Gå til innhold

PC og HiFi-lyd

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat koblet en bærbar maskin til stereoanlegget. Stereoanlegget er veldig bra :love: og når jeg f.eks. spiller CD-er er lyden kjempefin. Men lyden fra PC-en er ganske dårlig, selv om musikkfilene er ukomprimerte. Hvordan løser jeg dette? Må jeg har bedre lydkort, av den eksterne typen - eller er det bare for lydmiksing og den slags? Altså, hva må til for at PC-en skal gi god lyd på et bra stereoanlegg...?

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg kunne vel tenke meg det. På den stasjonære maskinen har jeg et creative Audigy 2 Sound Blaster-lydkort - hva jeg selv forbinder med "spillkort", selv om lyden utvilsomt er god i mine ører (altså med øretelefoner). I den bærbare, en ny Dell Inspiron, som jeg av praktiske årsaker ønsker å koble til anlegget, er det bare et integrert standardlydkort.

Noen forslag til hvilket kort man burde kjøpe? Evt. linker til tester etc.?

Lenke til kommentar

Et vanlig USB lydkort bør jo være en løsning for deg?! Du finner en del alternativer på blant annet denne siden. Det er ikke akurat "Hifi", men hvis du tidligere er fornøyd med Audigy 2 så bør noe i denne prisklassen holde.

Hvis du har digitale innganger på anlegget ditt så bør du kanskje vurdere og kjøpe et av lydkortene med digitale utganger.

Creative X-fi Xmod skal vist gi deg mye lyd for pengende har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Takk, C-angel og OgnOmm!

Til C-angel: Jeg er fornøyd med creative-kortet på den stasjonære datamaskinen, altså når jeg sitter med øretelefoner. Men jeg vil helst at lyden skal være optimal når jeg kobler en maskin (den bærbare) til stereoanlegget - man hører jo så altfor godt manglene hvis man har et bra anlegg... Altså, til en overkommelig prisvil jeg ha noe som er HiFi-aktig :-). Kanskje X-fi Xmod-kortet tilfredsstiller, jeg vet ikke. Men jeg ville bare kommentere hvordan jeg tenker.

Til OgnOmm: Du mener altså at Firewire-lydkort er bedre enn USB-kort? Har det med Firewire som sådan å gjøre? Noen spesielle enbefalinger eller andre linker, forresten? dette er kjempespennende.

(Vurderte i går muligheten av å kjøpe en nye PC, en såkalt media-PC, bare for å få det PCI-lydkortet fra Onkyo som er linket til over. Men det er jo selvfølgelig bortkastede penger, når man bare kan bruke en bærbar... For det er vel lydkortet som bestemmer lydkvaliteten...

Lenke til kommentar

Det er ikke mange kronene det blir for den billigste barebone-maskinen med billigste CPU, minne, integrert grafikk, osv. Eventuelt kan du jo kjøpe en gammel brukt maskin til 500,- :)

Edit: Etter å ha sjekket prisene litt ser jeg det blir minimum 4000,- for den billigste barebone /m integrert skjermkort, billigste CPU, 512 MB minne samt Onkyo 150PCI (HDD, skjerm, CD/DVD ikke inkl.)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Det er ikke mange kronene det blir for den billigste barebone-maskinen med billigste CPU, minne, integrert grafikk, osv. Eventuelt kan du jo kjøpe en gammel brukt maskin til 500,- :)

7862709[/snapback]

Ja, det hadde vært et poeng å kjøpe billige og stillegående deler for øvrig, med et bra lydkort. De andre delene har vel strengt tatt ingenting å si, innenfor visse rammer, selvfølgelig?

Dette frister: https://prisguiden.no/product.php?p...982&view=prices

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Ah, jeg så på vanlige barebone-maskiner, og de er tydeligvis litt dyrere. Se editen i min tidligere post. Trykker du her finner du oppsettet jeg satte sammen for å sjekke prisen.

7862762[/snapback]

Ser faktisk ikke så dumt ut! Så testen hos din side av den barebonen (det barebonet?), og det ser lovende ut. Kabinettet fra antec har faktisk litt støyende vifte på strømforsyning, jf. test hos silentpc.com og det er jo ikke akkurat ønskelig...

Skal vurdere det der. :thumbup:

Lenke til kommentar

Generelt så har firewire bedre overføringsevne enn usb, så spør meg ikke hvorfor usb er mer utbredt. Men hovedgrunnen er at de proffe lydkortene stort sett kommer med firewire, og da er det firewire kort du må ha :)

Hadde det ikke vært for huskjøp nå så hadde jeg investert i nytt lydkort til pc'en selv.

Lenke til kommentar

Skal du bygge egen pc til det bruket så for all del kjøp komponenter så alt blir stillegående. Kjøp heller en litt for kraftig cpu og klokk den ned osv osv. Pass også på at det ikke er aktiv kjøling på hovedkortet. vibrasjonsdempende ramme til hdd er heller ikke dumt. Også kjøper du onkyo kortet. Det så ut til å være knallbra.

Lenke til kommentar

Mange gode innspill! takk, alle sammen!

Ok, så får jeg se på Firewire, i så fall. Noen konkrete forslag, OgnOmm? Kan selvfølgelig undersøke selv, det er ikke det... :-)

Tror jeg vet sånn circa hvordan jeg skal få det stille, forresten; har bygget noen PC-er selv.

Mht, Squeezebox, kikkian, ser det i og for seg bra ut, og det løser utvilsomt en del praktiske problem. Men jeg er usikker på lydkvaliteten. Jeg komprimere bare til flac og ape, og jeg ser forresten ingen indikasjon på at den støtter ape. Men mange takk uansett! :thumbup:

Det blir vel en liten ekstra PC av det billige, lille og lydløse slaget, men med godt lykort, eller et eksternt lydkort, hvis jeg finner mer ut om dem...

Lenke til kommentar

Har selv et anlegg som er ganske så hifi og jeg bruker ikke lenger cd-spilleren (til 10 000). Lydkvaliteten er rett og slett enormt bra. Flere hifi-skribenter som har byttet ut cd-spillerene sin til fordel for en squeezebox. Vil dessuten spille fletta av de fleste lydkort (utenom Lynx-Two og et par andre til 10K++) Er du seriøst audiofil har du jo storebror

Transporter til $2000, som er en referansespiller.

Squeezeboxen støtter både ape og flac, bruker selv bare de formatene på mitt eget setup.

edit: leif

Endret av kikkian
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det ser det ut som squeezebox danker ut firewire. Har ingen forslag til firewire kort, men det er bare å lete etter et som ikke er preamp til platespiller, men faktisk et lydkort.

Men mtp at squeezebox ikke er mer enn 500 kr dyrere enn firewirekort tror jeg at jeg ville gått for den om den spiller flac og har god lydkvalitet. Dessuten ser den ekstremt pen ut.

Tenker meg filserver som bråker for seg selv i kottet, laptop på fanget i godstolen og en squeezebox på stereobenken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...