 er på vei ut. 2,6ghz er ikke ille det heller, men så klart det er alltid arti å runde 3ghz på en X2. Klarte 3,2ghz på mitt hk før det stoppa, så mitt holdt overraskende lenge.

edit: Hvordan er temperaturene da?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

7876662[/snapback]

Merkelig så sta hk ditt skulle være da. :p Har du prøvd med et annet hk? Hvis ikke er det vel nesten ikke vits å kjøpe nytt hk siden s939 er på vei ut. 2,6ghz er ikke ille det heller, men så klart det er alltid arti å runde 3ghz på en X2. Klarte 3,2ghz på mitt hk før det stoppa, så mitt holdt overraskende lenge.

edit: Hvordan er temperaturene da?

7876688[/snapback]

temps er fine de... 35 idle og 50-55 load i orthos. (det er i den varmeste kjerna)

nei tror nok det blir uaktuelt å kjøpe nytt hk. blir nok å vente til den nye amdplattformen kommer ut. :)

Endret av fredblic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...