Propofol Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Som eier av en Samsung SGH-D500 så er jeg svært ulykkelig. Sølte kaffe på telefonen tidligere i dag, nå fungerer den ikke. Når jeg skrur den på får jeg bare meldingen "lader.." uten at ladekabelen er plugget i telefonen. Tok ut batteriet og fant noen kaffedråper, tørket med papir. Hva gjør jeg nå? Skal jeg tørke den på en ovn eller noe? Lenke til kommentar
Mafo Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Huff, den er kjip. Det er stor sjanse for at skaden allerede er for stor, men underverker skjer. Ovn har jeg ingen personlig erfaring med, men det hørtes litt *farlig* ut. Dersom du har varmekabler (IKKE på et fuktig baderom) kan du prøve å legge den der i et par dager. Du bør også unngå å slå på telefonen lengst mulig, for å unngå kortslutning og andre festlige konsekvenser av fuktighet i elektronikken. Lykke til. Lenke til kommentar
Lagn Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 og ta ut batteriet selfølgelig, sier det bare for å være heeeelt sikker.. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Elektronikk og væske = Døden for elektronikk. Tok du ut batteriet med en gang du klarte å søle kaffe på den? Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Elektronikk og væske = Døden for elektronikk. Tok du ut batteriet med en gang du klarte å søle kaffe på den? 7858037[/snapback] Nope.. hadde ikke tid, måtte rushe avgårde til en forelesning. Sikkert pga. stresset at det ble sølt. For øyeblikket ser det dårlig ut. Telefonen lar seg ikke skrues på i det hele og det store. Tenkte jeg kunne "dyptørke" med en hårføner i en halvtime eller noe. Det kan vel ikke være skadelig.. eller? Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Huff, den er kjip. Det er stor sjanse for at skaden allerede er for stor, men underverker skjer. Ovn har jeg ingen personlig erfaring med, men det hørtes litt *farlig* ut. Dersom du har varmekabler (IKKE på et fuktig baderom) kan du prøve å legge den der i et par dager. Du bør også unngå å slå på telefonen lengst mulig, for å unngå kortslutning og andre festlige konsekvenser av fuktighet i elektronikken. Lykke til. 7857716[/snapback] Har selv brukt badet med kabler mange ganger til å tørke våt elektronik. Et bad med kabler er sjeldent særlig fuktig, så det blir litt feil å si! Ovn er skummelt for det skal lite til før plastik blir deforemert.. Edit: kjøp crc eller noe som driver ut fukt. Endret 3. februar 2007 av Blacki Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Huff, den er kjip. Det er stor sjanse for at skaden allerede er for stor, men underverker skjer. Ovn har jeg ingen personlig erfaring med, men det hørtes litt *farlig* ut. Dersom du har varmekabler (IKKE på et fuktig baderom) kan du prøve å legge den der i et par dager. Du bør også unngå å slå på telefonen lengst mulig, for å unngå kortslutning og andre festlige konsekvenser av fuktighet i elektronikken. Lykke til. 7857716[/snapback] Har selv brukt badet med kabler mange ganger til å tørke våt elektronik. Et bad med kabler er sjeldent særlig fuktig, så det blir litt feil å si! Ovn er skummelt for det skal lite til før plastik blir deforemert.. Edit: kjøp crc eller noe som driver ut fukt. 7859966[/snapback] crc? Hva er det? Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Slik rust/fuktdrivene spray. 5-56 er en annen jeg kommer på. Finnes vel også egne verisjoner for elektronik, men tviler på at det er så anderledes effekt. http://hem.spray.se/magnusto/images/5-56.gif Endret 3. februar 2007 av Blacki Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Slik rust/fuktdrivene spray. 5-56 er en annen jeg kommer på. Finnes vel også egne verisjoner for elektronik, men tviler på at det er så anderledes effekt. http://hem.spray.se/magnusto/images/5-56.gif 7860169[/snapback] Så det er ikke forsent om det skjedde i dag tidlig? Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 snipp umulig å si! Om først det har kortsluttet så er det vel kanskje det. Min erfaring er uannsett at det ofte skal litt til å knekke elektro saker med væske. Tåler ofte mer en vi tror. Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 snipp umulig å si! Om først det har kortsluttet så er det vel kanskje det. Min erfaring er uannsett at det ofte skal litt til å knekke elektro saker med væske. Tåler ofte mer en vi tror. 7860192[/snapback] Har samme intrykket.. men det ser som sagt dårlig ut for øyeblikket. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Elektronikk og væske = Døden for elektronikk. 7858037[/snapback] Langt fra hele sannheten. Elektronikk kan faktisk ha godt av væske, for eksempel vil helt rent (klinisk renset) vann ikke gjøre noe skade på elektronikk. Det samme gjelder alle væsker som ikke er strømførende (f. eks. matolje). Forresten fungerer det fint å legge mobilen på et bad. Min Samsung X450 havnet ved en feiltagelse i vaskemaskinen, og ble der i minst 45 minutter. Jeg tok den ut, skrudde fra hverandre alle deler som kunne skrus fra hverandre, og la de utover på en hylle høyt over gulvet på badet (fuktigheten ligger gjerne lavt likevel). Tre dager etterpå skrudde jeg delene sammen igjen, og alt fungerte som det skulle. Det lå igjen litt fuktighet bak mellom bekyttelsesplasten og selve skjermen, men det forsvant etter to uker. Jeg tror telefonen fungerer enda, over halvannet år siden jeg byttet til noe nyere, men den fungerte i hvert fall over et halvår etter ulykken. PS: Selv om den fungerer rett etter et væskebad, kan det gå to til tre uker før fuktigheten har skadet så mye at telefonen ikke virker lengre. Om telefonen fungerer etter 20 dager er du nok trygg Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 På jobben for en tid tilbakers så var det en kollega som glemte sin SE k700 ute på arbeidsplassen. Dagen etter på med mye regn gjennom natta så lå den der; på!(!), og like fin. Dog så fant han ut at batteriet ikke holdt mer en 1 dag eller 2 på standby (mot normalt 5-6). Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 Nå funker plutselig telefonen min igjen. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Nå funker plutselig telefonen min igjen. 7868944[/snapback] husk at det kan oppstå irr over tid. Så skader kanskje ikke å få den tørket på et varmegulv el. et par døgn. Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 Nå funker plutselig telefonen min igjen. 7868944[/snapback] husk at det kan oppstå irr over tid. Så skader kanskje ikke å få den tørket på et varmegulv el. et par døgn. 7869085[/snapback] Ikke mulighet til det, må bruke den desverre. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Den vil høyst sannsynlig slutte å fungere etter en stund, når mineralene får tid til å spise opp elektronikken. -snubbel Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 legg den på et varmt sted om natta ihvertfall! Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 Haha.. så rart! En kompis kom inn døra akkurat. Han fortalte at han nettopp hadde prestert å vaske mobiltelefonen sin i vaskemaskinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå