Gå til innhold

1 grønnskolling, 3 operativsystemer, 1 PC

Anbefalte innlegg

Det er ikke lenge til Vista kommer i hus, og med det får jeg nok en god del barnesykdommer å plundre med. Derfor tenkte jeg at det kunne vært kjekt å ha gode, gamle og stabile XP å falle tilbake på.

I tillegg har jeg fått behov for i skolesammenheng å kjøre noe GNU-programvare, og tenkte dette kunne være en fin anledning til å installere GNU/Linux for første gang. Ubuntu er allerede lastet ned.

Jeg kunne altså tenkt meg å legge inn alle disse operativsystemene på samme maskin og velge mellom dem under oppstarten.

PC-en har 3 harddisker, hvorav 1 er en WD Raptor på 74Gb der jeg tenkte å putte OS-ene.

Problemet er at jeg ikke har gjort noe slikt før. Alle råd, linker til guider etc. mottas derfor med takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det går av seg selv. Nå vet jeg ikke hvordan Vista og XP sammarbeider men vil tro at de da legger seg i MBR og at du får valget VISTA/XP når du bare har de to inne. Så legger du inn ubuntu, og når den da legger inn Grub, finner den både vista og XP og du kan velge: Ubuntu,vista og xp i grub boot menu som kommer ved boot.

edit: Bare husk å partisjonere disken i den første instalasjonen. Sånn at det i alle fall står igjen 5 GB til ubuntu, og skal du bruke det litt så kanskje 10. (minimum er ~2.5, men ser aldri at dette kan gå hvis du skal legge inn noen flere programmer)

Også må jo XP og Vista da ha plass, feks 30 på hver...

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Tviler jeg på. Så sant du bare skal ha lesetilgang. Ubuntu kan lese ntfs, men sliter litt med å skrive(fortsatt på beta stadiet). Og hvis Vista ikke kan skrive og lese ntfs så får du med meg til Bill sitt hus, så kan vi ta en liten prat med han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...