gommle Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Sleng på en is_numeric() da... <pirke>sjekke</pirke> Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Nei, du må nok også sjekke at tallet er større enn 1582 og mindre enn f.eks 8000 (etter 8000 år vil kalenderen være 1 dag feil, så da kan det hende at det blir gjort grep for å få det korrigert ) Lenke til kommentar
dabear Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Ok, da er oppgave 2 avslutta. Scramble og unscramble-funksjonen er lagt ved. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor <?php function scramble($astr) { $astr = strrev($astr) . strrev($astr); $new =''; $len = strlen($astr); for($i=0; $i < $len; $i++) { $char = '%%'.ord($astr[$i]) . '%%'. str_rot13($astr[$i]); $new .= $char; } return $new; } function unscramble($astr) { $astr = preg_replace('/%%(\d)+%%/', '', $astr); $astr = substr($astr,0, strlen($astr)/2); $new =''; $len = strlen($astr); for($i=0; $i < $len; $i++) { $char = $astr[$i]; $new .= str_rot13($char); } return strrev($new); } ?> Neste utfordring kommer seinere i dag. Den vil nok være enkel så snart du ser logikken. Jeg poster ikke løsningene som er kommet inn; det får de respektive deltakerne gjøre sjøl om de føler for det PS! Jeg gjentar at jeg trenger tips til utfordringer, så send gjerne en PM, så lager jeg muligens en oppgave av dine ideer. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Tredje utfordring: Denne oppgaven kan kreve installasjon/enabling av phpmoduler. Her får du gitt svaret, hva er spørsmålet? Jeg vil i tillegg ha hovedkonkurrenten sitt navn. Svaret: Endret 6. februar 2007 av dabear Lenke til kommentar
gommle Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Det der skjønte jeg _lite_ av. Kan du si om det har noe med bildefunksjoner, eller bare tallet 1884? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Det har det Jeg prøvde å si __litt__ forrige gang, og det endte med at jeg sa en god del for mye. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Beste hintet jeg kan gi: Denne oppgaven kan kreve installasjon/enabling av phpmoduler. Det betyr jo at det er noen funksjoner i en viss modul du må bruke. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Det der skjønte jeg _lite_ av. Kan du si om det har noe med bildefunksjoner, eller bare tallet 1884? 7886317[/snapback] Hvis det er å generere et tilfeldig tall i et bilde for å bruke det som captcha så kan man vel gjøre noe slikt: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor $numberOfChars = 4; $alphabet = '1234567890'; $allChars = array(); $captchaWord = array(); $allChars = str_split($alphabet); for($i = 0; $i < $numberOfChars; $i++){ $captchaWord[$i] = $allChars[array_rand($allChars)]; } $xSize = 200; # picture length $ySize = 75; # picture height $im = imagecreate ($xSize, $ySize); $white = imagecolorallocate ($im, 255, 255, 255); $blue = imagecolorallocate ($im, 0, 0, 255); $fontSize = 25; $font = '../fonts/ArialBold.ttf'; $rotation = rand(8,15); $numberOfChars = count($captchaWord); for($i = 0; $i < $numberOfChars; $i++){ $x = $i * $xSize/($numberOfChars+1)*1.1 + $xSize/$numberOfChars/3; $y = rand(1,4)*$ySize/10 + $fontSize; imagettftext($im, $fontSize, $rotation, $x, $y, $blue, $font, $captchaWord[$i]); $rotation = $rotation * -1 * rand(1,3)/2; } $numberOfLinesToBeCreated = $numberOfChars * 3; for($i = 0; $i < $numberOfLinesToBeCreated; $i++){ imageline($im, rand(0,$xSize), rand(0,$ySize), rand(0,$xSize), rand(0,$ySize), $blue); } for($x = 0; $x < $xSize; $x++){ for($y = 0; $y < $ySize; $y++){ if(rand(0,1000) < 100) imagesetpixel($im, $x, $y, $blue); if(rand(0,1000) > 900) imagesetpixel($im, $x, $y, $white); } } header('Content-type: image/png'); imagepng($im); imagedestroy($im); Dette er bare klippet fra noe kode jeg hadde og ikke testet.... men gåten tatt i betraktning så er det sikkert noe annet Dabear er ute etter..... Lenke til kommentar
dabear Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Er nok ikke det nei. Men blir vanskelig å si noe mer uten å gi svaret. Bruk bildet! Lenke til kommentar
9001 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Hmm, noe sånt? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor <?php error_reporting(E_ALL); function print_exif_comment_array($file) { if (!is_readable($file)) return; if (!$e = exif_read_data($file)) return; foreach($e['COMMENT'] as $v) echo $v; } print_exif_comment_array("Challenge3.jpeg") ?> Pepsi! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 ja nå må vel dabear inn i tankeboksen igjen. virket jo ikke akkurat feil det du har gjort. så lenge du har svart på spørsmålet koden din kom fram til? skjønner bare ikke hvordan du klarte å løse denne jeg.. tanken slo meg ikke enda jeg var innom exif-manualen på php.net Lenke til kommentar
dabear Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Og vinneren av tredje utfordring er phatscum! Send gjerne forslag på PM, nå har jeg gått tom for ideer Lenke til kommentar
tZar Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Ok, forstår jeg det rett at det ligger Exif informasjon i bildet med et felt som heter Comment med verdi == Cola ? Hvis dette stemmer, hvordan program kan man bruke for å se denne informasjonen? Har testet et par tre bildebehandlingsprogrammer nå, og ingen av disse har klart å finne exif informasjon Edit: Nevermind, fant endelig ett program som klarte å lese ut exif informasjonen ... Endret 6. februar 2007 av tZar Lenke til kommentar
dabear Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Jeg brukte the gimp iallefall, ingen problemer der.. funksjonen lista overfor funker jo og da.. Lenke til kommentar
gommle Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Grr. Sjekket EXIF-dataen med en gang jeg så bildet, men fant ingen ting :S Jeg brukte EXIF Firefox-extension. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg håper virkelig ikke denne tråden bare *døde* - venter du fortsatt på utfordringer? Jeg vil være med Lenke til kommentar
dabear Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Jeg venter på ideer ja, skal se om jeg kommer på noe i helga, om ingen andre har noen ideer da. Er litt opptatt for tida Endret 20. februar 2007 av dabear Lenke til kommentar
The_Lozer Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 ser nesten ut som om denne tråden bare døde... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 ser nesten ut som om denne tråden bare døde... 7991715[/snapback] Neida, om noen kan komme med et bra tips til Debaer er alt i gang igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå