shonaz Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Heisann, vil starte med å si: Jeg har nå lest en del poster angående IKT men føler meg enda ikke klokere på hva jeg skal velge.. Jeg går nå VG1 elektro fag.. Trives ikke sånn veldig med dette, da det er kun Elenergi som er faget jeg liker. Automatikk, og data og elektronikk er alt for mye teori, og jeg har vanskelig for å forstå det. Har tittet på forskjellig studie retninger jeg kan gå 2året, og har vell kommet fram til at IKT intresserer meg mest. Da jeg er veldig glad i å drive med data o.l, meste parten av fritiden min går med til det.. Har bygget en del datamaskiner, ordnet vis det er feil med dem o.l.. Så kan litt data for å si det sånn Det jeg først å fremst lurer på , er om IKT er vanskelig? Vis man har nogen lunde forståelse for datamaskin vil man da klare dette lett? Holder det med å følge med i timen, lese litt å bøker så går det meste glatt? Eller må du gruble en stund før du forstår hva du skal gjøre. Har sett på antall timer på IKT hvordan de er fordelt, og fant dette: IKT-servicefag Fellesfag 56 Engelsk 56 Kroppsøving 56 Norsk 84 Samfunnsfag Felles programfag 168 Bruker- og driftsstøtte 169 Drift og vedlikehold 140 Virksomhetsstøtte Prosjekt til fordypning 253 Prosjekt til fordypning Allmen fagene er greit, men det jeg lurer på er hva som ligger innenfor de forskjellige Progamfagene. Kunne noen gitt en liten forklaring , for hva dere gjør i hvert fag? Hvilke tilbud har man i prosjekt til fordypning.. Dette er veldig dårlig på skolen min, hvor lærerne setter opp moduler vi skal igjenom, så er ikke særlig fritt hva du vil ha. Så til dere som har fullført IKT utdanningen, hvordan er det med jobber? Er det vanskelig og få seg lærling plass, og jobb senere i livet? Eventuelt hva jobber du som? Hvilke arbeidsoppgaver får du? Lurer også på hvilke skole som blir best for meg å velge, med tanke på Lærere, hvilke ressurer de har. (egne\nok maskiner etc) Jeg bor da I akershus, og de nærmeste skolene for meg blir Rælingen og Nannestad tenker jeg. Noen som har gått på disse skolene og kan dele meninger? Hadde vært flott med en skildring av en helt vanlig IKT-servicefaget dag. Ble en lang post dette, og sikkert en del skriveleifer. Takk på forhånd Sikkert fler en meg som lurer på dette.. Og la oss holde oss ON-TOPIC her, så det ikke blir alt for mange off-topic poster Lenke til kommentar
shonaz Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Noen får gitt svar ;D ? Søkefristen er 1 mars, så har enda god tid men. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Hva annet enn IKT kan du tenke deg da? Vil tro det er lettere og få bra betalt arbeide med og velge noe annet innen det faget du går på. Har en følelse av at nivet på ITK-linjene varierer noe helt enormt og at hva du lærer er svært avhengig av hva lærerne kan. Lenke til kommentar
magio Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Er ganske få lærere som faktisk kan faget godt da dem som oftest forsvinner til mye bedre betalte jobber i det private. Kompis går på IKT nå og høres ikke ut som læreren er den yngste dem får tak i ihvertfall, kunnskap har dem heller ikke så mye av.. Kommer selvfølgelig an på hvilken skole Endret 7. februar 2007 av magio Lenke til kommentar
V-by Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Nå aner ikke jeg om hvor i landet du skal søke på skole, men som sagt kommer mye ann på hvilken lærere du har. jeg syntes jeg hadde kompetente lærere som jeg lærte mye av, og det gjør jeg fremdeles. Jeg endte opp som lærling på skolen jeg gikk. Har også fått vite det att flere av bedriftene som villa ha lærling i området her, ikke fikk, men det varierer vel fra sted til sted om hvor mange bedrifter som skal ha lærling, og hvor mange som søker på det. Mange av fagene som kommer nå er litt forandret i forhold til slik det har vert før, og er nå. du kommer til å lære mindre om maskinvare, enn det jeg gjorde, men du skal lære det mest nødvendige. og du kommer til å lære masse om forskjellige programmer MS Office f.eks blir det brukt mye tid på. 168 Bruker- og driftsstøtte Er ikke helt sikker, men der lærer du vel om hvordan du skal drive brukerstøtte, og holde ting vedlike(?) 169 Drift og vedlikehold Lærer vel en del programvare, server osv... 140 Virksomhetsstøtte Vi var utplassert annenhver fredag, jeg tror ivvertfall at utplassering er en del av dette faget. Prosjekt til fordypning 253 Prosjekt til fordypning er jeg ikke helt sikker på, men tror det er valgfag lignendes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå