Gå til innhold

Norge = norsk Språk Ja takk

Anbefalte innlegg

"Han brukte det ikke som ett eksempel "so to speak", men en slags måte å vise at han snakker med en del personer med veldig dårlig norsk."

Et eksempel, med andre ord.

7897666[/snapback]

det var bare for og poengtere at jeg hører og snakker med mange på en dag og den jobber har ingen ting med denne diskusjonen og gjøre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vis du flytter til kina får og bo der resten av din tid. hadde du ikke lært deg språket? jo du hadde det.

de som bor i norge burde innfine seg med og snakke norsk

7897566[/snapback]

Jeg hadde så klart villet ønske å lære meg kinesisk, men det er jo ikke sikkert jeg hadde blitt så veldig god. Mange kinesere ville sikkert ha sagt at jeg burde lære meg å snakke ordentlig kinesisk hvis jeg skulle bo der.

Hva vet du egentlig om å lære språk i voksen alder?

Hvor mange språk snakker/forstår du selv?

Og hvor mange av disse språkene er ikke-vesteuropeiske?

(Dette er retoriske spørsmål som du ikke trenger å besvare, DaXoN.)

Jeg tror ikke folk flest aner hvor store forskjeller det er mellom f.eks. norsk og urdu. Eller kinesisk (mandarin?) for den del.

Når nordmenn lærer seg fremmedspråk er det som regel et europeisk språk, og da har man en uvurderlig fordel av at så mange ord har felles opprinnelse (latin, gresk). Kommer man utenfor denne språkgruppen, til f.eks. samisk, finsk, gælisk, baskisk, så er det plutselig fint lite som er kjent territorium lenger, og det gjør læreprosessen mye tyngre.

Det er fordømt lett å kreve at andre skal gjøre en innsats for at en skal få det bedre selv.

7897665[/snapback]

jeg snakker kanskje ikke all verdens språk snakker engelsk norsk litt tysk ellers så er det vel fint lite. men hadde jeg flyttet til kina får og bo der et par år hadde jeg lært meg det språket. og det har ikke noe med og gjøre det bedre får meg selv det har med landet vi bor i nemlig norge

Lenke til kommentar

Asso, om folk kommer til Norge for og bo i Norge, burde dem leve som vi i Norge. Deriblandt lære seg det norske språk.

Hva er viten med og bo i Norge om du alikavell bare spiser mat hjemmefra, snakker språket hjemmefra, er sammen med dem hjemmefra, og ser på tv med dem hjemmefra.. Da kan dem jo like gjerne bare holde seg hjemme. Så er kommer jo selvfølgelig spørsmålet om norsk trygd inn i bilde ?!?

Uansett, så snakker jeg her om dem som nå kommer til Norge frivillig, og ikke av grunner som krig.. MEN de som bor i Norge, og vil bo her, synes jeg godt kunne lære seg norsk... Eller ialefall gjøre et forsøk, og prøve.. Jeg krever ikke mye av dem, men at dem prøver, slik at jeg væfall kan komunisere med menneskene i mitt eget land på en ordentlig måte.. :)

Lenke til kommentar
det har ikke noe med og gjøre det bedre får meg selv det har med landet vi bor i nemlig norge

7897693[/snapback]

Det var da du som "åpnet ballet" med å beklage deg over språkferdighetene til andre folk, så vidt jeg husker.

Norge klarer seg ganske bra allikevel, til tross for at det bor mange "utlendinger" her som ikke snakker godt norsk. Det bor mange nordmenn her som ikke snakker godt norsk også, og det er enda flere (nordmenn) som ikke klarer å uttrykke seg godt skriftlig. (Regneferdighetene er det så som så med også.)

Det er i det hele tatt mye som burde ha vært bedre her i landet, og det gjelder mange flere enn bare "utlendingene". Men det er ofte mye enklere å stille krav til "de andre" enn til seg selv.

(Hvorfor gjør du ikke noe med dysleksien din, forresten? Har du mistet motet, eller bare gidder du ikke gjøre noe med det? Eller har du kommet så langt som det er mulig å komme for deg? Det er greit, det. Men det kan hende at mange av knote-snakkerne fra utlandet også har kommet så langt som det er mulig for dem når det gjelder å lære seg norsk.)

(Jeg kom plutselig til å tenke på hvordan det vil være for en dyslektiker å lære seg kinesisk - de har jo ikke bokstaver. Er det kanskje lettere å lese kinesiske skrifttegn enn vanlige (latinske) bokstaver? Hmmm.)

Lenke til kommentar
(Hvorfor gjør du ikke noe med dysleksien din, forresten? Har du mistet motet, eller bare gidder du ikke gjøre noe med det? Eller har du kommet så langt som det er mulig å komme for deg? Det er greit, det. Men det kan hende at mange av knote-snakkerne fra utlandet også har kommet så langt som det er mulig for dem når det gjelder å lære seg norsk.)

(Jeg kom plutselig til å tenke på hvordan det vil være for en dyslektiker å lære seg kinesisk - de har jo ikke bokstaver. Er det kanskje lettere å lese kinesiske skrifttegn enn vanlige (latinske) bokstaver? Hmmm.)

7897836[/snapback]

vel nå er det sånn at jeg har hat skrive vansker siden jeg har vært liten + konsentrasjons vansker. selfølgelig har jeg prøvd og gjøre noe med det og det har bedret seg siden jeg var liten men kan ikke bli perfekt til og skrive med det første,

OG får dere som enda ikke har skjønnt det...

DET er en STOR forskjeld mellom Dysleksi og det og ikke gidde og lære seg norsk

Og Hvordan ville du likt at det kom så mange utlendinger i norge at plutselig så snakker 70% + ikke norsk i norge?

jeg står fast på Alle i norge burde snakke norsk hvor en de er ifra. om de flykter fra døden eller kommer fra england / danmark eller hvor en de kommer ifra

Lenke til kommentar
Hva er viten med og bo i Norge om du alikavell bare spiser mat hjemmefra, snakker språket hjemmefra, er sammen med dem hjemmefra, og ser på tv med dem hjemmefra..

Du har ikke tilbrakt særlig mye tid med nordmenn i utlandet, skjønner jeg. Det er akkurat dette mange av dem gjør.

Og hva slags mat skal innvandrerne spise, da? Er det avhengig av hvilken by de bor i? Trøndersodd i Trondheim og kokfæsk i Bodø? Eller kan de få lov til å velge fritt, slik vi gjerne vil selv? Sist jeg var i butikken, var det mer enn lapskaus å få tak i, og myyye av det har sin opprinnelse utenfor rikets grenser.

Da kan dem jo like gjerne bare holde seg hjemme. Så er kommer jo selvfølgelig spørsmålet om norsk trygd inn i bilde ?!?

Uansett, så snakker jeg her om dem som nå kommer til Norge frivillig, og ikke av grunner som krig.. MEN de som bor i Norge, og vil bo her, synes jeg godt kunne lære seg norsk... Eller ialefall gjøre et forsøk, og prøve.. Jeg krever ikke mye av dem, men at dem prøver, slik at jeg væfall kan komunisere med menneskene i mitt eget land på en ordentlig måte.. :)

7897737[/snapback]

Ja, jeg synes man kan forlange at de prøver, men hva slags tilbud finnes og hvor godt kjent er de?

Og hvor gode resultater kan man forvente? Jeg har sett (hørt) hvor mye (lite) voksne nordmenn klarer å få med seg etter tre måneder med språkkurs (til hundre kroner timen), og jeg ble ikke direkte imponert. Og da snakker vi om latinske språk.

Ikke ha overdrevne forventninger til andres og egne evner til å lære seg språk fra andre verdensdeler ...

Lenke til kommentar

Synes det er en selvfølge at mennesker som innvandrer, eller flytter til et annet land skal lære seg "basic language" for å si det slik.

Det burde faktisk være et generelt krav.

Uavhengig om det er Norge eller andre land, og hvilken nasjonalitet du har.

Man må jo forvente at det kommer situasjoner i hverdagen du virkelig må kunne gjøre deg sett og forstått på en saklig måte.

Edit: Faktisk er dette et krav fra myndighetene.

Klippet fra UDI sine sider:

Krav til vandel

En søknad om bosettingstillatelse kan avslås dersom du har begått kriminelle forhold som kan medføre utvisning. Dersom du har fått en dom eller et forelegg men ikke utvises, kreves det et tillegg i botiden før bosettingstillatelse kan innvilges.

Krav til gjennomført opplæring i norsk og samfunnslære

1. september 2005 ble det innført en ordning med rett og plikt til opplæring i norsk (minimum 250 timer) og samfunnslære (minimum 50 timer). Gjennomført opplæring vil som hovedregel være et vilkår for bosettingstillatelse for alle som:

Får innvilget første gangs oppholds- eller arbeidstillatelse etter 1. september 2005

Er mellom 16 og 55 år, og som ikke er fritatt etter introduksjonsloven § 17 fjerde ledd

Endret av Darkrevan
Lenke til kommentar
vel nå er det sånn at jeg har hat skrive vansker siden jeg har vært liten + konsentrasjons vansker. selfølgelig har jeg prøvd og gjøre noe med det og det har bedret seg siden jeg var liten men kan ikke bli perfekt til og skrive med det første,

OG får dere som enda ikke har skjønnt det...

DET er en STOR forskjeld mellom Dysleksi og det og ikke gidde og lære seg norsk.

Jeg er ikke ute etter å kritisere deg som dyslektiker - og det med konsentrasjonsvansker tror jeg mange kan kjenne seg igjen i. Jeg også.

Men dysleksi er bare ett av mange problemer folk sliter med når det gjelder å lære seg språk. Noen nordmenn blir aldri gode i engelsk, uansett hvor mange timer med kurs de tar. Og jo større forskjell mellom språkene, jo vanskeligere blir det. Og når en har prøvd å lære seg noe, og man allikevel føler seg mislykket, så kan man miste motivasjonen til å fortsette også. Dette er ikke det samme som å ikke gidde. De som ikke står på pallen i skiskyting, de gjør det ikke fordi de ikke gidder. (OK, kanskje litt sær sammenligning.)

Og Hvordan ville du likt at det kom så mange utlendinger i norge at plutselig så snakker 70% + ikke norsk i norge?

jeg står fast på Alle i norge burde snakke norsk hvor en de er ifra. om de flykter fra døden eller kommer fra england / danmark eller hvor en de kommer ifra

7897850[/snapback]

Innvandringen/innflyttingen til Norge er ikke så stor at vi vil komme i nærheten av disse tallene dine, så det kan vi ta helt med ro. Barn født i Norge av innvandrerforeldre lærer seg jo norsk automatisk ved å vokse opp i Norge.

Og jeg er enig at alle i Norge burde snakke norsk, men jeg synes de godt kan få tilbudet om å lære seg norsk mens de er her i landet. Det er urimelig å kreve at de skal kunne norsk for å slippe inn i landet.

Lenke til kommentar
Synes det er en selvfølge at mennesker som innvandrer, eller flytter til et annet land skal lære seg "basic language" for å si det slik.

Man må jo forvente at det kommer situasjoner i hverdagen du virkelig må kunne gjøre deg sett og forstått på en saklig måte.

7897936[/snapback]

Kjenner du til noe land der det faktisk er et generelt krav om å lære seg "basic language"?

Er dette i så fall et av de tilfellene der "Norge må gå foran og vise vei", eller er det et av de tilfellene der "Norge må legge seg på linje med land som det er naturlig å sammenligne seg med". (Det er de to hovedargumentene politikere gjerne bruker for å underbygge sine egne meninger.)

Lenke til kommentar

7897936[/snapback]

Kjenner du til noe land der det faktisk er et generelt krav om å lære seg "basic language"?

Er dette i så fall et av de tilfellene der "Norge må gå foran og vise vei", eller er det et av de tilfellene der "Norge må legge seg på linje med land som det er naturlig å sammenligne seg med". (Det er de to hovedargumentene politikere gjerne bruker for å underbygge sine egne meninger.)

7897985[/snapback]

Det er faktisk et krav PR i dag her i Norge.

Se mitt redigerte innlegg ovenfor, eller besøk UDI sine hjemmesider.

Lenke til kommentar

Mener Danmark har enda strengere linjer enn Norge ang akkurat det. Noe a la "lær deg språket, eller mist oppholdstillatelsen" Skal sies at jeg tar den infoen med en klype salt selv, men det er hva jeg har hørt av en kamerat som bor i køben.

Når det er sagt: Må innrømme at jeg gjerne drar frem en dårlig gebrokkent norsk om en telefonselger ringer meg, da det ofte setter en effektiv stopp på *kremt* salget.

Lenke til kommentar
Det er faktisk et krav PR i dag her i Norge.

Se mitt redigerte innlegg ovenfor, eller besøk UDI sine hjemmesider.

7898001[/snapback]

OK, dette er et bra tiltak, med det er mange som vil trenge mer enn 250 timer for å lære seg å snakke brukbart norsk.

Det stilles krav om opplæring, ikke til at man skal beherske norsk så og så bra.

("Alle som fullfører løpet får diplom.") Men, det er (mye) bedre enn ingenting.

Jeg kjenner noen engelskmenn som nok er glad de kom hit før 1/9-2005!

(Eller er de fritatt av en eller annen grunn? Jeg har ikke tid til å lese hele greia nå.)

Lenke til kommentar
Hva er viten med og bo i Norge om du alikavell bare spiser mat hjemmefra, snakker språket hjemmefra, er sammen med dem hjemmefra, og ser på tv med dem hjemmefra..

Du har ikke tilbrakt særlig mye tid med nordmenn i utlandet, skjønner jeg. Det er akkurat dette mange av dem gjør.

Jeg er nordmann, og hver gang jeg har vært i utlandet har jeg spist nasjonalrettene deres, sett på deres tv kanaler, og få ganger, faktisk lært meg enkle settninger når jeg først er her.. MEN så må du ikke glemme at det er forskjell på folk som ferierer og folk som faktisk har tenkt og bo i landet.. Jeg drar nå mest ned til syden pga varmen og stresset her hjemme..

Lenke til kommentar

Alle snakker om at innvandrere skal lære seg norsk når de kommer til Norge. Det syntes jeg er helt greit. Man bør lære seg norsk. Men tror veldig mange ser alt for lett på det å lære seg et helt nytt språk. Det er ikke noe som tar noen uker. Alle som som holder på å lære seg et nytt språk vet dette. Syntes vi må ha litt mer tålmodighet med mennesker som kommer hit og ikke kan språket enda. Jeg jobber selv på et sted hvor jeg møter på mange som ikke kan snakke norsk tilstrekkelig enda. Seff er det irriterende. Men jeg prøver likevel å huske på at å lære et helt nytt språk ikke er lett, og ikke noe man mestrer etter en uke eller to. Alle innvandrere driter ikke i å lære seg språket. De fleste går på norskkurs og jobber med å lære seg et helt nytt språk. Vi forventar når vi er i utlandet at man skal bli behandlet meg respekt og tålmodighet når man ikke snakker deres morsmål. Da må vi gjøre det samme her... Å komme til et nytt land, med ulik kultur, språk og normer er vanskelig. Å se ned på innvandrere som ikke mestrer språket enda, og se på dem som lat og dumme gjør det i hvertfall ikke lettere.

Og no snakker jeg ikke om dem som nekter å lære seg norsk. De er i en helt annen kategori. ;)

Lenke til kommentar

Men kan jo komme med enda et eksempel som viser hvorfor det er viktig at folk som bor i norge snakker norsk...

var innom bibilioteket får en stund siden får og levere noe og sjekke noe på nettet fort... det var en rundt om kring 7-8utlendinger der og Ingen av de snakket norsk kanskje de sa noen ord noen få ganger men hørte litt etter og Alle snakket utlands.. dette var folk fra 12 til 16år...

Lenke til kommentar
Men kan jo komme med enda et eksempel som viser hvorfor det er viktig at folk som bor i norge snakker norsk...

var innom bibilioteket får en stund siden får og levere noe og sjekke noe på nettet fort... det var en rundt om kring 7-8utlendinger der og Ingen av de snakket norsk kanskje de sa noen ord noen få ganger men hørte litt etter og Alle snakket utlands.. dette var folk fra 12 til 16år...

7939470[/snapback]

Ja, huff og huff. De var nok til og med på biblioteket bare for å plage gode nordmenn som forsøker å nyte sine norske bøker.

Lenke til kommentar

Å klage på innvandrernes norskkunnskaper med et debattinnlegg som florerer av skrivefeil blir omtrent som å flytte til Spania og kreve at kjøpmannen på hjørnet skal lære seg norsk, mens man samtidig stemmer FrP og krever at innvandrere i Norge skal lære seg norsk. Dobbeltmoralen lenge leve.

Lenke til kommentar

7939470[/snapback]

Ja, huff og huff. De var nok til og med på biblioteket bare for å plage gode nordmenn som forsøker å nyte sine norske bøker.

7939492[/snapback]

var ikke det jeg mente men følte ikke at jeg var i norge lengre når så mange gikk rundt og snakket dritt høyt på dere språk...

Lenke til kommentar
Å klage på innvandrernes norskkunnskaper med et debattinnlegg som florerer av skrivefeil blir omtrent som å flytte til Spania og kreve at kjøpmannen på hjørnet skal lære seg norsk, mens man samtidig stemmer FrP og krever at innvandrere i Norge skal lære seg norsk. Dobbeltmoralen lenge leve.

7940168[/snapback]

å si at dysleksi og det jeg snakker om er det samme er også ren idioti vis du ser på den siden da?

Ja jeg skriver mye feil mye av det fordi jeg sitter på jobb og har ikke noen hjelpe programmer og også siden jeg har dysleksi...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...