Gå til innhold

Duplex-problem på Cisco Catalyst 2950

Wayshot

Anbefalte innlegg

Jeg har observert et problem i et nettverk der en Cisco Catalyst 2950 (24 porter 10/100) står i kjernen av nettverket: Utrolig treg overføring for to maskiner som er koblet til en switch (3Com OfficeConnect Dual Speed Switch 5), med uplink mot nevnte Cisco-switch. LED-ene på 3Com-switchen viser at uplinken er 100Mbit halv duplex, mens Cisco-switchen mener at linken er 100Mbit FULL duplex.

Har prøvd å plugge en arbeidsstasjon rett i vegguttaket. Broadcom Advanced Control Suite rapporterer at linken er 100Mbit halv duplex, men hastigheten er OK.

3Com-switchen har ikke management, så duplex-innstilling kan ikke endres på noe vis.

Har vært borti et tilsvarende problem tidligere på samme nettverk. Overføringshastigheten var svært treg mot en av serverne. Intel ProSet-programmet sa at nettverkskortet kjørte 100Mbit halv duplex, men switchen sa full duplex. Problemet ble omgått ved å tvinge nettverkskortet til full duplex.

Så vidt jeg vet er det kun IP-adresse og enable-passord som er konfigurert på Cisco-switchen. Har noen en løsning på dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wild guess. Cisco'n er låst til en hastighet slik at autonegotiateingen mot 3Com-switchen ikke funker.

7856979[/snapback]

Når jeg begynner å tenke etter, viser det seg at problemene er på port 1 til 4. Disse kan være låst til 100/full duplex og/eller autonegotiation deaktivert. Nevnte 3Com-switch er tilkoblet port 3. Nevnte server er tilkoblet port 4. En annen switch er tilkoblet port 1, også der påstår Cisco-switchen at linken er 100/full mens switchen på den andre enden påstår 100/halv - men overføringshastigheten er OK.

Har ikke observert problemet på maskiner eller switcher tilkoblet noen av de andre portene.

Skal sjekke ut dette i løpet av helga.

Lenke til kommentar
Wild guess. Cisco'n er låst til en hastighet slik at autonegotiateingen mot 3Com-switchen ikke funker.

7856979[/snapback]

Når jeg begynner å tenke etter, viser det seg at problemene er på port 1 til 4. Disse kan være låst til 100/full duplex og/eller autonegotiation deaktivert. Nevnte 3Com-switch er tilkoblet port 3. Nevnte server er tilkoblet port 4. En annen switch er tilkoblet port 1, også der påstår Cisco-switchen at linken er 100/full mens switchen på den andre enden påstår 100/halv - men overføringshastigheten er OK.

Har ikke observert problemet på maskiner eller switcher tilkoblet noen av de andre portene.

Skal sjekke ut dette i løpet av helga.

7861516[/snapback]

Dette er et typisk tilfelle der cisco-switchen er satt til 100/full. Dermed vil alt som prøver på auto-negotiate ende opp med 100/half.

Lenke til kommentar
Dette er et typisk tilfelle der cisco-switchen er satt til 100/full. Dermed vil alt som prøver på auto-negotiate ende opp med 100/half.

7862062[/snapback]

Eller så er det et typisk tilfelle som var beviser hvordan autonegotiate fungerer. Får den ikke svar på requesten til å negotiate'e duplex så går den til halv duplex.

Lenke til kommentar

Da var det fikset. Det viste seg at hastighet og duplex på port 1 til 4 var låst til 100/full, slik jeg hadde en mistanke om. Fikset dette med kommandoene "int f0/x", "no speed" og "no duplex" på hver av de fire portene. Nå fungerer alt som det skal, hastigheten er OK og LED-ene for FD lyser på de to switchene.

Har også stilt serveren tilbake fra 100/FD til Auto.

Takker for alle bidrag :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...