Gå til innhold

PC og HiFi-lyd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har lest et par tester nå, og jeg må si jeg blir litt interessert i den.

2500,- er jo litt penger, liksom, men når man tar i betraktning hvordan den faktisk kan brukes, synes jeg det kan være verdt det. Satser på at det blir en slik, men ikke umiddelbart. Teknologien utvikler seg sikkert litt på den fronten også...

Lenke til kommentar

Hola igjen!

Den streamer WiFi, så ingen behov for kabel mellom PC/NAS og boksen (dersom man ikke ønsker detet selvsagt).

Eneste man trenger er en ledning av ønsket type mellom squeezeboksen og forsterker. Det følger med analoge (RCA) kabler, men man kan også velge å bruke coax eller optisk.

sjekk her...

http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html

Uansett, hvilken tilkobling til forsterker avhenger av om du har en D/A (Digital to Analogue Converter) i den og kvaliteten på denne. Bruker man analog (RCA) ut fra squeezeboksen blir det digitale signalet gjort om i boksen. Da swqueezeboksen har en veldig bra DAC anbefales dette med mindre du har en bedre dac i forsterkeren.

Dette produktet siklet jeg leeeenge på før jeg gikk til innkjøp, og jeg er superhappy :love::love: . En annen god ting er jo linken til Rhapsody/Last FM/Pandora. Dette sikrer nye musikk impulser!

til OgnOmm: "Tenker meg filserver som bråker for seg selv i kottet" :thumbup:

samme som jeg gjør. NAS i kottet.

Lenke til kommentar

Nydlig! Blir en slik en med tider og stunder. Bare ta med laptopen i stua og sitte fullstendig trådløst med den og styre musikk. Det er helt ok!

Supports both WPA Personal, WPA2-AES and 64/128-bit WEP encryption :love:

Faen fikk lyst på denne greia.. NÅ!

Lenke til kommentar
Nydlig! Blir en slik en med tider og stunder. Bare ta med laptopen i stua og sitte fullstendig trådløst med den og styre musikk. Det er helt ok!

Supports both WPA Personal, WPA2-AES and 64/128-bit WEP encryption  :love:

Faen fikk lyst på denne greia.. NÅ!

7867676[/snapback]

Da er vi to :)

Lenke til kommentar

En svitsj vil ikke gjøre noe nytte, med mindre det er en veldig spesiell svitsj som inneholder DHCP-funksjonalitet. Vanligvis er det rutere som har DCHP.

Å sette opp IP o.l. i Windows er ikke noe problem.

Er bare å gå i instillingene for nettverkskortet ditt å konfigurere TCP/IP-instillingene der, men hvordan dette kan gjøre på squeezboxen vet jeg ikke, med mindre squeezboxen vil tildele seg selv default-type IP (192.168.2.x).

Lenke til kommentar

Hvor bra stereo har du?

Bruker pc'en mye som lydkilde, og har nå bestilt USB DAC byggesett fra Hong Kong. Blir en god del mer audiofilt med en ekstern DAC i stedet for en liten billig chip inni maskinen i omgivelser med mye elektronisk støy. Selv om det Onkyo lydkortet hørtes ut som en bra oppgradering for pengene. Men er du lydentusiast er det å bygge USB DAC noe å anbefale. Kitet koster mindre enn 500kr inkl. frakt (noe vanskelig å få tak i), og med 2500kr ekstra i eksotiske komponenter har folk solgt Electrocompaniet ECD1 DAC uten å se seg tilbake.. den DACen fra EC koster vel 20k.....men dette er raskt et prosjekt man bruker litt tid på.

Generelt, bruk ASIO hvis lydkortet støtter det. Forbausende at ingen her påpeker (vet?) dette. ASIO styrer klar av alt av OSet sine mixere som kan forkrøple lyden. Med ASIO har man responstider ned mot 2ms, vesentlige raskere enn hvis signalet rutes gjennom ymse mixere i systemet. Så sørg for at lydkortet du kjøper har ASIO!

Lenke til kommentar

Hei mFaFa!

Kjøpte stereoanlegg på HiFi-klubben for mange år siden. Ikke supert, men mer enn bra nok - svære Snell-høyttalere, Nad-forsterker og en Pioner-CD-spiller der platene legges opp ned på en skive :-). Er ikke egentlig HiFi-frik, selv om jeg i en viss grad var det i kjøpsøyeblikket. Men med den nye teknologien, våkner sansen for disse tingene i meg.

Jeg skal definitivt se på rådene dine, mange takk. Men jeg er allerede nokså entusiastisk mht. Squeezeboxen...

Har du noen linker, eller mer konkrete anbefalinger, forresten?

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...