tkorsvold Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Hallo, Lurer på å sette 2 stk WD Raptor 10.000rpm 150GB disker i RAID-oppsett. Er det noen ytelsesgevinst å hente på dette? Hvor stor i så fall? mvh Thorstein Korsvold Lenke til kommentar
arcade Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Dette er kjørt en del tester på hos diverse hardware-sider, søk på google :-) Etter hva jeg husker var ikke ytelsen så veldig mye bedre. Jeg har selv to Raptor disker i RAID1, som gir mirroring og en del bedre leseytelse. Edit: Her er en "test" som faktisk går mot de som sier at ytelsen ikke ble bedre: http://www.overclockers.com/articles1297/ Arcade Endret 2. februar 2007 av arcade Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Takker og bukker! Kikket litt selv, men fant ikke noe umiddelbart. Mener imidlertid å ha lest en gammel test som viser at ytelsesgevinsten var veldig liten... Var det anandtech, mon tro? T Endret 2. februar 2007 av tkorsvold Lenke til kommentar
LiZt Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 I tillegg til liten ytelsesøkning, går sikkerheten "out the window". I gamle dager hadde jeg to IBM DeskStar (populært kalt DeathStar) i Raid 0 en stund... 90 gig med data forsvant da.. Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Men jeg tar da backup! T Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Har selv to raptorer i RAID 0. Testet oppsettet med et program som jeg ikke husker navnet på lenger. Det gikk litt raskere på større filer men søketiden blir neppe merkbart bedre. At det skal gå noe raskere i RAID1 skjønner jeg ikke? Hvordan går det for seg? EDIT: En annen ting er at jeg ikke bryr meg om jeg mister dataene ved RAID 0. Kjører for det første kun programvare og dessuten så er maskinen ghostet. Endret 2. februar 2007 av MrVilla Lenke til kommentar
arcade Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 At det skal gå noe raskere i RAID1 skjønner jeg ikke? Hvordan går det for seg? Fordi man har to disker med likt innhold, så når man leser så kan man i teorien få dobbel ytelse. Når maskinen skriver til diskene går samme innhold på begge to, så merker man ingen forskjell. Dette er dog teoretisk, men jeg merker klar forskjell i leseytelsen i RAID1 f.eks. ved oppstart av programmer eller OS i forhold til ingen RAID. Arcade Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå