Gå til innhold

Ta bilder av månen? Slik.

Anbefalte innlegg

Det er jo fullmånetid og kanskje noen lurer på hvordan ta bra bilder av månen, enten den er en liten del av et landskap eller om du hiver på teleobjektivet og vil ha et bilde for arkivet. Du har kanskje prøvd deg, og fått en måne som ser ut som et stort hvitt hull på himmelen?

Månebilder i seg selv er vel relativt kjedelige, men slike bilder kan likevel være fine å ha i arkivet for de tilfellene hvor det er ønskelig å kombinere med andre bilder.

Vel. Faktum er at det å ta bilder av månen er noe av det mest trvielle som er innen foto. Cluet er jo selvsagt å få rett eksponering, og her kan du la kameraets innebygde lysmåler få hvile og heller hente frem en enkel tommelfingerregel.

Og husk, månen er som hvilket som helst objekt som blir belyst av sola.

Blenderen kan du sette til f/11. Du vil ha mist mulig støy, så sett ISO til 100(200).

Lukkertiden setter du da til 1/ISO-hastigheten. Dvs har kameraet ISO 100 blir lukkeren 1/125s. Er det ISO 200 som er laveste det går, blir lukkertiden ....1/200s.

Så husk, blender f/11 og lukkertid lik en over ISO (1/ISO).

Vedlagt eksempel 1/125s ISO100 og f/10 (litt mer lys inn så justerte jeg ørlite ned i RAWshooter.

Bare prøv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
svært bra bilde! Men er litt uenig i det om blender. Burde man ikke sette blenderen til det som objektivet er best på?

7858888[/snapback]

De fleste objektiv yter meget bra på f/11, og siden en tele med lysstyrke 4/5.6 da er blendet ned 2-3 trinn vil jeg nesten påstå det er ideellt. f/8 kan jo også brukes, men da blir det ikke like enkelt å huske tilhørende lukkertid (1/ISO gjelder jo ikke da) ;)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Problemet med å fotografere månen er at den beveger seg raskt over himmelen, sin egen diameter på ca to minutter.

Dette gjør at man må bruke en fhv kort lukkertid for ikke at månen skal bli uskarp.

Anbefalt lukkertid i fotobøker er på ca 1/250 sek.

Lenke til kommentar
Problemet med å fotografere månen er at den beveger seg raskt over himmelen,  sin egen diameter på  ca to minutter.

Dette gjør at man må bruke en fhv kort lukkertid for ikke at månen skal bli uskarp.

Anbefalt lukkertid i fotobøker er på ca 1/250 sek.

7859447[/snapback]

Det er et muligens et poeng for optimal skarphet , så da kan man jo si f/8 og lukker lik 1/ISOx2 ;)

Lenke til kommentar

Hva med skyer rundt månen? Synes det blir litt kjedelig i lengden å bare ta bilder av selve månen, men har ikke fått til noe bra resultat med både måne og skyer.

Her er et bilde jeg tok for et par uker siden før jeg viste noe om hvordan man tar månebilder:

364754208_7c9177afa8_m.jpg

Full størrelse.

Exposure: 2 sec

Aperture: f/4.5

Focal Length: 150 mm

ISO Speed: 400

Lenke til kommentar
Mener du at om jeg skal ta ett bilde der månen er tilstede bør ta ett med den innstillingen for at den skal bli riktig eksponert? Eller mener du av bare månen alene?

7864299[/snapback]

Jeg mener månen alene og spesiellt om du skal ta et bilde der månen er tilstede i et nattbilde (landskap). Stoler du på kameraets lysmåler og kjører på med flere sekunders eksponering blir månen bare en stort utblåst hull på himmelen.

Det du evt kan gjøre da er å ta et bilde med innstillingene som nevnt i denne tråden, og spleise den inn i bildet som er eksponert etter lyset i landskapet.

Gromme bilder på den pbase linken !

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Når en først snakker fete astro-bilder, er det lite slår dette. I alle fall av det jeg har sett.

Bilde av ISS (International Space Station) og romfergen Atlantis, med solen i bakgrunnen. Tatt med en 5D og et temmelig heftig objektiv.

Se http://www.astrosurf.com/legault/iss_atlantis_transit.html

(et litt stort bilde å linke til med sine 1400x1400px, men det er så grommt at jeg gjør det likevel) Full versjon i linken over.

iss_shuttle_50.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...