Kaizeren Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Hei Skal kjøpe meg PC, sannsynligvis i løpet av februar. Er ingen dataekspert, men har likevel kommet et like stykke på veien. Nå trenger jeg bare noen gode råd. Under har jeg listet opp de komponetene som er aktuelle. Prisen ligger på omtrent 13.000-14.00 på komplett.no. Kommer nok til å konfigurere enn PC der siden jeg virken orker eller kan bygge den selv. Det jeg er litt usikker på er: 1. Er denne strømforsyneren kraftig nok til å kunne takle de andre kompontene listet opp under? 2. Vil det ha en effekt å investere 2.000 kroner ekstra i 2GB Minne i tillegg. (Altså totalt 4 GB)? 3. Er det lurt slik jeg tenkte med to harddisker. En med 10.000 rpm til operativsystemet (Vista) og en på 500 GB i tillegg til lagring? Eller er det vel så bra å ha to stk på 500 GB? 4. Hva er forskjellen på a) Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM [kr 2.050] b) Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM [kr 1.850] 5. Er oppsettet ellers okay. Er åpen for forslag til forbedringer, endringer. Spesifikasjoner Kabinett: Apevia X-Plorer, Sort med Vindu, 2x80mm Blå LED-Vifter [kr 539] Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Strømforsyner: NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin [kr 798] Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hovedkort: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 [kr 1.049] Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Prosessor: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte [kr 2.750] Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Minnekort: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's [kr 2.049] Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Harddisk I: Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM [kr 2.050] Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Harddisk II: Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM [kr 1.295] Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Skjermkort: XFX GeForce 7950GT 610M 256MB XXX GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI, Heatpipe [kr 2.299] Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor DVD-brenner: Samsung DVD-brenner SH-S183A SATA Black OEM [kr 399] Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Ekstra Lydkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer Low-profile PCI, Retail [kr 689] Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Operativsystem: Microsoft Windows Vista Home Premium Norsk Komplett [kr ?] Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Håper på svar! trenge litt ekspertise her.. Lenke til kommentar
Andrs Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Om det vil ha effekt å investere 200 i ram? ja. men er det nødvendig for ditt bruk? kjører du mye tunge programmer? og det er vel ikke noe proble mog senere utvide til 4gb ram heller, tror jeg. 500w på strømforsyninga burde vel holde(?) Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Skal du ha 4GB, må du også ha et OS som kan benytte 4GB, dvs en 64bit versjon av Vista. Da må du passe på at drivere, programmer o.a du benytter også støtter 64bit Vista. Har du ikke spesielle behov som skulle tilsi bruk av 4GB, så gå for 2GB. Jeg ville også ha droppet Raptor, og kjøpt 8800GTS istedet hvis du spiller en del. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Eneste forskjell på de 2 Raptordiskene er vinduet i Raptor-X. Jeg hadde kuttet ut Raptoren og heller brukt pengene på et Geforce 8800GTX. Anbefaler deg å kjøpe en Corsair strømforsyning. Nec har også SATA-brennere. SHG har de på lager. Hvis du skal overklokke bør du også vurdere annen ram. Vær også klar over at boxed-kjøleren til E6600 bråker en del. Hvis du skal ha en billig,god og stillegående kjøler,så er Arctic Cooling Freezer 7 Pro bra. Lenke til kommentar
Kaizeren Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 Okay... takker for raske svar. Minne Jeg tror ikke jeg behøver 4GB minne, 2GB vil holde til mitt behov. (Jeg overklokker heller ikke.) Strømforsyner 500W er altså nok.? Hva er det som krever meste strøm. Harddiskene? Prosessoren? Hovedkortet? Prosessor Morten K sier at E6600 bråker en del. Har du den selv? For etter det jeg leste om kommentarene fra brukerne på koplett. Var tilbake meldingen storartet. Link Komplett.no - E6600 Skjermkort Jeg er ingen hardcore Gamer, spiller, men ikke spill som WOW, CS o.l. Mener derfor GeForce 8800 ikke vil være nødvendig for meg. Derfor tror jeg det holder med et skjermkort til 2.000-2.500. Har jeg rett? Og er XFX GeForce 7950GT det beste i denne prisklassen? Harddisk Og når det gjelder Raptoren lurer jeg forsatt på om jeg vil merke forskjell på å kjøre OperativSystemet (Vista) på 10.000 rpm istedet for 7.200 rpm. Noen så har prøv dette, så kan dele erfaringene med meg? Eneste forskjell på de 2 Raptordiskene er vinduet i Raptor-X. Hva mener du med vinduet? Kjøler Jeg er mer en noob når det gjelder PC-bygging, derfor lurer jeg på hvor vanskelig det blir å motere en kjøler. F.eks. den som Morten K foreslo. (Arctic Cooling Freezer 7 Pro) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Håper noen tar tid til å hjelpe meg litt til. Vil sette pris på det. På forhånd takk Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) En 500 watt er nok for det systemet der. Anbefaler deg å kjøpe en modulær strømforsyning. For eksempel Corsair 520 watt. Det er skjermkortet som trekker mest strøm. Jeg har C2D E6600 selv ja. Jeg er veldig kresen når det gjelder støy,så jeg synes boxedviften bråker. Arctic Cooling Freezer 7 Pro er billig,stillegående og lett å montere. 7950GT er et bra kort. Du kan også vurdere 8800GTS 320MB som koster ca 2500. For å se ytelsen på skjermkort,så se på denne skjermkortguiden. Når jeg sa vindu,så var det utseende på diskene jeg mente. Uten vindu: Med vindu: Endret 4. februar 2007 av Morten K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå