Gå til innhold

Spiser opp alt av minne!

LadyKatie

Anbefalte innlegg

Har nå vært en del på pc'en og jeg skulle sjekke hvor mye minne jeg bruker. Den har før ligget på rundt 300 MB. Har 1 gig ram. Men nå lå den på rundt 800 000 av 900 000. På prosseser er det ingen krevende programmer, den på maks er på 60 000. Kjører kun Opera, men så er det fremdeles så vanvittig lite ledig minne igjen og det går sakte!

Er det noen her som kunne bruke 5 minutter i hele sitt liv for å forklare meg hva jeg skal gjøre for å fikset opp i dette?

Takk for det som tar bryeèt med å skrive!

Endret av LadyKatie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo en halv gigabyte ledig..

Merk at systemet bruker ledig minne til å cache harddisker, swap, osv. Dette er minne som bare fjernes øyeblikkelig om det trengs til noe annet.

Ang. PNG, så har du et valg når du lagrer i Paint å lagre som PNG. Det er et filformat som man slipper filer på flere MB, slik BMP, og samtidig ikke mister noe kvalitet. Perfekt til å lagre screenshots, og lignende.

Lenke til kommentar

Det ser ikke noe galt ut fra det bildet du har gitt oss. Annet enn at Explorer bruker vanvittig mye ram. Hos meg (kjører Vista) bruker Explorer 33MB ram. Firefox derimot kjører på 142MB ram.. har en del browser-tab oppe.

Men vanligvis når maskinen bruker mye ram, mer enn normalt, så er det et program som looper, og stjeler minnet. Det har vært kjente feil i firefox og msn som har gjort dette.

Har du sett hvor mye minnet du har gitt skjermkortet eller page fila? Synes det ser veldig merkelig ut.

Jeg kjører som sagt Vista, og er ikke i nærheten ditt minneforbruk, selv med en del progs oppe.

Lenke til kommentar
Det ser ikke noe galt ut fra det bildet du har gitt oss. Annet enn at Explorer bruker vanvittig mye ram. Hos meg (kjører Vista) bruker Explorer 33MB ram. Firefox derimot kjører på 142MB ram.. har en del browser-tab oppe.

Men vanligvis når maskinen bruker mye ram, mer enn normalt, så er det et program som looper, og stjeler minnet. Det har vært kjente feil i firefox og msn som har gjort dette.

Har du sett hvor mye minnet du har gitt skjermkortet eller page fila? Synes det ser veldig merkelig ut.

Jeg kjører som sagt Vista, og er ikke i nærheten ditt minneforbruk, selv med en del progs oppe.

7859505[/snapback]

Der gikk jeg ut. kan du forklare meg litt grundigere hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar

Det er noe som kalles "virtuelt minne". Det er minne som tildeles til prosesser. Et minneområde kan tildeles flere ganger, noe som kalles delt minne, og et slikt minneområde kan også ligge lagret på harddisken, eller både på harddisken og i minnet (cachet swap). Om to prosesser deler samme minne på 200MB blir det tildelt 400MB, men bare 200MB blir brukt i praksis.

Lenke til kommentar

55 kjørende prosesser er ganske mye tror jeg. På mine maskiner har det vert vanlig med litt over 30.

Det kunne ikke gå ann å få et bilde der alle prosessene vises?

En HiJackThis log kunne vært enda bedre.

HiJackThis

Det skal bare være å installere og kjøre. Det går fort og bruker lite plass. Kjør slik at det lagres en log fil, den loggen poster du her, så ser vi fort om det er noe spyware på gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...