Gå til innhold

Norge = norsk Språk Ja takk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå er det sånn at jeg har ikke MS word eller noen andre lignene programer her jeg sitter nå...

7889687[/snapback]

Av det kan jeg lese at du er på jobb, så jobb, din slabbedask.

7891241[/snapback]

Og det var saklig hvor? vis du ikke har noe med tråden og si så hold deg unna.

Lenke til kommentar

7891376[/snapback]

La meg sitere en liten del av førstepost: "jo fordi folk som bor i norge burde lære seg norsk når de kom til norge".

Du sier at de bør lære seg norsk siden de bor i Norge, noe jeg er enig i, men det ser ut til at du ikke vil at den samme regelen skal gjelde deg selv. Og hvis du sitter ved en PC uten noen slags form for tekstredigeringsprogram eller mulighet til å installere et er det vel klinkende klart at du ikke bruker PC-en til det den er ment for.

Lenke til kommentar

FRP glimra til med eit greit forslag forleden: Innvandrarane måtte kunne dokumentere at dei hadde gjort ein INNSATS for å læra seg språket. Ikkje noko minstekrav kva kunnskap angjekk, men eit krav om at dei i det minste måtte prøve.

Om dei er for stolte til å la seg integrera, får staten dei er for stolte til å ta del i nekta dei å ta del i velferdskaka som blir utdelt.

Lærarar, politi, brannvesen, helsevesen osv. har ein hard jobb frå før, om dei ikkje må nytta tolk og tegnspråk for å kunna hjelpa/veileda.

Kvasiantirasistar som reiser seg på bakføtene kvar gong våre nye landsmenn må gjera ein innsats for å bli må byrja tenkje.

Lenke til kommentar

Det som skremmer meg mest her er at folk faktisk har samvittighet til å kalle andre folk sitt språk mujaffa og ali baba. Å kunne norsk er så klart en fordel, men om de ikke er villig til å stå på for den fordelen er det deres problem. Uten at kassedamer og telefonselgere skal ha rett til å si det. Om folk derimot vil ha norsk statsborgerskap, DA bør de kunne norsk.

Lenke til kommentar
Om folk derimot vil ha norsk statsborgerskap, DA bør de kunne norsk.

7892772[/snapback]

Da synes jeg nesten det burde gjelde alle norske, også de som tilfeldigvis er født her uten å ha valgt det selv. Man burde i hvert fall ikke få et norsk pass hvis man ikke består eksamen.

Og når vi først er i gang; hva er vitsen med å snakke norsk hvis man ikke vet hva man snakker om? Vi må også stille krav til kunnskaper i historie, geografi, naturfag, samfunnsfag, osv.

Lenke til kommentar
Og når vi først er i gang; hva er vitsen med å snakke norsk hvis man ikke vet hva man snakker om? Vi må også stille krav til kunnskaper i historie, geografi, naturfag, samfunnsfag, osv.

7893468[/snapback]

...Og poenget ditt var? Her er det snakk om at de skal kunne kommunisere i landet de bor i... Skal vi gå i gang med generell studiekompetanse (Grov overdrivelse) for statsborgerskap, har vi etniske nordmenn for mange svin på skogen selv.

Er ikke vits å dra tråden OT. Det er snakk om språket som kommunikasjonsverktøy, ikke fag.

Lenke til kommentar

7891376[/snapback]

La meg sitere en liten del av førstepost: "jo fordi folk som bor i norge burde lære seg norsk når de kom til norge".

Du sier at de bør lære seg norsk siden de bor i Norge, noe jeg er enig i, men det ser ut til at du ikke vil at den samme regelen skal gjelde deg selv. Og hvis du sitter ved en PC uten noen slags form for tekstredigeringsprogram eller mulighet til å installere et er det vel klinkende klart at du ikke bruker PC-en til det den er ment for.

7891592[/snapback]

Hva jeg bruker Pc'en til er vel min egen sak er det ikke det? og jeg har ikke muligheten til og installere noe rettskriving program på den.

Og det er en stor forskjeld på Dysleksi og nekte og lære seg norsk og vis du ikke klarer og forstå eller skjønne det burde du bare holde deg vekke fra denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Tar deg for rasist? Ikke i det hele tatt!

Men du skal også vite at veldig mange av oss utlendinger, akkurat som etnisk hvite nordmenn, ikke liker telefonsalg og selgere. Og med den norsken jeg prater, som jeg faktisk får mye skryt av i forhold til tiden jeg har bodd i Norge, så leker jeg dum når telefonselgere ringer. "Jai ikke forstå du" og legger på. Få ting er så gøy som å plage telefonselgere sånn som de plager oss.

Med vennlig hilsen en ekte svarting.

7855611[/snapback]

Skjønner du ikke at dette ikke handler om telefonselgere?

Dette handler om at utlendinger må lære seg norsk!

Lenke til kommentar

7896818[/snapback]

Jeg synes det virker det som det handler om mangel på toleranse og folkeskikk.

Det er opp til den enkelte å vurdere hvor mye eller lite opplæring han/hun trenger for å fungere i den situasjonen han/hun er. Det er jo ikke noe problem å være døv og stum når du går i butikken eller fyller bensin i Norge i dag - ingen snakker til deg og ingen bryr seg om det du sier -, så da spiller det liten rolle hvor god du er i norsk.

De som snakker/forstår dårlig norsk er nok smertelig klar over det selv, men det er mange voksne - også nordmenn - som synes det er vanskelig å lære seg nye språk i voksen alder. Her som ellers er det store individuelle forskjeller. Noen utlendinger er også dyslektikere, tro det eller ei.

At telefonselgere - som denne tråden faktisk startet med - synes det er vanskelig å kommunisere med folk som snakker dårlig norsk, det er vel en av riskene man må ta i den bransjen.

Lenke til kommentar

7896818[/snapback]

Jeg synes det virker det som det handler om mangel på toleranse og folkeskikk.

Det er opp til den enkelte å vurdere hvor mye eller lite opplæring han/hun trenger for å fungere i den situasjonen han/hun er. Det er jo ikke noe problem å være døv og stum når du går i butikken eller fyller bensin i Norge i dag - ingen snakker til deg og ingen bryr seg om det du sier -, så da spiller det liten rolle hvor god du er i norsk.

De som snakker/forstår dårlig norsk er nok smertelig klar over det selv, men det er mange voksne - også nordmenn - som synes det er vanskelig å lære seg nye språk i voksen alder. Her som ellers er det store individuelle forskjeller. Noen utlendinger er også dyslektikere, tro det eller ei.

At telefonselgere - som denne tråden faktisk startet med - synes det er vanskelig å kommunisere med folk som snakker dårlig norsk, det er vel en av riskene man må ta i den bransjen.

7897223[/snapback]

Det har ikke noe med min jobb og gjøre det har noe med at de som bor i norge må søren meg klare og lære seg norsk

Lenke til kommentar
Det har ikke noe med min jobb og gjøre det har noe med at de som bor i norge må søren meg klare og lære seg norsk

7897242[/snapback]

De som bor i Norge bør søren meg klare å lære seg å regne også. Og svømme. Og respektere vikeplikten. Og forskjellen på "å" og "og".

Vi har alle våre kjepphester, men det blir ikke automatisk lover og regler av det fordi om vi sutrer og skriver om det i et online diskusjonsforum.

Lenke til kommentar

7897242[/snapback]

De som bor i Norge bør søren meg klare å lære seg å regne også. Og svømme. Og respektere vikeplikten. Og forskjellen på "å" og "og".

Vi har alle våre kjepphester, men det blir ikke automatisk lover og regler av det fordi om vi sutrer og skriver om det i et online diskusjonsforum.

7897262[/snapback]

det var noe av det mest usakelige inlegget tilnå...

Lenke til kommentar
var noe av det mest usakelige inlegget tilnå...

7897311[/snapback]

Det har jo vært ganske usaklig helt fra starten av, spør du meg.

Jeg har ennå ikke forstått hvorfor det er så viktig at utlendinger skal snakke bra norsk, når det er så mange nordmenn som ikke gjør det, og som likevel klarer å overleve på et vis.

På meg virker dette som nok en "oss" vs. "dem"-type diskusjon av det slaget som genererer mer varme enn lys ....

Lenke til kommentar
var noe av det mest usakelige inlegget tilnå...

7897311[/snapback]

Det har jo vært ganske usaklig helt fra starten av, spør du meg.

Jeg har ennå ikke forstått hvorfor det er så viktig at utlendinger skal snakke bra norsk, når det er så mange nordmenn som ikke gjør det, og som likevel klarer å overleve på et vis.

På meg virker dette som nok en "oss" vs. "dem"-type diskusjon av det slaget som genererer mer varme enn lys ....

7897428[/snapback]

vis du flytter til kina får og bo der resten av din tid. hadde du ikke lært deg språket? jo du hadde det.

de som bor i norge burde innfine seg med og snakke norsk

Lenke til kommentar

Det er visst svaret ditt uansett hva folk argumenterer med.

Og hvis du ikke ville at folk skulle bruke telefonsalg som eksempel, så burde du ikke brukt det som eksempel selv i første innlegg.

Det er uansett allerede et krav om norskkurs for å komme seg inn på f.eks universitet. Og jeg tviler på at noen vil ansette folk som ikke kan et ord norsk, så for å komme seg videre må utlendingene nesten kunne gjøre seg forstått, noe de ofte kan. I oljebransjen hvor jeg jobber støter jeg rett som det er på utlendinger som ikke kan et eneste ord norsk. De snakker derimot flytende engelsk. Mener du at kun flyktinger skal lære seg norsk, eller mener du alle utlendinger i Norge? Jeg regner med at du tenker på den stereotypiske pakistaner, med slør og hele pakken. I såfall er det litt rasistisk, selv om du såklart nekter for det i begynnelsen av denne fantastiske tråden.

Lenke til kommentar
vis du flytter til kina får og bo der resten av din tid. hadde du ikke lært deg språket? jo du hadde det.

de som bor i norge burde innfine seg med og snakke norsk

7897566[/snapback]

Jeg hadde så klart villet ønske å lære meg kinesisk, men det er jo ikke sikkert jeg hadde blitt så veldig god. Mange kinesere ville sikkert ha sagt at jeg burde lære meg å snakke ordentlig kinesisk hvis jeg skulle bo der.

Hva vet du egentlig om å lære språk i voksen alder?

Hvor mange språk snakker/forstår du selv?

Og hvor mange av disse språkene er ikke-vesteuropeiske?

(Dette er retoriske spørsmål som du ikke trenger å besvare, DaXoN.)

Jeg tror ikke folk flest aner hvor store forskjeller det er mellom f.eks. norsk og urdu. Eller kinesisk (mandarin?) for den del.

Når nordmenn lærer seg fremmedspråk er det som regel et europeisk språk, og da har man en uvurderlig fordel av at så mange ord har felles opprinnelse (latin, gresk). Kommer man utenfor denne språkgruppen, til f.eks. samisk, finsk, gælisk, baskisk, så er det plutselig fint lite som er kjent territorium lenger, og det gjør læreprosessen mye tyngre.

Det er fordømt lett å kreve at andre skal gjøre en innsats for at en skal få det bedre selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...