pasc Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Etter som jeg forstår det på "OVERKLOKKING" guiden deres så er det selve kjølingen som er overklokkingen. Har jeg rett?? I så fall er det vel ingen troldom å Overklokke så smått?!?! At selv jeg(er 11(!)) kan klare det :wink: Det er ikke så vasnklig å sette in 2-3 ekstra vifter i PC'en min :wink: Lenke til kommentar
run Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Nei, det er nok mere utfordrende, - men det skal du ikke skremmes av, - for å overklokke i det små er er ofte ganske enkelt gjennomførbart. Men om du kan overklokke din maskin, - er avhengig av hva for en maskin du har, - eller hvilke deler den består av. Fabrikkbygde maskiner, - altså de fra Dell, IBM, Compac osv. er ofte uegnede til å overklokke. Det har med hovedkortet i maskinen å gjøre, - som neppe tillater overklokking. Dette gjelder særlig om fabrikken har egenproduserte hovedkort. Om du har et hovedkort fra andre produsenter, - som Asus, Abit, MSI osv. - som er rene komponentprodusenter, stiller det seg annerledes. Det er nemlig på hovedkortet, - eller i det som heter BIOS, - man gjør selve overklokkingen, etter min lille erfaring. På mitt hovedkort, som er et Asus P4S533, - kan jeg gå inn i BIOS, - som har en meny jeg kan velge ved oppstart av maskinen, - og stille inn ulike ting. Her kan jeg stille inn hastigheten på datamaskinens prosessor, - ved å øke noe som heter fsb, som jeg tror står for front side bus på hovedkortet. Da øker hastigheten på hele PC'n. For at fsb prosessoren skal tåle denne hastighetsøkningen, - må jeg nok også øke spenningen til dataprosessoren, - slik at den får mere strøm. Dette kalles CPU-Vcore. Så når jeg har økt hastighet og bruker mere strøm, - utvikles det mere varme. Nettopp derfor trenger jeg mere kjøling. Vel, - det var en kort forklaring på noe om overklokking. Jeg syns selv guidene på overklokking.no er veldig dårlige og veldig uforståelige, - så du får lese mere på forumet om hva folk skriver, - så vil du få med deg mere. Og blande deg inn litt og stille spørsmål da, - og starte egne tråder, - som du har gjort her. Lykke til og stå på ... :wink: Lenke til kommentar
EC Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Nei, nei og ganske enkelt nei. :smile: Å overklokke en PC vil si at du kjører på høyere hastighet enn det som er "fabrikk-innstillingene". Har du en AMD på 1,5 GHz, kan du forsøke å kjøre den opp på for eksempel 1,8 GHz. Dette er en meget liten overklokking - men du har allerede hentet ut 300 MHz ekstra. Dette krever at du har god kjøling. For de litt mer ekstreme overklokkerne er det vannkjøling eller enda verre: Vapochill, Prometeia eller Peltierkjølere som gjelder. Det du ofte gjør når du overklokker, er at du stiller opp hastigheten på FSB - Front Side Bus. I tillegg kan det bli nødvendig å øke voltstyrken på prosessoren - altså kjøre den på en høyere spenning. Dette er ikke akkurat sunt for prosessoren om du har for dårlig kjøling. Jeg vil ikke skremme deg fra å overklokke maskinen din, men du bør vite hva du gjør. Din første overklokking bør være ganske liten. Det er viktig at du kontrollerer hvilken temperatur maskinen har før og etter, og at du "stresstester" den - det vil si at du bruker et program som belaster prosessoren maksimalt, eller enklere sagt: bruker all tilgjengelig datakraft. Dette fører til at temperaturen øker ganske kraftig på prosessoren, og du vil se hvordan den oppfører seg når du f.eks. spiller et spill som krever litt av maskinen din. Det er mange spørsmål som skal besvares for en fersk overklokker. Men du har jo den beste kilden for hjelp - forumet du nå spør i! :smile: Velkommen til en spennende hobby. Spennende - og økonomisk, siden en overklokket maskin med rette kjølingen kan gi deg like gode resultater som maskinen til kompisen din som har betalt noen tusen mer. :wink: Men pass på - det er veldig fort gjort å ødelegge noe om man ikke er forsiktig. Selv vi i Overklokking.no som driver med dette, ødelegger hardware fra tid til annen. Så vær forsiktig, men la det ikke hindre deg i å prøve litt. PS: Anbefaler at du evt. gjør dette på en maskin som er din egen. Mammas jobb-pc er kanskje ikke rette maskinen å overklokke. For det første er det ikke sikkert det går i det hele tatt, og for det andre er det neppe kjekt å ødelegge den... :wink: Lenke til kommentar
CaveDog Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Et godt råd må vel være å ikke overklokke med mindre du har råd til å miste noe. Er du 11 så tipper jeg du ikke slenger rundt deg med cash(no offence), men det går som oftest bra, så lenge du ikke prøver deg på noe sinnsykt. Lenke til kommentar
pasc Skrevet 4. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2002 Quote: Den 2002-12-02 09:27, skrev CaveDog:Et godt råd må vel være å ikke overklokke med mindre du har råd til å miste noe. Er du 11 så tipper jeg du ikke slenger rundt deg med cash(no offence), men det går som oftest bra, så lenge du ikke prøver deg på noe sinnsykt. Yehyeh Har prøvd meg på mye sinsykt her i livet. Men slenger rundt meg med ca$h(jaja) Pc'en min kostet meg 8000 Og det klarte jeg å skrape sammen på et halvt år(7-8 månter) _________________ --KRISNORL-- http://www.djz.no [ Denne Melding var redigert av: krisnorl på 2002-12-04 07:28 ] Lenke til kommentar
kai_nilsen Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Visst det er din egen pc, er det vel ikke no problem, men alt gjøres på egen risiko. Lenke til kommentar
run Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Jeg syns nå absolutt du skal forsøke å overklokke om det går på PC'n din. Men du bør opplyse hva for en PC du har, - hvilkent hovedkort og prosessor sitter det der og hvilken RAM? Du skal ikke ha for store forhåpninger til overklokking hvis du har en Dell eller noe sånt, - men om du har en PC som er montert av en mindre produsent, kanskje i Norge, - er det god tjangs for at hovedkortet er overklokkingsbart. På AMD er det dessuten mulig å "låse opp" noe som kalles multiplier i prosessoren, - så med en slik en kan du kanskje klokke prosessoren uten samarbeid fra hovedkortet. Så hva har du? Lenke til kommentar
pasc Skrevet 4. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2002 Quote: Den 2002-12-04 12:33, skrev run:Jeg syns nå absolutt du skal forsøke å overklokke om det går på PC'n din. Men du bør opplyse hva for en PC du har, - hvilkent hovedkort og prosessor sitter det der og hvilken RAM?Du skal ikke ha for store forhåpninger til overklokking hvis du har en Dell eller noe sånt, - men om du har en PC som er montert av en mindre produsent, kanskje i Norge, - er det god tjangs for at hovedkortet er overklokkingsbart. På AMD er det dessuten mulig å "låse opp" noe som kalles multiplier i prosessoren, - så med en slik en kan du kanskje klokke prosessoren uten samarbeid fra hovedkortet.Så hva har du? 512MB Samsung RAM(hsuker ikke hvilken type, men er allerede klokka av en jeg kjenner LITT) 60GB IBM (husker ikke hvilken type) 1,8Ghz P4 (Tror jeg får 2,0 eller 2,4 til JUl :wink: Abit SR7-8X S478/533mhz Hercules 3D Prophet FDX8500LE 64MB DDR Creative Soundblaster Live! Player 5.1 Og så kabinettet Color Case elle g (men det er vel uviktig??!!) Lenke til kommentar
run Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Jeg kjenner ikke til hovedkortet ditt, - men vi kan jo håpe noen svarer i denne tråden, - med opplysninger om overklokking av Abit-kortet ditt. Når du har en 1,8Ghz P4 er det viktig å finne ut om du har en Willamette eller en Northwood -prosessor. Det er P4 Northwood som er nyest og mest egnet til overklokking. Om du går inn i BIOS Setup og sjekker, - kan du se om du har 256KB eller 512KB L2 Cache, - kalt L2 Advanced Transfer Cache av intel. Om du har 256KB her du en Wilamette, om du har 512KB har du en Northwood. I og med at du ikke har fått noen konkrete råd om hvordan å overklokke ditt system i denne tråden, - råder jeg deg til snarest å starte en ny tråd der du konkret spør om fremgangsmåte for overklokking av ditt hovedkort og din prosessor. Du kan f. eks. begynne tråden med: Hvordan overklokke P4 NW på et Abit SR7-8X-S487/533 hovedkort?. Kom igjen ... :razz: Lenke til kommentar
pasc Skrevet 5. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2002 Prosessor : Intel Pentium 4 1.8 GHz Boxed PC400 Socket PGA478, 512kB "Northwood" Hovedkortet kan du lese om her :http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/pt_main_back.jsp?pPRODUCT_TYPE=MotherBoard&pMODEL_NAME=SR7-8X Og Flexi Data's beskrivelse av det : CPU Intel Pentium 4 Sokkel Socket 478 Hastigheter (MHz) Chipsett North Bridge SiS648 South Bridge SiS963 Minne Sokkel DIMM x3 Maks (GB) 3 (2 ved PC333) Krav Non-Reg Non-ECC IDE UDMA Støtte 133 / 100 / 66 / 33 Maks ant IDE-enheter (stk) 4 Tilkoblinger AGP (type) 4x/8x (1.5V + 0.8V) PCI-32 bit (stk) 5 PCI-64 bit (stk) 0 Kommunikasjon (type) 0 Parallellport (stk) 1 Serieport (stk) 2 Diverse andre (type) USBx2 RJ-45 Audio/Game BIOS Produsent Abit Beskrivelse ATA133 LAN USB2.0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå