Gå til innhold

Ninteno DS den største suksessen noensinne

Straffa

Anbefalte innlegg

Uansett hvor jeg ser salgstall enten det er fra USA, Europa eller Japan så er det alltid et navn som troner listen.

Nintendo DS (NDS)

Hva gjør at folk kjøper NDS og spillene til den? Hvorfor ikke velge noe annet?

Dette er ikke tråd som handler å rakke ned på andre konsoller, men prøve å forstå hvorfor Nintendo har den suksessen de har med NDS.

Ingen tvil at gameplay går forann grafikk. Folk kjøper spill til den som aldri før og det ser ikke ut som det skal stoppe med det første.

Hvor lenge har NDS toppet listen siden den kom ut?

Spill produsenter kaster seg over DS, fordi det er en pengemaskin.

Det triller ut nye spill på løpende bånd omtrent hver dag. Spill i alle varianter og mye er dårlig også.

Det kan umulig være store kostnader å lage et spill til NDS.

Spillene varierer i størrelse alt fra 1 MB til 128 MB. Grafikken er simpel, lyden spilles av som regel fra midi. Samme type lyd som mange mobiler har.

Altså kostnadene for å lage et NDS spill er omtrent lik 0 i forhold til andre konsoller.

Et NDS spill koster alt fra 300 til 450 kroner i butikken. Snakk om å betale mye for noen MB. Det betyr ingenting selvfølgelig, så lenge gameplayet og spillene er bra.

Hvem skulle tro at denne simple maskinen danker ut av alt som finnes?

Bader Nintendo i penger? Ja, ingen tvil om det.

NDS må være en av de største suksessene noensinne. Ingen 1080i/p oppløsning eller digital lyd eller HDMI eller 50GB spill eller hva det måtte være kan konkurere mot DS og spill til den.

Kunne du gå tilbake i tid, snakket med noen og sagt:

Snart kommer det flere nye konsoller på markedet. Vi snakker om 1080i/p spill, digital lyd, grafikk som ser nesten helt ekte ut. Demoer som kan lastes ned er over 1 GB, spillene alt fra 9 til 50 GB.

Det vil også komme en annen konsoll på markedet som ikke vil ha bra grafikk som resten. Vi snakker om N64 grafikk, den vil spille midi musikk i stedet for digital lyd. Spillene vil fortsatt være på brikker, størrelsen vil variere alt fra 1 til 128MB. Den heter NDS og den vil selge best

Utrolig

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke gratis å lage DS-spill bare fordi de har færre polygoner og mindre textures enn X360-spill. Enten det er Praha-filharmonien eller MIDI-keyboardet som produserer musikken står det en komponist bak, og han skal ha betalt. De fleste spill baserer seg i all hovedsak på "kunstig" lyd uansett, og det er et fett om det står Casio eller Kurzweil på utstyret.

NDSs suksess gjenspeiler at det er gameplay og innlevelse som gjør et spill, og at sistnevnte i mye mindre grad enn man kanskje skulle tro avhenger av realistisk grafikk og lyd.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Det er nok ikke gratis å lage DS-spill bare fordi de har færre polygoner og mindre textures enn X360-spill. Enten det er Praha-filharmonien eller MIDI-keyboardet som produserer musikken står det en komponist bak, og han skal ha betalt. De fleste spill baserer seg i all hovedsak på "kunstig" lyd uansett, og det er et fett om det står Casio eller Kurzweil på utstyret.

NDSs suksess gjenspeiler at det er gameplay og innlevelse som gjør et spill, og at sistnevnte i mye mindre grad enn man kanskje skulle tro avhenger av realistisk grafikk og lyd.

7858071[/snapback]

Kostnadene for å lage et X360/PS3/PSP spill er nok langt større enn NDS spillene.

Det koster nok ikke millioner å lage et NDS spill som det kan fort gjøre på andre konsoller

Lenke til kommentar
En annen ting som er så utrolig artig for Nintendo er at ingen driver å kopierer spillene deres! (Få stk såfall) Mens til psp feks å laster folk ned alle mulige ting for at den skal funke med Piratspill, oooosv.

7858305[/snapback]

Slikt jeg forstår er det vanskeligere å spille kopi spill til DS enn PSP. På PSP trenger du bare kjøpe et minnekort og ha riktig firmware så er du i gang.

Med en DS trenger du hardware

Lenke til kommentar

Jeg mener at DS sin suksess skyldes tre ting:

1. Nintendo DS prøver ikke å være en alt mulig maskin, den er laget for spill og ingen ting annet ;)

2. Kontrollsystemet er veldig lett og forstå og bruke. Den bryter ned barriæren mellom deg og spillet, slik som vanlig styring ofte lager. Trykkskjermen gjør også det enklere for ikke hverdagsspillerne (les: eldre, mamma, pappa eller naboen), samtidig som det gir nok utfordring for hverdagspillerne(meg, kansje du også).

3. Det er noen spesielt med spillføleslen som ingen ny grafikkmotor med siste DirectX kan gi :p Det er ikke grafikk som teller men tilgjengeligheten til spillet. Ren spillglede :D (Animal Crossing, Phoenix Wright og Wario Ware Touched)

Edit: Skrivefeil og WW: T

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
En annen ting som er så utrolig artig for Nintendo er at ingen driver å kopierer spillene deres! (Få stk såfall) Mens til psp feks å laster folk ned alle mulige ting for at den skal funke med Piratspill, oooosv.

7858305[/snapback]

Slikt jeg forstår er det vanskeligere å spille kopi spill til DS enn PSP. På PSP trenger du bare kjøpe et minnekort og ha riktig firmware så er du i gang.

Med en DS trenger du hardware

7858340[/snapback]

Feil feil feil!! Er sinnsykt lett å kopiere spillene. Eneste du trenger er "en ting" til 400-500 spenn som er plug and play, et "bittelite" minnekort som koster 175kr for 1GB. Og så er det drag and drop. Vil si at det er enklere det en å stresse med firmware oppdateringer og nedgraderinger. Det er en god del hundre spill ute på nettet for å si det sånn og de kommer ut før release som regel.

Men nå har det seg slik at software salget til DS ikke er like påvirket av kopiering som PSPen. Det kan ha seg at det er forskjellig type folk som kjøper de. Ikke vet jeg men å si det er vansklig er som å si det er vansklig å piratkopiere spill til 360en

DETTE ER IKKE MENT MED NOE SOM HELST AT DET ER GREIT, BARE PÅVISE HVOR LETT DET ER.

PIRATKOPIERING :thumbdown::thumbdown:

Endret av disabled
Lenke til kommentar

I mi meining har det mest å gjere med Nintendo-namnet og Gameboy-franchisen.

Når det gjeld handholdte konsollar har Nintendo i praksis hatt monopol fram til Sony gav ut sin PSP. Den sel greitt nok, men kan ikkje konkurrere med den enorme brukarbasen som skal ha seg "den nye gameboyen". :)

Lenke til kommentar

vel, personlig syns jeg rett og slett jeg får mere spilleglede med DS'en.. Mario Kart DS, New Super Mario Bros, Final Fantasy 3, glimrende spill. (de jeg har, er mange andre som sikkert er bra og, men jeg har ikke spilt dem selv..)

Det er og kult med de spillene som bruker touch funksjonen på en morsom måte. feks wario ware touched! eller trauma center.

gleder meg til diddy kong racing og hotel dusk: room 215 :dribble:

Lenke til kommentar
Feil feil feil!! Er sinnsykt lett å kopiere spillene. Eneste du trenger er "en ting" til 400-500 spenn som er plug and play, et "bittelite" minnekort som koster 175kr for 1GB. Og så er det drag and drop. Vil si at det er enklere det en å stresse med firmware oppdateringer og nedgraderinger.

Men nå har det seg slik at software salget til DS ikke er like påvirket av kopiering som PSPen. Det kan ha seg at det er forskjellig type folk som kjøper de. Ikke vet jeg men å si det er vansklig er som å si det er vansklig å piratkopiere spill til 360en

7858511[/snapback]

Det er nok du som tar feil her.

Det er ikke lett å spille kopi spill til DS. Kan gå i detaljer men det vil jeg ikke.

Kan si som mye som du trenger en hardware dings som må kjøpes i tillegg til NDS. Bare det er en stopper som gjør at mange ikke gidder å tukle med sin NDS.

Du må også passe på å ha riktig versjon til den dingsen du kjøper. Kjøper du en NDS med en versjon som ikke dingsen passer for, så har du kastet ut 500-1000 kroner.

Så må du også kjøre et program på en PC og skrive om filene som du har lastet ned til minnekortet. Der må du ha riktige instillinger, samt riktig versjon av DS og dings. Altså mye pes

PSP er firmware, minnekort og ikke noe mere

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Det er nok du som tar feil her.

Det er ikke lett å spille kopi spill til DS. Kan gå i detaljer men det vil jeg ikke.

Kan si som mye som du trenger en hardware dings som må kjøpes i tillegg til NDS. Bare det er en stopper som gjør at mange ikke gidder å tukle med sin NDS.

Du må også passe på å ha riktig versjon til den dingsen du kjøper. Kjøper du en NDS med en versjon som ikke dingsen passer for, så har du kastet ut 500-1000 kroner.

Så må du også kjøre et programm på en PC og skrive om filene som du har lastet ned til minnekortet. Der må du ha riktige instillinger, samt riktig versjon av DS og dings. Altså mye pes

PSP er firmware og et minnekort og ikke noe mere

det stemmer det! Vist du snakker 1 år siden

Nå får du 1 kort som gjør alt, passer til NDS Lite som alle har, og du bare drar spillene liggende på pcen over til kort, trenger ikke noe program for å konvertere

Endret av kewell79
Lenke til kommentar

On topic da.

NDS er den konsollen som mange mente kom til å floppe helt, men som har vist seg å være nøyaktig hva folk er ute etter. Ren spillglede ikke noe mer ikke noe mindre. Og jo kanskje en veldig orginal spillmåte.

Kudos til Nintendo for å tørre å tenke nytt ikke bare på det håndholdte men også på det stasjonære :w00t:

Endret av disabled
Lenke til kommentar
Jeg mener at DS sin suksess skyldes tre ting:

1. Nintendo DS prøver ikke å være en alt mulig maskin, den er laget for spill og ingen ting annet ;)

2. Kontrollsystemet er veldig lett og forstå og bruke. Den bryter ned barriæren mellom deg og spillet, slik som vanlig styring ofte lager. Trykkskjermen gjør også det enklere for ikke hverdagsspillerne (les: eldre, mamma, pappa eller naboen), samtidig som det gir nok utfordring for hverdagspillerne(meg, kansje du også).

3. Det er noen spesielt med spillføleslen som ingen ny grafikkmotor med siste DirectX kan gi :p Det er ikke grafikk som teller men tilgjengeligheten til spillet. Ren spillglede  :D  (Animal Crossing, Phoenix Wright og Wario Ware Touched)

Edit: Skrivefeil og WW: T

7858383[/snapback]

Jepp, den prøver å være en spillmaskin å det klarer den :) Men du kan jo også få Internett browser og MP3 spiller på den ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...