Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

maks lengde på TP kabel

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg skal endelig få strukket kabel ned til rommet mitt, og siden pappa ikke vil at kabelen skal gå langs veggnene, så blir det trukket gjennom loftet og ned gjennom noen kott, dermed blir det en god del kabel som må legges.

Spørsmålet mitt da er hva anbefalte makslengde på TP kabel er, har hørt at 100m er maks lengde men jeg er ikke sikker.

Vi blir og strekke ca 50-60m kabel, går dette greit med tanke på lengden?

Vennlig hilsen Pac-Man

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I praksis vil du også kunne komme opp i rundt 150 meter også, så 50-60 meter skal gå helt fint :)

EDIT: Har selv også 50-55 meter med kabel strukket til rommet mitt. Aldri vært noe problem.

Endret av nerf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
I praksis vil du også kunne komme opp i rundt 150 meter også, så 50-60 meter skal gå helt fint  :)

EDIT: Har selv også 50-55 meter med kabel strukket til rommet mitt. Aldri vært noe problem.

7858192[/snapback]

Fint, da satser jeg på at det går bra :) , skal bli deilig og få kabel ned på rommet, har sittet på trådløst litt for lenge ;) Dessuten er det et par tre maskiner til jeg vil ha på nett,

så neste innkjøp blir vel en switch, noen anbefalinger på en god og billig, 10/100 switch med minst 8p?

Lenke til kommentar
Tommeltingerregelen er at Cat5e kabel funker maks 100 meter, kjøper du Cat6 kabel skal den kunne fungere enda lengre, så 50-60 meter burde gå bra såfremt dere behandler kabelen skikkelig. :)

7858292[/snapback]

Maksimumslengden for 100Base-TX er definert til 100 meter. Det er tiden det tar å sende et signal fra en ende til en annen som setter begrensningen på hvor lange kabelstrekk man kan bruke, cat6 er ikke kjappere enn cat5e.

Lenke til kommentar

Det kan lønne seg å kjøpe kabel med skjold - FTP (foiled twisted pair) istedet for UTP (unshielded twisted pair). Dersom du kjøper med plugger, ser du at disse vil ha "metall-plugger". Husk å kjøpe kontakt som også er isolert (dvs. alle tilkoplinger er inne i en metallboks, som foil'en koples til.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...