Gå til innhold

KRISE : Samsung SGH-D500 dynket i kaffe

Anbefalte innlegg

Som eier av en Samsung SGH-D500 så er jeg svært ulykkelig. Sølte kaffe på telefonen tidligere i dag, nå fungerer den ikke. :no:

Når jeg skrur den på får jeg bare meldingen "lader.." uten at ladekabelen er plugget i telefonen. Tok ut batteriet og fant noen kaffedråper, tørket med papir.

Hva gjør jeg nå? Skal jeg tørke den på en ovn eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff, den er kjip.

Det er stor sjanse for at skaden allerede er for stor, men underverker skjer. Ovn har jeg ingen personlig erfaring med, men det hørtes litt *farlig* ut. Dersom du har varmekabler (IKKE på et fuktig baderom) kan du prøve å legge den der i et par dager. Du bør også unngå å slå på telefonen lengst mulig, for å unngå kortslutning og andre festlige konsekvenser av fuktighet i elektronikken.

Lykke til. :ph34r:

Lenke til kommentar
Elektronikk og væske = Døden for elektronikk.

Tok du ut batteriet med en gang du klarte å søle kaffe på den?

7858037[/snapback]

Nope.. hadde ikke tid, måtte rushe avgårde til en forelesning. Sikkert pga. stresset at det ble sølt. For øyeblikket ser det dårlig ut. Telefonen lar seg ikke skrues på i det hele og det store.

Tenkte jeg kunne "dyptørke" med en hårføner i en halvtime eller noe. Det kan vel ikke være skadelig.. eller?

Lenke til kommentar
Huff, den er kjip. 

Det er stor sjanse for at skaden allerede er for stor, men underverker skjer. Ovn har jeg ingen personlig erfaring med, men det hørtes litt *farlig* ut. Dersom du har varmekabler (IKKE på et fuktig baderom) kan du prøve å legge den der i et par dager. Du bør også unngå å slå på telefonen lengst mulig, for å unngå kortslutning og andre festlige konsekvenser av fuktighet i elektronikken.

Lykke til.  :ph34r:

7857716[/snapback]

Har selv brukt badet med kabler mange ganger til å tørke våt elektronik. Et bad med kabler er sjeldent særlig fuktig, så det blir litt feil å si! ;)

Ovn er skummelt for det skal lite til før plastik blir deforemert..

Edit: kjøp crc eller noe som driver ut fukt.

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Huff, den er kjip.  

Lykke til.  :ph34r:

7857716[/snapback]

Har selv brukt badet med kabler mange ganger til å tørke våt elektronik. Et bad med kabler er sjeldent særlig fuktig, så det blir litt feil å si! ;)

Ovn er skummelt for det skal lite til før plastik blir deforemert..

Edit: kjøp crc eller noe som driver ut fukt.

7859966[/snapback]

crc? Hva er det?

Lenke til kommentar
snipp

umulig å si! Om først det har kortsluttet så er det vel kanskje det.

Min erfaring er uannsett at det ofte skal litt til å knekke elektro saker med væske. Tåler ofte mer en vi tror.

7860192[/snapback]

Har samme intrykket.. men det ser som sagt dårlig ut for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Elektronikk og væske = Døden for elektronikk.

7858037[/snapback]

Langt fra hele sannheten. Elektronikk kan faktisk ha godt av væske, for eksempel vil helt rent (klinisk renset) vann ikke gjøre noe skade på elektronikk. Det samme gjelder alle væsker som ikke er strømførende (f. eks. matolje).

Forresten fungerer det fint å legge mobilen på et bad. Min Samsung X450 havnet ved en feiltagelse i vaskemaskinen, og ble der i minst 45 minutter. Jeg tok den ut, skrudde fra hverandre alle deler som kunne skrus fra hverandre, og la de utover på en hylle høyt over gulvet på badet (fuktigheten ligger gjerne lavt likevel). Tre dager etterpå skrudde jeg delene sammen igjen, og alt fungerte som det skulle. Det lå igjen litt fuktighet bak mellom bekyttelsesplasten og selve skjermen, men det forsvant etter to uker. Jeg tror telefonen fungerer enda, over halvannet år siden jeg byttet til noe nyere, men den fungerte i hvert fall over et halvår etter ulykken.

PS: Selv om den fungerer rett etter et væskebad, kan det gå to til tre uker før fuktigheten har skadet så mye at telefonen ikke virker lengre. Om telefonen fungerer etter 20 dager er du nok trygg :)

Lenke til kommentar

På jobben for en tid tilbakers så var det en kollega som glemte sin SE k700 ute på arbeidsplassen. Dagen etter på med mye regn gjennom natta så lå den der; på!(!), og like fin. Dog så fant han ut at batteriet ikke holdt mer en 1 dag eller 2 på standby (mot normalt 5-6).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...