exin89 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Jeg mener at man ikke bør gi folk oppholdstilatelse før de har lært norsk. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Norskeksamen hadde vært noe. Men.. samtidig blir det litt feil. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Alle som har lov å være i Norge, burde ha lovfestet rett til gratis norskopplæring. Slik det er, sitter folk på mottakene og dasser. Det gavner ingen. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Norskeksamen hadde vært noe. Men.. samtidig blir det litt feil. 7887146[/snapback] eller en "norskeksamen" ikke av samme type som vi har på u-skolen, men en der de blir testet i hva de kan av språket. Og de må greie over en viss poengsum på den prøved, både skriftlig å muntlig, så får de norsk statsborgerskap, men før det så må de jo få en ting som garranterer de plass hvis, bare hvis de står på den eksamenen. stryker du, må du gå opp igjen norskkurset. det ser jeg ikkeno galt i. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Dersom Norge hadde hatt flere offisielle språk, ville trådstarter vært tilhenger av dette da også? Og hva med dem som er stumme og døve, og som dermed ikke kan lære seg språket? Skal de nektes statsborgerskap? Nei, la folk få snakke hva de vil så lenge de ikke gjør noen til vondt. det jeg hater og høre er jeg ikke forstår eller Jeg snakker ikke norsk..Språk er jo en metode for å kommuisere på, og det er jo det som er poenget ditt, at du vil at folk skal kunne kommunisere. Men hva med dem som kan kommunisere med oss uten å snakke norsk; de som snakker engelsk? Og hva om noen faktisk ikke ønsker å snakke så mye med oss nordmenn da? Svær familie, stort innvandrermiljø osv. Hvorfor skal de da tvinges? Slik at trådstarter får solgt mer møkk via telefonen sin? 7884240[/snapback] de som er stumme og døve er noe helt annet og det er helt idiotisk og bringe de opp.... det er en stor forskjeld mellom stumm og døv og dum... Og de som ikke ønsker og snakke norsk trenger ikke bo i norge helt rett, de burde lære seg norsk det var jo saklig sagt eller hva? nå er det slikt at jeg har dysleksi vis du vet hva det er? 7881950[/snapback] Og så? For meg er det ingen forskjell på en dyslektiker som ikke behersker språket og en utlending som ikke behersker språket. Om du kan bruke "en svikt i det fonologiske systemet" ditt som unnskyldning, kan vel utlendinger unnskylde seg med at de er akkurat det, utlendinger. 7887037[/snapback] Det er en stor forskjeld skarstad... En dysleksier blir født med skrive / lese problemer... en invandrer gidder ikke / nekter og lære seg norsk... vis du ikke ser dette sier det litt mere om ditt syn på folk en mitt.. Til slutt vil jeg bare si: ser at det er noen som henger seg opp i min jobb her i denne tråden... la meg bare minne dere på at Min jobb har INGEN ting med denne diskusjonen og det er bare teit og komentere den jobben jeg har... brukte den bare som eksemple med tanke på at jeg møter/hører mere en gjenomsnits mannen da... 7889288[/snapback] Endret 7. februar 2007 av DaXoN Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 DaXon jeg er helt enig med deg.... Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Det er en stor forskjeld skarstad... En dysleksier blir født med skrive / lese problemer... en invandrer gidder ikke / nekter og lære seg norsk... vis du ikke ser dette sier det litt mere om ditt syn på folk en mitt.. 7889253[/snapback] Dyslektikere kan skrive like god norsk som alle andre, det krever bare litt ekstra innsats. Det er ikke min feil at du ikke gidder å gå over det du skriver i MS Word eller et lignende program før du poster. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Det er en stor forskjeld skarstad... En dysleksier blir født med skrive / lese problemer... en invandrer gidder ikke / nekter og lære seg norsk... vis du ikke ser dette sier det litt mere om ditt syn på folk en mitt.. 7889253[/snapback] Dyslektikere kan skrive like god norsk som alle andre, det krever bare litt ekstra innsats. Det er ikke min feil at du ikke gidder å gå over det du skriver i MS Word eller et lignende program før du poster. 7889670[/snapback] Nå er det sånn at jeg har ikke MS word eller noen andre lignene programer her jeg sitter nå... og det du sier der viser bare hvor lite du vet om Dysleksi... Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 de som er stumme og døve er noe helt annet og det er helt idiotisk og bringe de opp.... det er en stor forskjeld mellom stumm og døv og dum... Skal en lære seg å kommunisere så er det ikke så stor forskjell på å være dum/ute av stand til å lære seg nye språk av andre egenskaper, og det å være døvstum. Lære seg et nytt språk kan du ikke uansett, så du fungerer jo ca. på samme måte, uten evne til å kommunisere enten du er døvstum eller dum. Og de som ikke ønsker og snakke norsk trenger ikke bo i norge helt rett, de burde lære seg norskÅ burde er ikke det samme som å måtte. Du glemte jo å svare på essensielle deler av innlegget mitt. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Og når alle "utlendingene" en vakker dag har lært seg å snakke norsk uten aksent, hva da? Jo, da må vi kreve at de lærer seg å se norske ut. Oppstopper og gråblond hentesveis på alle mann, og ikke en bart å skue. Her i landet skal det gås i takt! Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Og når alle "utlendingene" en vakker dag har lært seg å snakke norsk uten aksent, hva da? Jo, da må vi kreve at de lærer seg å se norske ut. Oppstopper og gråblond hentesveis på alle mann, og ikke en bart å skue. Her i landet skal det gås i takt! 7890240[/snapback] Nå er det en stor forskjeld fra og lære Seg Språket i landet man bor og se ut som de som bor der... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Nå er det en stor forskjeld fra og lære Seg Språket i landet man bor og se ut som de som bor der... 7890278[/snapback] Nei, det er det ikke. Det er et skille mellom "oss" og "dem". Og det forsvinner ikke selv om "utlendingene" snakker perfekt norsk. Det tenker jeg mange norske barn av innvandrere kan skrive under på. Men ettersom vi tolererer dyslektikere og andre norskinger som ikke har lært seg språket vårt, hvorfor kan vi ikke tolerere "utlendinger" som radbrekker norsken? Godtar vi at andre folk forkaster Thor Heyerdahls arbeider bare fordi han snakket engelsk som en tegneseriefigur? Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Nå er det en stor forskjeld fra og lære Seg Språket i landet man bor og se ut som de som bor der... 7890278[/snapback] Nei, det er det ikke. Det er et skille mellom "oss" og "dem". Og det forsvinner ikke selv om "utlendingene" snakker perfekt norsk. Det tenker jeg mange norske barn av innvandrere kan skrive under på. Men ettersom vi tolererer dyslektikere og andre norskinger som ikke har lært seg språket vårt, hvorfor kan vi ikke tolerere "utlendinger" som radbrekker norsken? Godtar vi at andre folk forkaster Thor Heyerdahls arbeider bare fordi han snakket engelsk som en tegneseriefigur? 7890563[/snapback] hold dysleksi vekke fra denne diskusjonene den har ingen ting med den og gjøre,, Dysleksi er noe man er født med som er vanskelig og få vekk og vis du ikke vet så pass burde du gå og lese litt om det før du snakker om det... Og utlendinger som kommer til norge og ikke gidder og lære seg norsk burde ikke ha noe her og gjøre... dette Er Norge... Lenke til kommentar
wilai Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Dette her skjer i mange land, Frankrike f.eks. Stakk innom Chinatown, og 1 av 5 eg møtte kunne snakke fransk. Dessuten er ikkje norge fritt land? Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Dette her skjer i mange land, Frankrike f.eks.Stakk innom Chinatown, og 1 av 5 eg møtte kunne snakke fransk. Dessuten er ikkje norge fritt land? 7890770[/snapback] jo men er ikke norge et norsk land også Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Dessuten er ikkje norge fritt land? Til en viss grad. Hadde Norge vært fritt kunne en drapsmann fra andre land spasert inn og gjemt seg... Lenke til kommentar
wilai Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Dessuten er ikkje norge fritt land? Til en viss grad. Hadde Norge vært fritt kunne en drapsmann fra andre land spasert inn og gjemt seg... 7890871[/snapback] Derfor er det regler, og det står ikkje noe om å lære seg norsk deR? Endret 7. februar 2007 av wilai Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Derfor er det regler, og det står ikkje noe om å lære seg norsk deR? Det står at en som skal bo i landet skal gå på skole i 6mnd. Men hjelper det med skole hvis folk sier: Jeg gidder ikke lære norsk, jeg skal jo bare bo her resten av livet mitt liksom. Lenke til kommentar
wilai Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Trådstarteren mente han var irritert over folk som sa at dei ikkje kunne norsk. jeg hater og høre er jeg ikke forstår eller Jeg snakker ikke norsk.. eller mannen på jobb Når han tar tlf.selger som for eksempel, er det lurt? Og når tlf.selger ringe og han tar den og seie, EG KAN IKKJE NORSK? han bruke vel norske ord ? Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Trådstarteren mente han var irritert over folk som sa at dei ikkje kunne norsk.jeg hater og høre er jeg ikke forstår eller Jeg snakker ikke norsk.. eller mannen på jobb Når han tar tlf.selger som for eksempel, er det lurt? Og når tlf.selger ringe og han tar den og seie, EG KAN IKKJE NORSK? han bruke vel norske ord ? 7890979[/snapback] som jeg sa så har Min jobb ikke noe med denne diskusjonen noe og gjøre har den Wilai? og Ja han bruker norske ord en 2-3av de som han kan ... jeg kan også nok spansk til og si jeg snakker ikke spansk men jeg kan ikke spansk fordeom.. skjønneR? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå