Gå til innhold

Godkjenne kjøretøy for under 40 km/t?


Neptun_

Anbefalte innlegg

Jeg sakser dette fra en post jeg lagde på et annet forum. Om jeg ikke skulle få svar på dette, skal jeg ta kontakt med Vegvesenet eller Biltilsynet?

 

 

I januar 05 eller 06 ble det slik at de som tar traktorlappen klasse T etter denne dato ikke kan kjøre traktor/motorredskap kostruert for hastighet over 40 km/t.

 

Situasjon: Sett at man har en 4/6 WD ATV registrert som traktor på hvite skilter. Disse hvite skiltene ble ervervet før det ble slutt på hvite skilter for atv, og før fartssperre ble innført på Klasse T, altså traktorlappen. Om person A vil kunne kjøre ATV lovlig på traktorlappen som er ervervet nylig, kan man da få plombert og vekstedgodkjent ATV'n for 40 km/t, og få ført det inn i vognkortet? Det burde da ikke være største sak i verden det?

Dog, jeg tipper det er en stor sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sakser dette fra en post jeg lagde på et annet forum. Om jeg ikke skulle få svar på dette, skal jeg ta kontakt med Vegvesenet eller Biltilsynet?

 

 

I januar 05 eller 06 ble det slik at de som tar traktorlappen klasse T etter denne dato ikke kan kjøre traktor/motorredskap konstruert for hastighet over 40 km/t.

 

Situasjon: Sett at man har en 4/6 WD ATV registrert som traktor på hvite skilter. Disse hvite skiltene ble ervervet før det ble slutt på hvite skilter for atv, og før fartssperre ble innført på Klasse T, altså traktorlappen. Om person A vil kunne kjøre ATV lovlig på traktorlappen som er ervervet nylig, kan man da få plombert og vekstedgodkjent ATV'n for 40 km/t, og få ført det inn i vognkortet? Det burde da ikke være største sak i verden det?

Dog, jeg tipper det er en stor sak.

7856758[/snapback]

 

Det burde ikke være helt umulig. Vet at enkelte traktorer som var konstruert for 40km/t men manglet bremser på forhjulene (det kreves ved toppfart over 30km/t) fikk sperret høyeste giret, slik at toppfart ble ca. 30km/t, og de kunne da registreres lovlig i Norge. Men da gjaldt jo plomberingen alle traktorer av den modellen i Norge, og de ble sikkert typegodkjent med plombering. Hvor enkelt det er å få godkjent/plombert et enkelt kjøretøy, vet jeg ikke...

 

Det er strengt tatt ikke lenger noe som heter Biltilsynet, nå heter det Statens Vegvesen (og det som før i tida var Statens Vegvesen heter nå Mesta...) Kontaktinfo finner du på vegvesen.no.

Lenke til kommentar

Sendte mail til vegvesenet..

Mailen jeg sendte:

Hei. Har et spørsmål jeg lurer på, som dere helt sikkert har svar på.

 

Leste på lodvata (http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-047.html)

om hastighetsbegrenser på bil, altså plombering o.l. utført av godkjente

verksted.

Om man har ervervet førerkort for klasse T etter januar 05, er maks

hastighet på traktor/motorredskap 40 km/t. Om man har en ATV registrert som

traktor for høyere hastighet enn dette, er det mulig å få utført plombering

på et godkjent verksted og få godkjent kjøretøyet for maksfart 40 km/t?

 

Mvh

 

 

 

Svar:

 

Hallo!

Vi får lite opplysninger om kjøretøyet. Både kjøretøyforskriften og førerkortforskriften bruker begrepet "konstruktiv hastighet", og da er det hva fabrikken har bestemt kjøretøyet for, som er avgjørende. Eventuell plombering vil ikke medføre noen reduksjon i kravet til førerkort.

 

Mvh

Torbj. Ekrem

 

 

 

Det betyr vel egentlig at det er dystre utsikter. Men allikevel kunne man jo ha fått montert en turtallsbegrenser (det det heter) og kjøre sånn ca. lovlig i 40 km/t?

 

Kan jo alltids kjøpe en gammel John Deere ATM da noen føler for å selge den, de kan jo ikke gå så fort, sikekrt ikke bremser på forhjulet?

Lenke til kommentar

Ja, er det ikke slik at noen kan gå i 90 km/t? Burde jo være mulig å presse igjennom noe slikt, bør jo være glede over at noen faktisk vil kjøre lovlig^^

 

Vet noen forresten konsekvensene av å bli tatt kjørende med f.eks. en tre år gammel traktor som er konstruert for 50 km/t?

Lenke til kommentar
Ja, er det ikke slik at noen kan gå i 90 km/t? Burde jo være mulig å presse igjennom noe slikt, bør jo være glede over at noen faktisk vil kjøre lovlig^^

 

Vet noen forresten konsekvensene av å bli tatt kjørende med f.eks. en tre år gammel traktor som er konstruert for 50 km/t?

7901064[/snapback]

 

Konsekvensene er vel at du får en bot for å kjøre et kjøretøy du ikke har gyldig førerkort for, evt. sperrefrist på å ta slikt førerkort, kanskje du også kan miste det førerkortet du har?

Om du skulle forårsake en ulykke kan du også få et heftig regresskrav fra forsikringsselskapet...

 

Men foreslår at du svarer på det svarbrevet du fikk, og poengterer at flere av de mopeder som selges i Norge har en "høyeste konstruksjonshastighet" høyere enn 45km/t og er plomberte. Vis gjerne til konkrete merker/modeller (har ikke peiling på mopeder selv, så det kan jeg ikke hjelpe deg med..)

Henvis så til Kjøretøyforskriftens §2-3, 2.ledd, hvor begrepet "høyeste konstruksjonshastighet" er brukt, og forklar at dette da strider mot både forskriften og den forklaringa du først fikk..

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Nei, var det jeg tenkte, kjører man for fort er det da det samme om man har lappen på traktor eller ikke, blir som å kjøre tung motorsykkel på lettsykkellappen.

 

Uansett, veldig godt poeng det med mopedene, vegvesenet skal få en epost til av meg. Noe annet jeg lurer på, står makshastighet oppført i vognkort? Så langt har jeg ikke sett noe som indikerer dette, det vil jo isåfall gjøre en slik sak som dette betydelig enklere, med tanke på at man kanskje ikke må skaffe nytt vognkort etc. Vanskelige greier. Tusen takk for svar og hjelp!

Lenke til kommentar
Nei, var det jeg tenkte, kjører man for fort er det da det samme om man har lappen på traktor eller ikke, blir som å kjøre tung motorsykkel på lettsykkellappen.

 

Uansett, veldig godt poeng det med mopedene, vegvesenet skal få en epost til av meg. Noe annet jeg lurer på, står makshastighet oppført i vognkort? Så langt har jeg ikke sett noe som indikerer dette, det vil jo isåfall gjøre en slik sak som dette betydelig enklere, med tanke på at man kanskje ikke må skaffe nytt vognkort etc. Vanskelige greier. Tusen takk for svar og hjelp!

7910261[/snapback]

I vognkortet til mine to traktorer (vanlige landbrukstraktorer, ikke traktor-registrert ATV) står det i alle fall "Maks hastighet 40km/t. Vedr. dispensasjoner se typegodkj."

Lenke til kommentar
I vognkortet til mine to traktorer (vanlige landbrukstraktorer, ikke traktor-registrert ATV) står det i alle fall "Maks hastighet 40km/t. Vedr. dispensasjoner se typegodkj."

7921733[/snapback]

Jepp, hadde man fått det i vognkortet kan man kjøre med god samvittighet

Lenke til kommentar

 

Det er strengt tatt ikke lenger noe som heter Biltilsynet, nå heter det Statens Vegvesen (og det som før i tida var Statens Vegvesen heter nå Mesta...) Kontaktinfo finner du på vegvesen.no.

7897932[/snapback]

 

Mesta er ikke ISTEDET for Statens Vegvesen. Mesta er en utskilt del av Statens Vegvesen som står for veibygging og entrepenørvirksomhet o.l. som står på egne ben.

 

Hvis du ser på de gulkledde på utekontroll (biltilsynet), så står det "Veitrafikktilsyn" på dem.

 

Drar du til ditt lokale "Biltilsyn" så er det altså en Trafikkstasjon drevet av Statens Vegvesen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...