Gå til innhold

Stillegående kontor-PC, budsjett 8-10k

Anbefalte innlegg

Har tenkt å sette sammen en ny kontor PC. Den skal brukes til en del tyngre kontorapplikasjoner (statstikk etc). Skal nok også spille et og annet spill, og den skal drive to skjermer (24" + 19"), så litt grafikk-kraft er bra, men dette er ingen rendyrket spillPC.

Den skal stå på hele døgnet, og støynivå er veldig viktig. Jeg kommer til å dual-boote til Linux, og vil derfor ha NVIDIA skjermkort. Hvis mulig, vil jeg ha 4Gb ram.

Jeg hadde tenkt å bruke 8-10K. Jeg har tastatur, mus, skjerm, en god stillegående 400W strømforsyning og DVD-spiller/brenner liggende. Så der sparer jeg vel noen kroner.

Bortsett fra det, så vet jeg ikke hvor jeg skal begynne. Noen ideer? Noen handlevogner jeg kan ta utgangspunkt i?

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har litt planer om å leke meg med virtualisering av Windows fra Linux (KVM/VMware). Derfor litt ekstra RAM.

Men den er ikke absolutt nødvendig, og man kan jo oppgradere senere. Budsjettet er heller ikke absolutt. Et godt forslag, og jeg kan strekke det litt..

Lenke til kommentar

Jeg er litt utdatert på HW for tiden. Er jeg helt på jordet med denne PCen?

Antec Sonata II Miditower, Svart uten Strømforsyning - 599,00

Intel Core 2 Duo T7200 2.0GHz PC667, 4MB BOXED - 2.667,00

ABIT IL-90MV, I945GT, Socket-479, m-ATX, HDMI, DDR2, SATAII, Intel ViiV - 1.317,00

Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM - 779,00

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB - 1.582,00

MSI GeForce 7950GT 512MB GDDR3, Silent, PCI-Express, 2xDVI-I/ViVo, HDCP-ready - 2.359,00

Totalt er jeg her på 9.303,00. Men det er med 2Gb ram. Bedre forslag?

Prisene er fra pcutstyr.no

Lenke til kommentar

ville endra hovedkort og cpu til dette.. og kansje tatt med en "passiv" kjøler med mulighet for vifte..

"Scythe Ninja Pluss Rev.B

Totalt sett er Scythes Ninja en kjøler vi trygt kan anbefale til de støyfanatiske, med et trengende behov for å teste en passiv kjøleløsning. Skulle det ikke fungere optimalt vil den medfølgende viften komme godt med. Ser vi kun på ytelse, så fins det bedre alternativer i samme prisklasse, men den er en vinner når det kommer til støy."

sitat fra HW test .. vet ikke om den passer og det virker kansje som om den er veldig kronglete å montere på 775..

handlevogn

Lenke til kommentar

hvis støy er noe du ikke vill ha ville jeg også bytta ut skjermkort me noe som er passivt kjølt.. får helt ok grafikk ytelse fra et gf 7600gs..

selv kjører jeg 2x 7600gs top silent i sli.. men da kan jeg ikke kjøre 2 skjermer :(

edit:

så først nå at det skjermkortet du har valgt er passivt kjølt..

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar
Jeg har litt planer om å leke meg med virtualisering av Windows fra Linux (KVM/VMware). Derfor litt ekstra RAM.

7854682[/snapback]

Emnetittelen er totalt misvisende. Når du begynner å dra frem virtualisering er det ikke lenger snakk om en "kontor-PC".

Lenke til kommentar
Emnetittelen er totalt misvisende. Når du begynner å dra frem virtualisering er det ikke lenger snakk om en "kontor-PC".

7859270[/snapback]

Godt poeng. Visste ikke helt hva jeg skulle kalle den. Det er i alle fall ikke en spill-PC, og det viktigste er at den er stille.

Det eneste som kreves for at jeg skal kunne kjøre VMware på en slik maskin, er ram'en. Hadde tenkt å holde det utenfor for ikke å forvirre... men så rotet jeg det til da...:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...