Hellemyr Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Hei! Jeg har w 120mm vifter som er koblet på samme 12v plugg, så begge viftene er koblet sammen og trenger bare en 12v plugg for å drive dem. Jeg skulle gjerne ha dimmet disse viftene med rundt 100 rpm, fordi de de bråker litt. Viftene er på 0.30A hver, så jeg har sett på denne lille gismoen. Den tåler opptil 0.70A. Vil en sånn virke, siden det er 2 vifter, og det står på beskrivelsen at det er bare til en? Om det ikke virker, er det noen som har andre løsninger til å dimme disse viftene med rund 100 rpm? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Spørsmålet er om rheostten tåler 0,6 amper over tid eller om det er absolutt max-strøm som er angitt. Dessuten må du også ta hensyn at start-strømmen for slike vifter kan være langt høyere enn driftsstrømmen. Så ikke bli overasket hvis hver av viftene kanskje trekker 1A under oppstart. Da blir vel spørsmålet om rheostaten tåler 2A (noe den sikkert gjør i en kort periode). Men uansett, jeg synes det virker som om du blir å kjøre rheostaten på nesten max, så det spørs hvor lenge den vil holde. Ulempen ved å bruke rheostat som viftestyring: - Vanskelig å justere turtallet rett kun ved hjelp av en variabel motstand. Spesielt hvis du har to vifter paralellkoblet da den ene gjerne vil gå fortere/saktere enn den andre. - Varmeutvikling i rheostaten. Kjører du viftene på halv effekt, så "spiser" rheostaten like mye watt som viftene. - Setter du rheostaten til høyeste motstandsverdi (minste turtall) så kan det hende at viftene ikke vil begynne å gå rundt før du enten har dyttet dem i gang selv eller at du justerer rheostaten "opp" for å så justere den ned igjen til ønsket turtall. Du kan finne vifestyringer bl.a. her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå