snole Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Jøss. Var ikke klar over at det har blitt diskutert her inne. Installerte selv Kalyway 10.5.1 for 3-4 uker siden. Litt knot å få Nvidiakortet til å funke, samt onboard lydkort. Det er en del å sette seg inn i når du først har fått OSX opp og gå. Er en fryd å jobbe i, men er mange ting som funker på en annen måte. Digg å ha et sånt fresht OS. Har ment lenge at OSX ser bra ut (har fått sett det fra tid til annen), men at jeg nekter å kjøpe meg en iMac pga man låser seg så sterkt til hardwaren Apple vil at man skal ha. Å kjøpe en Mac Pro er uaktuelt. Så da var det fint å kunne bruke hardwaren jeg allerede har. OSX er i alle fall veldig stabilt for meg (slet aldri med XP da). Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Jeg leste ett sted at hvis man har intel brikkesett og Intel cpu og nvidia skjermkort så er det eneste man trenger å gjøre er å kjøpe Mac os X på cd og kjøre i gang.. Noen som har prøvd dette ? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Det er ikke helt så lett. Du må først ha en tilpasset DVD-kopi av Leopard, og før du kan installere må du ha EFI på harddisken. I tillegg må drivere for hardwaren din være støttet, hvis ikke må du skaffe drivere selv. Men hvis du har 100% støttet hardware, så er det nesten bare å sette i DVD-en og kjøre i gang. Noen har vel også EFI lagt inn? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Har fått inn Leopard på PCen min nå, alt funker stort sett knallbra, men er et lite irritasjonsmoment igjen. Tastaturoppsettet er ikke helt tilpasset PC-keyboards.. Jeg har funnet et keyboardlayout (fra Microsoft) som gir meg full støtte for US keyboardlayout med PC-keyboard, men skulle gjerne hatt et norsk oppsett.. noen som har noen tips? Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Det er ikke helt så lett.Du må først ha en tilpasset DVD-kopi av Leopard, og før du kan installere må du ha EFI på harddisken. I tillegg må drivere for hardwaren din være støttet, hvis ikke må du skaffe drivere selv. Men hvis du har 100% støttet hardware, så er det nesten bare å sette i DVD-en og kjøre i gang. Noen har vel også EFI lagt inn? hm..ja du sier noe der ja henrik. Er det dette du mener med EFI? Lenke til kommentar
snole Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Har fått inn Leopard på PCen min nå, alt funker stort sett knallbra, men er et lite irritasjonsmoment igjen. Tastaturoppsettet er ikke helt tilpasset PC-keyboards.. Jeg har funnet et keyboardlayout (fra Microsoft) som gir meg full støtte for US keyboardlayout med PC-keyboard, men skulle gjerne hatt et norsk oppsett.. noen som har noen tips? For meg funker det helt fint. Har installert med Engelsk språk (på menyene i OSX). Men har Norsk Input satt opp, og jeg har null problemer. Dvs, noen taster har byttet plass, men det er minor details. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg løste det! Installerte Logitech Control Center for Mac OS X, som jeg fant her (Jeg har ikke LogiTech-keyboard, men pakken inneholder keyboardlayots som funker med alle keyboards) Nå er @ og ' på riktig sted. Lenke til kommentar
snole Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg løste det!Installerte Logitech Control Center for Mac OS X, som jeg fant her (Jeg har ikke LogiTech-keyboard, men pakken inneholder keyboardlayots som funker med alle keyboards) Nå er @ og ' på riktig sted. Det programmet byttet om slik at Windows ikke lengre var Eple/CMD, men ALT. Og ALT ble Eple/CMD. Lenke til kommentar
snole Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Kan nevne at "SteerMouse" er et fint program som lar deg konfigurere knappene på musa, samt muspeker. Funker fint med Logitech G5 i alle fall. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg skal ikke spørre hvor man får tak i OSX86, men har funnet ut via denne siden at man skal bruke et program kallt iDeneb for å installere OSX på vanlig PC. Skal selvfølgelig ikke installere på en EEEPC som i artikkelen jeg linker til, men på en PC som har ganske lik hardware som en Mac. Men er iDeneb riktig program å bruke? Er det en fullstendlig oppstartsDVD, eller bare et patcheprogram for den vanlige InstallDVDen? (Jeg eier en Mac OS X lisens for de som må lure) Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Du trenger bare en modifisert Imagefil av OSX. Kalyway fungerer fint Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Kalyway ser ut til å være den offisielle OSX86-versjonen. Da satser jeg nok på den, hvis den er bra EDIT: Kalyway har jo ikke blitt oppdatert siden 10.5.2. Bør jeg likevel satse på den? Endret 10. oktober 2008 av kajac Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg brukte Kalyway 10.5.2. Tipper du skal kunne klare å finne Kalyway Update 10.5.4 også hvis du leter. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Hvordan er stabiliteten da? Og støtter OSX grafikkortet ATI Radeon 9200? EDIT: Spesifikasjonene på PCen jeg skal innstallere på er følgende: 1,8 GHz Pentium4 prosessor 1 GB minne En eller annen harddisk Intel Lydkort (vet ikke typen) ATi Radeon 9200 Grafikk Vil dette funke noen lunde? Endret 10. oktober 2008 av kajac Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Bruk Wikien til OSX86project.org, du finner masse informasjon om hva som er støttet OTB og hva som trenger drivere. Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Om du er veldig i tvil, så bør du opprette en egen partisjon til osx. Slik at om det går *rett i dass*, så fucker du ikke opp hele systemet Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Maskinen jeg skal installere på er bare en testmaskin, så ingen problem om noe går galt. Ellers har jeg nå valgt å teste kalyway, da den virker som den "offisielle" og mest brukte OSX86. Men hvordan er stabiliteten? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Det kommer helt ann på hardwaren din, men hvis du har riktig hardware og riktige drivere er det veldig stabilt. Lenke til kommentar
snole Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Med min hardware så funker det som bare rakkern. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Da har jeg testet OSX86 for første gang: Installerte det på skolePCen, en HP Compaq 6715b, med Kalyway Leopard 10.5.2 Installasjonen var den vanskeligste av alle. Den var innviklet, alle de rare greiene man måtte velge ettersom hva hardware man har, og jeg endte opp med å installere OSX 3 ganger før jeg fikk det til å virke. Ellers fikk jeg ikke bilde på skjermen, og måtte inn å lete på OSX86-forumet for en løsning. Dette fant jeg, delvis. Ellers var det manglende støtte for lyd, grafikk, bildeoppløsning, nettverk (trådløst virket utrolig nok), dvalemodus m.m. Hastigheten var OK, tregere enn MacBooken min, men det er kanskje ikke så rart da selve maskinen er lavere spesifisert enn min Mac. Konklusjonen er at dette er noe jeg ikke hadde giddet å leve med. Alt for mye styr, som igjen ødelegger prinsippet til Mac, nemlig enkelhet. Hvis du har en PC med omtrent samme hardware som en Intel-Mac, vil det sikkert fungere ganske greit, men mesteparten av hardwaren er fremdeles ustøttet. Så jeg anbefaler å kjøpe en ordentlig Mac for den ekte Mac-følelsen, eller i verste fall bygge en PC så hardwaremessig identisk med en eller annen Mac som mulig hvis du vil ha det stabilt og raskt. Men skal teste på litt forskjellig hardware etterhvert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå