nebrewfoz Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Språkopplæring og språkkunnskap blant landets innbyggere, urinvånere eller ei, burde være et grunnkrav. 7941842[/snapback] Ifølge en tidligere post (med henvisning) er det nå et krav. Men kravet gjelder opplæring - ikke at du skal passere et eller annet eksamensnivå. Og det er ikke noe forbud mot å snakke andre språk enn norsk, når man måtte føle for det. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 men når du sitter på bibliotektet eller andre plasser er det ikke "normalt" og høre en 10stk snakke på et helt annet språk når du bor i norge. 7940751[/snapback] Fordi du synes det er "rart" å høre andre språk i Norge så mener du at folk ikke kan prate sitt morsmål seg imellom på offentlige steder? 7940961[/snapback] Jeg bor i kr.sand og når jeg mener rart er det fordi vi bor i norge og folk som bor i norge burde snakke norsk. Vet ikke med dere men vis dette forsetter blir det vel ikke lang tid før store deler av norge snakker et annet språk en norsk. 7941107[/snapback] Ta det helt med ro. Jeg har sett utlendinger, ja til og med snakket med dem fler enn en gang og lever ennå 7941544[/snapback] vis du ikke klarer og skrive noe konstruktivt trenger du ikke skrive vet du? nå er det sånn at jeg sier ikke der er farlige eller noe sånt vi snakker om språk her vet du? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Hvis noe ikke er farlig "eller noe sånt", hva pokker er problemet da? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Det er virkelig gøy å se personer som klager på noe de ikke får til selv, vet du? Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Jeg har skummet gjennom tråden nå, og det var enkelte innlegg jeg bare føler for å kommentere. endelig et litt sakelig inlegg.. 7881955[/snapback] Det blir faktisk ikke saklig bare fordi han delvis er enig med deg. Det var mange saklige innlegg før det der, men det støttet ikke deg. hold dysleksi vekke fra denne diskusjonene den har ingen ting med den og gjøre,, Dysleksi er noe man er født med som er vanskelig og få vekk og vis du ikke vet så pass burde du gå og lese litt om det før du snakker om det... Og utlendinger som kommer til norge og ikke gidder og lære seg norsk burde ikke ha noe her og gjøre... dette Er Norge... 7890674[/snapback] Kan ikke DU være litt saklig og forklare hvorfor dysleksi ikke har noe med diskusjonen å gjøre? Jeg føler at det faktisk går på det samme; det handler om kommunikasjon. Jeg har problemer med å kommunisere med deg nå, på samme måte som du har det med telefonselgingen din. Og når du sier at det er veldig vanskelig å skrive bra når man har dysleksi, bør du tenke på hvordan folk som har vokst opp med mandarin har det når de blir skal lære norsk. At du ville lært kinesisk hvis du skulle bo der, er det lett å si, men jeg tviler på at du hadde klart det perfekt uten et par-tre år med undervisning daglig. vis du ikke klarer og skrive noe konstruktivt trenger du ikke skrive vet du? nå er det sånn at jeg sier ikke der er farlige eller noe sånt vi snakker om språk her vet du? 7942787[/snapback] Unnskyld meg, men se på hva du skriver. Jeg har ikke sett ETT ordentlig, saklig og konstruktivt innlegg fra deg i denne tråden. Hvis noen sier noe om telefonsalg eller dysleksi blir de bedt om å holde seg unna diskusjonen. Det er ikke riktig holdning, spør du meg. Jeg må også takke salah for et av de beste innleggene jeg har lest på lenge. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Når vi først er inne på rettskriving og å gjøre seg forstått, så må jeg si at du, Fisker, skriver veldig, veldig bra til å være 14 år. Det er godt å se at det i hvertfall er noen som følger med på skolen. Nei, jeg henger ikke ut deg, DaXon. Du har jo, som vi alle nå vet, dysleksi. Lenke til kommentar
wilai Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Å lære seg kinesiske er mye vanskeligere, enn å lære seg norsk. Kinesisk er et tonefallsspråk. At kinesisk er et tonefallspråk vil si at tonefallet er like viktig for ordets betydning som sammensetningen av vokaler og konsonanter. Vestlige personer som forsøk på uttale kinesiske ord uten tonefall, vil bli fullstendig uforståelig for kinesisktalende. Når England invaderte Kina, kunne ikkje dei britene kinesisk.... Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Til Fisker. Nå har denne tråden handlet om de som ikke gidder og lære seg norsk ikke de som prøver og lære seg norsk.. De som prøver sier jeg lykke til men de som ikke gidder på trass eller et eller annet og ikke snakke norsk burde bare finne seg et annet sted og bo.. og dysleksi er noe man er født med man kan ikke akkurat bare gjøre noe med det så lett som kanskje dere tror? Mens det og nekte og lære seg norsk er et valg man velger selv. Hadde jeg ikke hat dysleksi men skrivt så dårlig som jeg gjør nå DA hadde det vært et problem på lik linje, fordi da hadde jeg selv Nektet / ikke giddet og gjøre noe med det. men vet du hva? jeg prøver og gjøre noe med det men det er litt vanskelig når man har dysleksi... Og til han andre som sa når de ikke er farlige så mente jeg at de er ikke akkurat voldelige... siden han sa han har snakket med de og overlevd. Tingen er at Vi bor i norge men det virker som mange av dere ikke helt skjønner dette? vi burde ha en lov i norge der de som bor der må snakke norsk. snakk gjerne andre språk når du er hjemme / eller i lag med andre likesinnede men vi bor i norge ikke afganistan eller andre utelanske land.. Lenke til kommentar
Bredoc Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Tingen er at Vi bor i norge men det virker som mange av dere ikke helt skjønner dette? vi burde ha en lov i norge der de som bor der må snakke norsk. snakk gjerne andre språk når du er hjemme / eller i lag med andre likesinnede men vi bor i norge ikke afganistan eller andre utelanske land.. 7947406[/snapback] Altså, vi bor i Norge som PR i dag er et flerkulturert samfunn. Vi importerer arbeidskraft fra utlanded pga norske varer og tjenester er for dyre, grunnet høye skatter og avgifter. Mange bygningsarbeidere kommer fra Sverige og Polen tatt som et eksempel. Vil du virkelig ha en lov som forlanger at dem skal kun snakke norsk for at dem skal jobbe her? Tenkt på konsenkvenser for en slik lov? Muligens du skulle ha bodd noen år i en storby, kanskje det hadde fått deg til å se litt annerledes på realiteten. Fakta for Oslo er at det har i flere tiår allerede har blitt pratet "fremmedspråk" omtrent overalt hvor du beveger deg. Personelig kan jeg ikke se noe problem i at for eksempel en gruppe pakistanere prater på sitt morsmål et eller annet offentlig sted. Jeg har ingenting med hva dem snakker om uansett. Lenke til kommentar
WildGirl Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Altså, vi bor i Norge som PR i dag er et flerkulturert samfunn.Vi importerer arbeidskraft fra utlanded pga norske varer og tjenester er for dyre, grunnet høye skatter og avgifter. Mange bygningsarbeidere kommer fra Sverige og Polen tatt som et eksempel. Vil du virkelig ha en lov som forlanger at dem skal kun snakke norsk for at dem skal jobbe her? Tenkt på konsenkvenser for en slik lov? 7948118[/snapback] Slik som jeg har forstått det så dreier denne diskusjonen seg om innvandrere fast bosatt i Norge, ikke gjestearbeidere. Jeg ser ingen problemer med en lov som sier at Norske statsborgere må kunne kommunisere med sine omgivelser på Norsk. Mange bygningsarbeidere kommer fra Sverige og Polen tatt som et eksempel. Ja Svenske bygningsarbeidere er sikkert umulig å forstå. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 er noen polske bygningsarbeidere som tar norskkurs, selv om de bare jobber periodevis i norge, og bor i polen... de har lekser å greier men det er frivillig... Lenke til kommentar
Bredoc Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Altså, vi bor i Norge som PR i dag er et flerkulturert samfunn.Vi importerer arbeidskraft fra utlanded pga norske varer og tjenester er for dyre, grunnet høye skatter og avgifter. Mange bygningsarbeidere kommer fra Sverige og Polen tatt som et eksempel. Vil du virkelig ha en lov som forlanger at dem skal kun snakke norsk for at dem skal jobbe her? Tenkt på konsenkvenser for en slik lov? 7948118[/snapback] Slik som jeg har forstått det så dreier denne diskusjonen seg om innvandrere fast bosatt i Norge, ikke gjestearbeidere. Jeg ser ingen problemer med en lov som sier at Norske statsborgere må kunne kommunisere med sine omgivelser på Norsk. Mange bygningsarbeidere kommer fra Sverige og Polen tatt som et eksempel. Ja Svenske bygningsarbeidere er sikkert umulig å forstå. 7948402[/snapback] En gjestearbeider innenfor et EU land kan oppholde seg her i flere år alt etter kontrakten og arbeidets art. Leser du trådstarters innlegg en gang til tror jeg det kommer frem at han vil at alle som oppholder / bor i norge skal snakke norsk. Tar jeg feil ber jeg om at fremtidige poster klargjøres bedre. Jeg er helt enig i at fastboende mennesker av utenlandsk opprinnelse, som bygger sin fremtid på å fortsette sitt liv i norge skal lære seg norskt språk. Det har jeg også poengtert i tidligere innlegg. Nå som Norge er avhengig av utenlands arbeidskraft, og EØS avtalen har åpnet for import av arbeidskraft til alle yrkesgrupper, er det umulig å forlange at alle skal snakke norskt til en hver tid. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Nå snakker jeg jo selfølgelig om de som er bosatt i norge og som har tenkt og lage et liv / bygge opp en familie her i norge. ikke de som er her på Ferie eller noe annet sånn som jobb kraft osv.. De som bor i norge og har tenkt og fortsette og bo i norge over lengre tid burde lære seg norsk. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 men når du sitter på bibliotektet eller andre plasser er det ikke "normalt" og høre en 10stk snakke på et helt annet språk når du bor i norge. 7940751[/snapback] Fordi du synes det er "rart" å høre andre språk i Norge så mener du at folk ikke kan prate sitt morsmål seg imellom på offentlige steder? 7940961[/snapback] Jeg bor i kr.sand og når jeg mener rart er det fordi vi bor i norge og folk som bor i norge burde snakke norsk. Vet ikke med dere men vis dette forsetter blir det vel ikke lang tid før store deler av norge snakker et annet språk en norsk. 7941107[/snapback] Ta det helt med ro. Jeg har sett utlendinger, ja til og med snakket med dem fler enn en gang og lever ennå 7941544[/snapback] vis du ikke klarer og skrive noe konstruktivt trenger du ikke skrive vet du? nå er det sånn at jeg sier ikke der er farlige eller noe sånt vi snakker om språk her vet du? 7942787[/snapback] Litt usikker på hva du prøver å si, men mulig jeg vet det Lenke til kommentar
H80 Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Nå snakker jeg jo selfølgelig om de som er bosatt i norge og som har tenkt og lage et liv / bygge opp en familie her i norge. ikke de som er her på Ferie eller noe annet sånn som jobb kraft osv.. De som bor i norge og har tenkt og fortsette og bo i norge over lengre tid burde lære seg norsk. 7950590[/snapback] Du sitter i glasshus, DaXoN. Ikke kom og fortell meg at dysleksien din gjør det umulig å lære seg når man skal ha stor forbokstav, forskjellen på og/å eller for/får. For meg virker det som om du mener at du selv ikke trenger anstrenge deg (fordi du er hvit i huden?), men at de som kommer litt lenger sørfra ikke engang skal ha lov å ta telefonen i Norge hvis de ikke snakker flytende norsk. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Du sitter i glasshus, DaXoN. Ikke kom og fortell meg at dysleksien din gjør det umulig å lære seg når man skal ha stor forbokstav, forskjellen på og/å eller for/får. For meg virker det som om du mener at du selv ikke trenger anstrenge deg (fordi du er hvit i huden?) 7968551[/snapback] Ekstremt konstruktivt og verdfullt innlegg der du auser ut om din kunnskap og respekt for dine meddebattantar. Dysleksi, eller ordblinde om du vil kjem i fleire grader, kvar Daxon ligg på skalaen veit eg ikkje, og om han på grunn av SJUKDOMEN sin ikkje skriv så det passar deg, er det neppe hans problem... Jeez. Sorry for OT, men eg blir rimeleg varm av denslags ignoranse... Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Hva om folk som flytter til Norge også har den der sykdommen? Da kan de få slippe? Må de kansje ha med seg legeattest over alt, for å ha en unnskyldning? Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Nå snakker jeg jo selfølgelig om de som er bosatt i norge og som har tenkt og lage et liv / bygge opp en familie her i norge. ikke de som er her på Ferie eller noe annet sånn som jobb kraft osv.. De som bor i norge og har tenkt og fortsette og bo i norge over lengre tid burde lære seg norsk. 7950590[/snapback] Du sitter i glasshus, DaXoN. Ikke kom og fortell meg at dysleksien din gjør det umulig å lære seg når man skal ha stor forbokstav, forskjellen på og/å eller for/får. For meg virker det som om du mener at du selv ikke trenger anstrenge deg (fordi du er hvit i huden?), men at de som kommer litt lenger sørfra ikke engang skal ha lov å ta telefonen i Norge hvis de ikke snakker flytende norsk. 7968551[/snapback] er ikke det jeg mener. Ja jeg er hvit i huden men det har ingen ting med dette og gjøre. Og vis du tror det er enkelt og lære seg perfekt norsk når man har dysleksi burde du ta en liten prat med noen som vet litt mere en deg. Fordi det er noe man er født med. dere ser kanskje feil men det gjør ikke jeg, det jeg skriver vet jeg noen ganger er feil men jeg kan ikke se hva som er feil, det er sånn dysleksi virker men vet ikke hva man gjør feil. Og det burde dere kanskje sette dere litt inn i. det er en stor forskjeld. De vi diskutere i denne tråden er de som Nekter / gidder ikke lære seg norsk at de ikke burde bo her mens de som har dysleksi er født med en skavanke vis du vil si det sånn. Litt vanskeligere og gjøre noe enkelt når man er født med den. ta mitt ord på det fordi jeg har sansyneligvis hat flere ekstra timer og hjelp for og skrive bedre. PS: vet du hva dysleksi egentlig er? vis ikke burde du ikke uttalle deg om det. Hva om folk som flytter til Norge også har den der sykdommen? Da kan de få slippe? Må de kansje ha med seg legeattest over alt, for å ha en unnskyldning? 7971315[/snapback] ja de burde også lære seg norsk. de kommer nok aldri til og lære seg 100% norsk skrive kunskaper eller 100% snakke ferdigheter. Spørs hvilken type dysleksi du snakker om men de vil værtfall lære seg litt. Sier ikke at siden jeg har dysleksi at jeg ikke kan andre språk, jeg har det som er skrive dysleksi men minimalt med snakke dysleski så jeg kan snakke ganske rent engelsk men skriver ikke så alt får bra engelsk. Men dysleksi er en sykdom ikke noe personen vil ha. Og vis dere tror jeg vil ha den får dere tro om igjen. Endret 19. februar 2007 av DaXoN Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Det er jo tydelig at mange av dine skrivefeil ikke kommer av at du har dysleksi. At du utelater komma før ordet "men", for eksempel, har ikke noe med dysleksi å gjøre. Endret 19. februar 2007 av Skarstad Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Nå snakker jeg jo selfølgelig om de som er bosatt i norge og som har tenkt og lage et liv / bygge opp en familie her i norge. ikke de som er her på Ferie eller noe annet sånn som jobb kraft osv.. De som bor i norge og har tenkt og fortsette og bo i norge over lengre tid burde lære seg norsk. 7950590[/snapback] Du sitter i glasshus, DaXoN. Ikke kom og fortell meg at dysleksien din gjør det umulig å lære seg når man skal ha stor forbokstav, forskjellen på og/å eller for/får. For meg virker det som om du mener at du selv ikke trenger anstrenge deg (fordi du er hvit i huden?), men at de som kommer litt lenger sørfra ikke engang skal ha lov å ta telefonen i Norge hvis de ikke snakker flytende norsk. 7968551[/snapback] Det er en lang vei fra "flytende norsk" til det hjemmeværende husmødre fra somalia i groruddalen snakker.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå