b0nna Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 At folk ikke kan norsk er et problem. 7861737[/snapback] At folk ser på innvandrere og utlendinger som noe pakk er enda større problem enn språkkunnskapene. 7862673[/snapback] Hvilke folk? Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Når du forventer at andre skal lære seg norsk bør du kanskje lære deg å skrive først selv? 7860451[/snapback] det var jo saklig sagt eller hva? nå er det slikt at jeg har dysleksi vis du vet hva det er? Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Telefonselgere er jo kun plagsomme for de de ringer til. Det kan man alltids reservere seg mot. At folk ikke kan norsk er et problem. 7861737[/snapback] endelig et litt sakelig inlegg.. Men kan folk Venligst prøve og holde seg til temaet istede får så idiotisk mye Ot? snakker vi om tlf selgere? nei vi gjør ikke det så hold sånt får dere selv. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Telefonselgere er jo kun plagsomme for de de ringer til. Det kan man alltids reservere seg mot. Ja, men hvilken reservasjon? Blir ringt opp selv om telefonnummeret er registrert mot selgere. At folk ikke kan norsk er et problem. 7861737[/snapback] At folk ser på innvandrere og utlendinger som noe pakk er enda større problem enn språkkunnskapene. 7862673[/snapback] Du kan ringe til brønnesund registeret og registrer deg der. det pleier og ta noen mnd før det virker ordentlig... Og ser ikke på innvandrere og utlendinger som noe pakk... tid har jeg sagt det? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Tråden handler da for helvette ikke om telefonselgere, det har ingentin med det å gjøre!! Tråden handler om innvandrere som bor i landet uten å i det hele tatt snakke ett ord Norsk, barna dems må oversette for dem i butikker osv. Ser det hver dag. Er det ingen som synes dette er rart? Kanskje tilogmed feil? Skal de bo i Norge burde de da for svingende lære seg språket også, eller forventer de at personen bak kassa skal skjønne dem når de sier "As rabdi el rudda"? Det jeg mener er det at de personene som bor her i landet, burde da for F*** lære seg språket, de trenger ikke kunne det perfekt, men kunne si "kan jeg få en pose" istedenfor "As rabdi el rudda" og føre en generell norsk samtale med omverdenen. Og bo i Norge er helt frivillig, hvi du kom hit som flyktning eller lignende så er det kanskje fælt å ha kommet fra ett sted du må flykte, men du er fremdeles i ett annet land, med ett annet språk. Hvis du ikke vil lære deg språket finnes det nok av land i verden som snakker arabisk/spansk/whatnot språk personen snakker, som det ikke er krig i det går ann å flytte til. Når Norge slipper dere inn såpass "lett" burde dere jaggumeg klare og lære dere språket også! Mine meninger, nothing more, nothing less. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Er absolutt enig i at ALLE bør lære seg norsk, og ikke bare gå å snakke mujaffa resten av livet. Men de bør óg få litt tid på seg. De skal finne seg til rette her i landet, og det er ikke så lett som utlening å bare begynne å snakke med en nordmann, men alle burde gå en form for kurs! De yngre innvandrerene vil jeg si er mye flinkere til å lære seg språket enn de eldre, mye pga at de går på skole og sånn da så klart. Edit: Agree Lakus Endret 6. februar 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Det er vanskelig å lære en gammel hund nye triks. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Det er vanskelig å lære en gammel hund nye triks. 7882311[/snapback] så siden de har bodd i norge en liten stund, men fremdeles bare kan snakke ali baba, så er det greit? påstanden din er helt hull i hodet, gidder de ikke å lære seg norsk, har de ingenting i norge å gjøre. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Dersom Norge hadde hatt flere offisielle språk, ville trådstarter vært tilhenger av dette da også? Og hva med dem som er stumme og døve, og som dermed ikke kan lære seg språket? Skal de nektes statsborgerskap? Nei, la folk få snakke hva de vil så lenge de ikke gjør noen til vondt. det jeg hater og høre er jeg ikke forstår eller Jeg snakker ikke norsk..Språk er jo en metode for å kommuisere på, og det er jo det som er poenget ditt, at du vil at folk skal kunne kommunisere. Men hva med dem som kan kommunisere med oss uten å snakke norsk; de som snakker engelsk? Og hva om noen faktisk ikke ønsker å snakke så mye med oss nordmenn da? Svær familie, stort innvandrermiljø osv. Hvorfor skal de da tvinges? Slik at trådstarter får solgt mer møkk via telefonen sin? Endret 6. februar 2007 av T.F.T Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Mennesker som ikke evner å kommunisere effektivt, og i Norge er norsk det offisielle språket og mest effektivt, taper mye tid og skaper mange problemer jevnt over. Det er litt for "kulturrelativisme er kult ass"-idiotisk å påstå at det er rasistisk eller lignende å kreve at nyinnflyttere faktisk lærer seg språket. Lenke til kommentar
agrsiv Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Men da må vi jo for helvete hjelpe innvandrere, flyktninger og asylsøkere til å lære norsk. Tviler på at noen NEKTER å lære seg norsk Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Selvsagt må innvandrere få hjelp til å lære norsk via norsk-kurs, men jo.. mange nekter både direkte og indirekte å lære norsk. Dette er både et symptom på og en del av ghettofiseringen den feilslåtte integreringspolitikken vår fører til. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 1. Dersom Norge hadde hatt flere offisielle språk, ville trådstarter vært tilhenger av dette da også? 2.Og hva med dem som er stumme og døve, og som dermed ikke kan lære seg språket? Skal de nektes statsborgerskap? 3. Og hva om noen faktisk ikke ønsker å snakke så mye med oss nordmenn da? 4. Svær familie, stort innvandrermiljø osv. Hvorfor skal de da tvinges? 5. Slik at trådstarter får solgt mer møkk via telefonen sin? Nå går du bare rundt problemet. 1. Norge har ikke flere språk, så det er det ikke vits i å diskutere. 2. De stumme og døve har jo selvfølgelig ett handikap 3. Så ikke snakk med nordmenn da, men da får de ett helvettes problem den dagen de må snakke med en politimann/ambulanse/brannmann eller hva som helst annet! 4. FORDI DE BOR I NORGE! Nytt land, med nye skikker, kultur og ikke minst Språk! 3. Jobben til trådstarter har som sagt ingenting med saken å gjøre!! Hvem nekter personen på andre siden å legge på røret? Orker ikke diskutere dette... Min mening: Lær norsk! Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Nå går du bare rundt problemet. 1. Norge har ikke flere språk, så det er det ikke vits i å diskutere. Jo, det er ofte lurt å belyse prinsippielle problemstillinger. Og Norge har faktisk flere språk; norsk, nynorsk og samisk. 2. De stumme og døve har jo selvfølgelig ett handikap Javel, men det har vel også de som ikke er flinke til å lære språk? Det er jo en "uheldig omstendighet, ulempe" det også. 3. Så ikke snakk med nordmenn da, men da får de ett helvettes problem den dagen de må snakke med en politimann/ambulanse/brannmann eller hva som helst annet!Det er i så fall ikke ditt problem. Selv om det er praktisk å lære seg språk betyr ikke at det er greit å tvinge folk til det. To vidt forskjellige ting. 4. FORDI DE BOR I NORGE! Nytt land, med nye skikker, kultur og ikke minst Språk!Hva så? Språk er jo til for kommunikasjon, og hvis en ikke har behov for å kommunisere på et bestemt vis eller kommunisere i det hele tatt trenger en ikke et nytt språk. Spania er også et nytt land for de mange pensjonister som flytter ned dit. Men det funker helt greit for dem uten at alle kan spansk! 3. Jobben til trådstarter har som sagt ingenting med saken å gjøre!! Hvem nekter personen på andre siden å legge på røret?I såfall bør vel ikke trådstarter bruke det som eksempel. Orker ikke diskutere dette... Hvorfor gjør du det da? Min mening: Lær norsk! Det er min mening også at det som oftest er lurest å lære seg norsk, men det gir meg ikke rett til å true med loven i hånd om dårligere rettigheter om de ikke lærer det. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Nå går du bare rundt problemet. 1. Norge har ikke flere språk, så det er det ikke vits i å diskutere. Jo, det er ofte lurt å belyse prinsippielle problemstillinger. Og Norge har faktisk flere språk; norsk, nynorsk og samisk. 7886634[/snapback] EHH? Nynorsk et språk?! Hallo? Norsk er norsk, og skal du dele det inn så blir det bokmål og nynorsk. Og det er vel NORSK som er Norges språk, samisk er vel bare et bispråk/andrespråk/snart utdødd språk. 4. FORDI DE BOR I NORGE! Nytt land, med nye skikker, kultur og ikke minst Språk!Hva så? Språk er jo til for kommunikasjon, og hvis en ikke har behov for å kommunisere på et bestemt vis eller kommunisere i det hele tatt trenger en ikke et nytt språk. Spania er også et nytt land for de mange pensjonister som flytter ned dit. Men det funker helt greit for dem uten at alle kan spansk! 7886634[/snapback] 100% enig med Lakus. Nytt land = nytt språk, ny kultur. Så de som kommer hit, bør(/må) lære seg norsk i den grad at de klarer å kommunisere. Endret 6. februar 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) 14 tegn feil feil. Endret 6. februar 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
wilai Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Slutt å klag, vet du kva som plage meg skikkelig? Nordmann som prøve å snakke engelsk f.eks . Å lære seg nytt språk når du er over 30 år, er veldig vanskelig. Selv om du har gått på skole og sånt, vil det ikkje hjelpe. Ola Nordmann vil ikkje forstå en 30 år gammel kineser som ikkje klare å si R Vist du begynte å ta kontakt med folk når du var liten. Har du kansje muligheten til å snakke flytende norsk. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) EHH? Nynorsk et språk?! Hallo? Norsk er norsk, og skal du dele det inn så blir det bokmål og nynorsk. Og det er vel NORSK som er Norges språk, samisk er vel bare et bispråk/andrespråk/snart utdødd språk.Ok, nynorsk er kanskje litt tvilsom, men det blir vel regnet som den 100. og noe største språket i verden. Samisk er definitivt et eget språk. 100% enig med Lakus. Nytt land = nytt språk, ny kultur. Så de som kommer hit, bør(/må) lære seg norsk i den grad at de klarer å kommunisere.Det er forskjell på bør og må. Det er mange ting her i verden en bør lære seg, men som en ikke må. Og som sagt trenger en ikke lære seg norsk for å kommunisere, så det argumentet faller jo i grus. Endret 6. februar 2007 av T.F.T Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Det er en lov som sier at du må ta en god stund med norsk timer før du kan bli "skikkelig norsk". Så den finnes du. Hvor gode de er å snakke norsk kan ha med hvor lenge de har bodd her. Engelsk funker jo ofte bra. Jeg synes folk bør få bestemme selv om de vil lære norsk eller ikke. Deres valg. Blir det et problem så har man bare seg selv å takke. Telefonselgere er ikke noe de vil ha tak i. Er heller telefonselgerne som tvinger seg på dem. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 det var jo saklig sagt eller hva? nå er det slikt at jeg har dysleksi vis du vet hva det er? 7881950[/snapback] Og så? For meg er det ingen forskjell på en dyslektiker som ikke behersker språket og en utlending som ikke behersker språket. Om du kan bruke "en svikt i det fonologiske systemet" ditt som unnskyldning, kan vel utlendinger unnskylde seg med at de er akkurat det, utlendinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå