mungo Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Hei Jeg har fått i oppdrag å finne den mest stabile og billige metoden for å kople sammen to bygninger med en avstand på 200meter. Jeg tenkte først Cat5/5e/6-kabel, men der er vel begrensningen 100meter. Deretter tenkte jeg fiberkabel, men da vil prisen nærme seg 10.000kr Hva så med coaxkabel? Lenke til kommentar
hiper Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 hvor stor hastighet trenger du imellom byggene? cat5e og opp klarer ca 200meter ved 10mbit Lenke til kommentar
Shurom Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 du kan vel ha en switch på midten som forsterker signalet? med cat kabel altså. Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Coax kabel (RG-8X f.eks) takler avstander på opptil 500 meter. Den er relativt billig, men du bør satse på en som er fylt med silikon og er beregnet for å graves ned. Får jeg spørre hvorfor trådløst ikke er et alternativ? Endret 2. februar 2007 av rolvs Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Eventuelt en switch på midten og føre frem en kabel til denne.. Dette vil bli en ganske dyr løsning mtp. at man må ha 100 meter kabel. Dersom switchen (f.eks) trekker 1A, vil spenningsfallet i så fall bli i underkant av 2V.. Det som verre er, er at dersom det skulle oppstå en kortslutning, kommer det til å gå år og dag før sikringen klarer å løse ut. Evt. sikre kabelen med en glassikring eller noe som løser ut ved 2A? Edit: En lampettledning bør funke greit nok på 100meter dersom den kun skal forsyne en "standard" switch (sjekk hvor mye strøm den bruker først. helst ikke mer enn 2A). Hvorvidt den tåler å bli gravd ned, er en annen sak.. En annen mulighet, er å kjøre strøm gjennom nettverkskabelen, men da øker spenningsfallet drastisk - men det er fysisk mulig. Dersom spenningen skulle droppe 5V, kan man jo kjøre på med en 17V trafo (dersom switchen går på 12V). Vet ikke hvor godt kabelen vil takle dette, men jeg klarte å hente ut 1A til en trådløs switch uten noe problem over nettverkskabelen.. Coax er vel den beste løsningen hittil? Endret 2. februar 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
mungo Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Jeg hørte med Blackbox og de skulle ha 30kr/m for coax = uaktuelt Er det slik at hvis man senker hastigheten til 10Mbit så økes max lengde på Cat5e/Cat6? Da er det interessant siden de ikke trenger mer enn 4Mbit (Firmaet de jobber i og som de skal kople seg til har ikke mer enn 4Mbit mot internett). Jeg tror faktisk de hadde klart seg med 2Mbit også, men hvis det går med høyere enn dette så er det også et alternativ. De har trådløst i dag og det er veldig ustabilt. Aner ikke hvorfor. Mulig at de bør ta en tur ut med motorsaga og få bort noe skog Endret 3. februar 2007 av mungo Lenke til kommentar
melsom Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Er det slik at hvis man senker hastigheten til 10Mbit så økes max lengde på Cat5e/Cat6? Du kan fint legge 200m CAT5e/6 dersom du stiller hastigheten til 10Mbit, ikke noe problem. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 De har trådløst i dag og det er veldig ustabilt. Aner ikke hvorfor. Mulig at de bør ta en tur ut med motorsaga og få bort noe skog 7863938[/snapback] Vet du hva slags antenner og utstyr de bruker til trådløst? Lenke til kommentar
hiper Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 200 meter trådløst skal ikke være noe problem! kjører løsning her mellom mitt hus og naboen ca 150meter, der klarer jeg ca 15mbit med noen billige dlink router/aksesspunkt, men org anntenne Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 De har trådløst i dag og det er veldig ustabilt. Aner ikke hvorfor. Mulig at de bør ta en tur ut med motorsaga og få bort noe skog 7863938[/snapback] Trådløse nett er ikke ustabile om de er riktig satt opp med kraftige nok utendørs antenner. Du kan ikke regne med at det fungerer med orginal antennene på routeren/kortet. Du må også ha 100 % fri sikt, ikke noe trær mellom. Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Eventuelt en switch på midten og føre frem en kabel til denne.. Dette vil bli en ganske dyr løsning mtp. at man må ha 100 meter kabel. Dersom switchen (f.eks) trekker 1A, vil spenningsfallet i så fall bli i underkant av 2V.. Det som verre er, er at dersom det skulle oppstå en kortslutning, kommer det til å gå år og dag før sikringen klarer å løse ut. Evt. sikre kabelen med en glassikring eller noe som løser ut ved 2A?Edit: En lampettledning bør funke greit nok på 100meter dersom den kun skal forsyne en "standard" switch (sjekk hvor mye strøm den bruker først. helst ikke mer enn 2A). Hvorvidt den tåler å bli gravd ned, er en annen sak.. En annen mulighet, er å kjøre strøm gjennom nettverkskabelen, men da øker spenningsfallet drastisk - men det er fysisk mulig. Dersom spenningen skulle droppe 5V, kan man jo kjøre på med en 17V trafo (dersom switchen går på 12V). Vet ikke hvor godt kabelen vil takle dette, men jeg klarte å hente ut 1A til en trådløs switch uten noe problem over nettverkskabelen.. Coax er vel den beste løsningen hittil? 7858111[/snapback] Går du Elektro Grunnkurs eller?? hehe, her var det mye rare "løsninger". Ikke si sånt til folk! Man bør vell heller ikke Øke spenning for og få rett spenning ved Switchen Man går Opp i tversnitt på kabel. Lampettledning, 2ledere UTEN jord og/eller skjerm på .75 eler 1kvadrat blir ganske varm og god etter en stund, kanskje ikke på 1A da men... kabel for bruk i bakken, er PFSP eller no sånt er også et krav. lampettledning, PR-kabel er absolutt ikke godkjent. TA Lenke til kommentar
hiper Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 tror ikke en liten switch drar 1A..... 1A = ca 230watt riktig? eller er jeg helt på frukttur`? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) tror ikke en liten switch drar 1A..... 1A = ca 230watt riktig? eller er jeg helt på frukttur`? 7865627[/snapback] Effekten avhenger av spenningen hiper. f.eks 12V * 1A = 12W. En switch drar nok ikke så mange milliampere. Det finnes utstyr for power over ethernet (poe) slik at man slipper ekstra kabling. I dette tilfellet (200M) så går det trolig greit å kjøre 10Mbit uten switch på midten. Endret 3. februar 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Uansett så kjører du vel ikke 12 V til switchen, du kjører 230 V til switchen og har trafoen der. Men trådløst med gode antenner og gode ethernet<->wlan-broer? Kan da umulig være vanskeligere? Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 2 stk linksys wrt54gl med dd-wrt, 2stk direksjonale utendørs antenner med kort kabel under 3m blir meget stabilt og bra på denne avstanden. WDS fungerer på lag 2 slik at koblingen blir transparang. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Du trenger ikke her rutere, men to broer. Slik jeg forstår det, er WDS et system for å kople en basestasjon til en annen, for så å videresende trådløst. Det du egentlig ønsker er vel Nett med internett, filserver etc. <->*forbindelsen*<->annet nett på remote location Jeg ville da foreslått dette oppsettet: *modem*<->ruter<->switch (her koples pc'r, basestasjoner etc. for site #1)<->bro("accesspoint") <-- trådløs link med gode antenner --> bro <-> switch <-> ap'er, pc'r etc. på site #2 Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Uansett så kjører du vel ikke 12 V til switchen, du kjører 230 V til switchen og har trafoen der. 7866110[/snapback] Dårlig idé. 230V vekselspenning skaper forstyrrelser for signalene, spesielt når de ligger i samme kabel uten skjerming. Vet ikke engang om isolasjonen i cat5-kabelen er sterk nok til å holde på 230V. 12v likespenning skaper ikke forstyrrelser. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 WDS fungerer på lag2 slik at routerene i praksis vil bli en transp bro. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Uansett så kjører du vel ikke 12 V til switchen, du kjører 230 V til switchen og har trafoen der. 7866110[/snapback] Dårlig idé. 230V vekselspenning skaper forstyrrelser for signalene, spesielt når de ligger i samme kabel uten skjerming. Vet ikke engang om isolasjonen i cat5-kabelen er sterk nok til å holde på 230V. 12v likespenning skaper ikke forstyrrelser. 7868266[/snapback] For det første så bruker du ikke en uisolert drittkabel til noe slikt For det andre - dersom du først graver, kan man vel likegjerne grave ned to kabler, inne i et rør? POE er vel neppe ett poeng her... Ang. forstyrrelser - nå vet ikke jeg hvordan ethernet er modulert, men jeg vil tro det går på en så utrolig mye høyere frekvens at litt strømstøy filtreres ut i et høypassfilter i kortene uansett... Endret 4. februar 2007 av kyrsjo Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Sterkstrøm og svakstrøm bør ikke ligge sammen i såpass lange lengder da dette vil føre til forstyrrelser. Både i kanaler og på kabelbroer ligger disse adskilt, og det er det en grunn til. Dessuten er det forskrifter og lover som gjelder når man skal legge ut 230V utendørs/i bakken. Om man skal gjøre alt etter forskriftene, skal kabelen enten ligge på under 0,5meter (eller 0,2m på privat grunn) og man må legge PFSP da billigkabel ála PL, PR, etc. er ulovlig å legge i bakken ved 230v.. Etter min mening, dersom både coax, fiber og trådløst er uaktuelt, å bruke en datakabel beregnet på å ligge i bakken/utendørs. Eventuelt med en switch på midten, men ikke nødvendig da kravet kun er 10mbit. Jeg vil uansett ikke finne på å legge ut 230V "in the middle of nowhere" om man vil ha en billig løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå