Gå til innhold

Norge = norsk Språk Ja takk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men kan jo komme med enda et eksempel som viser hvorfor det er viktig at folk som bor i norge snakker norsk...

var innom bibilioteket får en stund siden får og levere noe og sjekke noe på nettet fort... det var en rundt om kring 7-8utlendinger der og Ingen av de snakket norsk kanskje de sa noen ord noen få ganger men hørte litt etter og Alle snakket utlands.. dette var folk fra 12 til 16år...

7939470[/snapback]

Ja, huff og huff. De var nok til og med på biblioteket bare for å plage gode nordmenn som forsøker å nyte sine norske bøker.

7939492[/snapback]

var ikke det jeg mente men følte ikke at jeg var i norge lengre når så mange gikk rundt og snakket dritt høyt på dere språk...

7940192[/snapback]

Høylytte folk er plagsomme ja, men det var ikke det du skrev. Hvorfor dette viser hvor viktig det er med norskkunnskaper har hvertfall ikke jeg skjønt. :shrug:

Lenke til kommentar

var ikke det jeg mente men følte ikke at jeg var i norge lengre når så mange gikk rundt og snakket dritt høyt på dere språk...

7940192[/snapback]

Et bra argument for din sak.

Hvis du hadde bodd i f.eks Libanon og hadde en del norske venner, hadde ikke du da snakket norsk til dem, selv på et libanesisk bibliotek?

De du overhørte hadde antakeligvis snakket norsk dersom de hadde henvendt seg til ansatte ved biblioteket, eller norske personer generelt.

Å gjenta det samme argumentet hver gang noen motargumenterer er ikke en diskusjon, forresten.

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar
Men kan jo komme med enda et eksempel som viser hvorfor det er viktig at folk som bor i norge snakker norsk...

var innom bibilioteket får en stund siden får og levere noe og sjekke noe på nettet fort... det var en rundt om kring 7-8utlendinger der og Ingen av de snakket norsk kanskje de sa noen ord noen få ganger men hørte litt etter og Alle snakket utlands.. dette var folk fra 12 til 16år...

7939470[/snapback]

Ja, huff og huff. De var nok til og med på biblioteket bare for å plage gode nordmenn som forsøker å nyte sine norske bøker.

7939492[/snapback]

7940192[/snapback]

Høylytte folk er plagsomme ja, men det var ikke det du skrev. Hvorfor dette viser hvor viktig det er med norskkunnskaper har hvertfall ikke jeg skjønt. :shrug:

7940234[/snapback]

det viser at det er en alt får stor del i norge som ikke lærer nok norsk eller som gidder og snakke norsk. vet ikke jeg men sist gang jeg sjekke var at vi bor i norge..

Lenke til kommentar

7940192[/snapback]

Et bra argument for din sak.

Hvis du hadde bodd i f.eks Libanon og hadde en del norske venner, hadde ikke du da snakket norsk til dem, selv på et libanesisk bibliotek?

De du overhørte hadde antakeligvis snakket norsk dersom de hadde henvendt seg til ansatte ved biblioteket, eller norske personer generelt.

Å gjenta det samme argumentet hver gang noen motargumenterer er ikke en diskusjon, forresten.

7940272[/snapback]

nå snakker jeg om folk i 11-16år som sansyneligvis er født og oppvokst i norge så er det vel en annen sak?

hadde jeg vært født og oppvosk i libano hadde jeg snakket språket der er jeg veldig sikker på..

Tingen er det er mange i norge som ikke gidder og lære seg ordentlig norsk eller som gidder seg og lære seg norsk...

Lenke til kommentar

Hvorfor relaterer du en samtale mellom utlendinger på morsmål på et biblotek til at dem ikke gidder lære seg norsk?

Daglig ser jeg utlendinger på bussen, eller i kø på Rimi for den saks skyld. Omtrent alle prater på sitt morsmål.

Det kan jeg ikke si er ensbetydende med at dem ikke gidder lære seg norskt språk.

Min kone er fra utlandet. Når hun er ute med venner fra sitt hjemland prater dem på sitt morsmål.

Hun har bodd i Norge nå rundt ti år. Snakker bra norsk, og jobber på et sted som krever gode norsk kunnskaper.

Om det var dem du hadde sett på bibloteket i dag ville du ha forhåndsdømt dem til personer som ikke gidder lære seg norsk.

Lenke til kommentar
Hvorfor relaterer du en samtale mellom utlendinger på morsmål på et biblotek til at dem ikke gidder lære seg norsk?

Daglig ser jeg utlendinger på bussen, eller i kø på Rimi for den saks skyld. Omtrent alle prater på sitt morsmål.

Det kan jeg ikke si er ensbetydende med at dem ikke gidder lære seg norskt språk.

Min kone er fra utlandet. Når hun er ute med venner fra sitt hjemland prater dem på sitt morsmål.

Hun har bodd i Norge nå rundt ti år. Snakker bra norsk, og jobber på et sted som krever gode norsk kunnskaper.

Om det var dem du hadde sett på bibloteket i dag ville du ha forhåndsdømt dem til personer som ikke gidder lære seg norsk.

7940487[/snapback]

har ikke dømt de sier bare at mange av de sansyneligvis ikke gidder / vil lære seg ordenglig norsk.. ja det finnes mange som snakker morsmålet når de er ute med venner men hva med de som er født i norge da?

er ikke morsmålet til de norsk da?

finnes mange der ute som ikke gidder og lære seg norsk.

Lenke til kommentar

Joa, men det ble diskutert tidligere i tråden.

Som jeg sa tidligere er det et krav fra myndighetene at alle skal gjennom en lovpålagt opplæring.

Man må jo tro at myndighetene følger opp dette, og håndhever påbudet.

Dessuten var innlegget ditt dette:

Hvordan kan du mene at dette har noe med at dem ikke gidder lære seg norsk?

Hvorfor relaterer du en samtale mellom utlendinger på et biblotek til at det er viktig at dem snakker norsk?

Det er jo det tråden omhandler i ditt åpningsinnlegg.

Lenke til kommentar

mener bare at det blir flere og flere og vis du bor i norge burde du snakke norsk. har ikke noe imot at utlendinger snakker sitt språk sånt sett.

men når du sitter på bibliotektet eller andre plasser er det ikke "normalt" og høre en 10stk snakke på et helt annet språk når du bor i norge.

Norge = norsk

Danmark = dansk

dette er selfølgelig får de som bor der er du turist er det noe helt annet men tror ikke alle de som var på bibliotektet var turister.

Lenke til kommentar
men når du sitter på bibliotektet eller andre plasser er det ikke "normalt" og høre en 10stk snakke på et helt annet språk når du bor i norge.

7940751[/snapback]

Fordi du synes det er "rart" å høre andre språk i Norge så mener du at folk ikke kan prate sitt morsmål seg imellom på offentlige steder?

Lenke til kommentar

7940751[/snapback]

Fordi du synes det er "rart" å høre andre språk i Norge så mener du at folk ikke kan prate sitt morsmål seg imellom på offentlige steder?

7940961[/snapback]

Jeg bor i kr.sand og når jeg mener rart er det fordi vi bor i norge og folk som bor i norge burde snakke norsk.

Vet ikke med dere men vis dette forsetter blir det vel ikke lang tid før store deler av norge snakker et annet språk en norsk.

Lenke til kommentar

Her jeg bor er det ganske vanlig at 2. generasjons innvandrere (født i Norge)

ikke kan tilstrekkelig Norsk til å følge med på undervisningen.

De blir sendt til hjemlandet ca når de er 10 år og kommer tilbake noen år senere

og greier knapt å gjøre seg forstått på Norsk, henger tilsvarende etter i omtrent alle fag (men det får bli en annen diskusjon)

Synes det blir feil når ungdom i skolepliktig alder ikke behersker språket på en noenlunde bra måte, spess når de er født i Norge. :nei:

Lenke til kommentar

7940751[/snapback]

7940961[/snapback]

Jeg bor i kr.sand og når jeg mener rart er det fordi vi bor i norge og folk som bor i norge burde snakke norsk.

Vet ikke med dere men vis dette forsetter blir det vel ikke lang tid før store deler av norge snakker et annet språk en norsk.

7941107[/snapback]

Ta det helt med ro. Jeg har sett utlendinger, ja til og med snakket med dem fler enn en gang og lever ennå :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er litt komisk når de som er på sviktende grunn blir så glade for et dårlig argument at de sporer av hele debatten.. ;)

7941774[/snapback]

Ja, takk for ditt innsiktsfulle bidrag som brakte oss på sporet igjen, ulrikft.

7941803[/snapback]

Ironisk nok gjør du det samme du indirekte beskylder meg for å gjøre.. Mye utilsiktet humor her i gården!

Jeg har bidratt med mitt i denne tråden. Språkopplæring og språkkunnskap blant landets innbyggere, urinvånere eller ei, burde være et grunnkrav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...