Gå til innhold

"Låsing" av HD

Anbefalte innlegg

Er det mulig å "låse" harddiskens innhold, slik at man ikke sletter innholdet så lett?

Jeg har fylt en harddisk med musikk, og tenkte jeg like så godt kunne kvitte meg med CD-ene mine. Men det hadde vært greit om ikke alt bare ble slettet ved et lite feilgrep på tastene...

Noen forslag til hvordan jeg kan sikre meg mot uønsket sletting, "låsing" eller annet?

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går det ikke an å bare merke mappen med read only da? Må kunne gjøres rekursivt i tilfelle slik at alle filene blir merket read only, men det må vel kunne gå an.

7856596[/snapback]

Jo, det var vel noe slikt jeg tenkte på.

Men er du sikker på at det ikke er ulemper med det?

Eventuelt, hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar

Tilføyning:

Hvis det er "skrivebeskyttet"-funksjonen du sikter til, er det to problem:

1. I utgangspunktet er alle mapper på maskinen, og alle nye mapper merket av for skrivebeskyttet (grønt merke ved "skrivebeskyttet" hvis man høyreklikker på dem og velger egenskaper) men de lar seg slette allikevel.

2. Hvsi jeg skal velge dette individuelt på alle filene, er det rett og slett for mange...

- så vidt jeg forstår...

Lenke til kommentar
2. Hvsi jeg skal velge dette individuelt på alle filene, er det rett og slett for mange...

- så vidt jeg forstår...

7856705[/snapback]

For å merke alle filene, søker du gjennom mappa med enten helt blankt søkefelt eller *.*. Deretter merker du alle filene som blir funnet, går til egenskaper og vips :-)

Lenke til kommentar

- så vidt jeg forstår...

7856705[/snapback]

For å merke alle filene, søker du gjennom mappa med enten helt blankt søkefelt eller *.*. Deretter merker du alle filene som blir funnet, går til egenskaper og vips :-)

7856764[/snapback]

Skal prøve. Gir tilbakemelding. Takker :-)

Lenke til kommentar

Et alternativ er å bruke NTFS-tilgangskontroll for å styre dette. Når noe er skrivebeskyttet får du bare et ekstra bekreftelsesspørsmål, men om du ikke har NTFS-tilgang er det rett og slett ikke mulig.

Ved å styre med dette kan du lese filene så mye du vil og aktivere arv rekursivt i hierarkiet, eller bare stille på enkel mappe- eller filnivå.

Om ønskelig kan du også gi en annen "superbruker" skrivetilgang til alt og bruke runas-systemet på en filbehandler som f.eks TotalCommander via en snarvei, slik at du har en lett måte å legge til å fjerne filer.

Lenke til kommentar
Et alternativ er å bruke NTFS-tilgangskontroll for å styre dette. Når noe er skrivebeskyttet får du bare et ekstra bekreftelsesspørsmål, men om du ikke har NTFS-tilgang er det rett og slett ikke mulig.

Ved å styre med dette kan du lese filene så mye du vil og aktivere arv rekursivt i hierarkiet, eller bare stille på enkel mappe- eller filnivå.

Om ønskelig kan du også gi en annen "superbruker" skrivetilgang til alt og bruke runas-systemet på en filbehandler som f.eks TotalCommander via en snarvei, slik at du har en lett måte å legge til å fjerne filer.

7856807[/snapback]

Høres veldig lovende ut. Mange takk.

Men her var det mye nytt; "NTFS-tilgangskontroll", "runas", "totalcommander"...

Hvordan går jeg fram, eller har du tilfeldigvis link til bruksanvisning?

Jeg kan sikker finne det selv, det er ikke det... :)

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Det krever at partisjonen du vil kontrollere er formatert til NTFS og så vidt jeg vet støttes ikke dette [EDIT: NTFS-rettighetskontroll, ikke NTFS selv] i XP Home om jeg husker rett, men det må nesten sjekkes av noen som har tilgang til denne versjonen.

Om du kjører W2k hopper du over dette punktet da den allerede har avanserte sikkerhetsegenskaper ativert, men om du bruker XP må du først deaktivere "enkel fildeling". Dette finner du i et explorervindu (obs, ikke Internet Explorer) under "Tools"->"Folder Options"->"View"->"Enable simple filesharing". Denne må altså deaktiveres.

Da kan du høyreklikke på en fil/mappe/stasjon og under "Properties" finne en tab/fane med navnet "Security". Der listes de forskjellige lokale brukerne og brukergruppene som har tilgang og hvor mye tilgang de har.

Om du ønsker at din vanlige bruker "brille" bare skal kunne lese filene trykker du på den og sørger for at bare "Read", "Read and execute" og "List folder context" er markert under "Allow". Hele rekka "Deny" er det best å ligge unna da den er der for mer avansert styring. Trykker du "Advanced" finner du på første tab/fane "Replace permissions on all child objects..." som vil sette samme tilgangskontroll til alle undermapper til objektet du endrer på. Det er samtidig viktig at brukergrupper din bruker er med i som "Administrators", "Users" og "Everyone" ikke har tilgang til det du vil hindre din bruker i å gjøre fordi med mindre du bruker "Deny" arver du tilganger fra aller grupper.

Når du da ønsker å skrive til området huker du av for "Write" og "Modify", og du har skrivetilgang.

Når det gjelder det andre jeg nevnte så er ikke det så viktig, det er bare en idé for å spare deg en del klikk om du ofte trenger skrivetilgang. Du setter da opp en ny brukerkonto på maskinen (som ikke har tilgang til lokal pålogging slik at den ikke vil vises i loginlisten) som du så gir skrivetilgang til. Windows NT har så en funksjon som gjør at du kan kjøre et program med en annen bruker enn den du er innlogget med, så det er mulig å sette opp f.eks en snarvei på skrivebordet hvor et filbehandningsvindu dukker opp i hvor du har skrivetilgang fordi det programmet kjører med den andre brukerens tilgang. Dine vanlige explorer-vinduer vil kjøre med din innloggede bruker og vil ikke ha skrivetilgang selv om den andre filbehandleren kjører samtidig. Og når du er ferdig med å f.eks kopiere inn nye filer bare lukker du filbehandleren for å gjøre systemet helt lukket igjen.

OBS, ordet "tilgang" er hva jeg skriver i stedet for "access", for om jeg bruker englandske ord blir raskt hele teksten det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...