Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

sette opp server...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Herlighet da, det er ingen som vet hva du mener når du sier at du vil sette opp en server for et hjemmenettverk. Nøyaktig hva skal serveren din gjøre? Windows 98 er ikke noe å satse på. Gå for en GNU/Linux distribusjon, eller *BSD.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
er de opprativsystemene gratis??

det jeg skal bruken den til er spill server for de eldre spilla..

filserver

og til å styre nettverket med.... med fart og hva som blir gjort...

7856256[/snapback]

Ja det er gratis. Hvilke spill? Du bør sjekke at spillserveren kan kjøres på *BSD eller GNU/Linux.

Å styre nettverket? Regner med at det betyr DHCP (automatisk tildeling av nettverksinnstillinger), NAT (Network Address Translation) og traffic shaping/båndbreddefordeling... Alt dette kan gjøres i både *BSD og GNU/Linux, men til dette vil jeg anbefale OpenBSD, spesielt på grunn av brannmuren pf. Vet ikke hvordan det er med spillservere på *BSD da..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

www.openbsd.org

GNU/Linux er ikke ett operativsystem, det finnes mange distribusjoner av den. Blant de vil jeg anbefale Slackware (www.slackware.com) og Debian (www.debian.com)

Lenke til kommentar
går det greit å bruke xp til server formål??

linux var noe svette greier:P

7899221[/snapback]

Det kommer litt an på hvor mange som skal bruke serveren. Som filserver har den en begrensning på 10 samtidige brukere. Ytelsesmessig er vel heller ikke XP tunet for å være server, men med et begrenset antall brukere går det vel greit.

Lenke til kommentar
www.openbsd.org

GNU/Linux er ikke ett operativsystem, det finnes mange distribusjoner av den. Blant de vil jeg anbefale Slackware (www.slackware.com) og Debian (www.debian.com)

7860141[/snapback]

Siden det ikke virker som trådstarter er kjent med Linux ville jeg ikke anbefallt Slackware eller Debian, siden disse har en installasjonsprosess som kan virke litt knotete for en gammel windowsbruker.

En distro som derimot er mye enklere å installere å bruke er ubuntu, tror denne skal holde til ditt formål. Hvordan saker og ting settes opp for å ordne en server må du derimot spørre noen andre om.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Kan anbefale ClarkConnect som server OS. Enkel å instalere og grei å konfigurere via webgrensesnitt. Og den har alt du trenger klart etter instalasjonen og er gratis for hjemmebruk.

Skal du bare lagre noen filer for deg selv funker nok XP fint som server OS, men når du skal ha tjenester som DHCP, NAT osv. ville jeg tatt en *nix distro over det meste fra microsoft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...