Ståle Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Jeg har en switch på rommet mitt (Nortel 450-24T Switch) og har tenkt å koble denne opp på nettverket bredbånd --> switch --> min PC | server | bærbar Jeg har 2 stk rette kabler til min PC og den bærbare, siden de er veldig korte. Jeg har også en lang krysset nettverkskabel. Kan jeg bruke den å koble mellom switchen og serveren? Jeg mener å ha lest et sted at nyere switcher finnet automatisk ut om det er en krysset eller ikke krysset kabel. Men jeg vil ikke ødelege switchen/server NIC. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Du ødelegger ingen ting. Har switchen din auto MDI-X (eller hva det nå heter) finner den ut dette selv. Hvis ikke må du bruke en ikke-krysset kabel. Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Du ødelegger ikke noe, det er bare å prøve... Ikke rask nok.. Kent Endret 2. februar 2007 av BlackDeath Lenke til kommentar
moav Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) EDIT:For sein... Endret 2. februar 2007 av moav Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Hvis switchen ikke støtter det har den en port med en bryter hvor du kan velge mellom rett og krysset. Mange nye nettverkskort støtter også automatisk MDI/X, uansett hva switchen gjør. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Jaok. Da får jeg prøve det. Så i manualen at det stod noe om MDI-X og at det var noe i settings. (Må finne ut hvordan jeg skal koble til switchen med seriallkabel først ) Det er et litt gammelt 10/100 kort, så jeg regner med at det ikke virker. Men får satse på at det virker i switchen. Takk for all hjelp Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Du ødelegger ikke no ved å bruke feil kabel, men ganske så riktig så er det ikke samme greia nei. Enkelte typer utstyr kan snu kryssede kabler Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Nytt spm: Leste litt til i manualen. Må jeg ha en krysset kabel fra bredbåndsrouteren (siden den er en hub i tilleg til modem) til min switch? Eller vil switchen bruke litt magi (MDI-X greiene) og finne ut av det også? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Alle portene er like. Auto funker uansett. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Ståle: 1) Dersom du bruker (u)krysset kabel feil, vil det eneste som skjer være at det ikke funker. 2) Noen switcher/nettkort har en innebygget krysser/avkrysser, som oppdager det automatisk. Andre har det ikke, men har en liten bryter - spesiellt har mange switcher en "uplink"-port med en liten bryter som bestemmer om den skal krysse/avkrysse eller bare kjøre rett igjennom. 3) Andre igjen har ingen av delene, og du må bruke riktig. Regelen er som følger: Like enheter koples med krysset, ulike med rett-igjennom kabel. Du avgjør "like" og "ulike" ved å dele opp alle nettverksenheter i to grupper: a) Datamaskiner, ip-telefoner, set-top-bokser etc. (klienter) b) Switcher, rutere, modem (?) etc. (nettverksmaskinvare) Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå