Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Astra med slapp motor og høy ladespenning


perottol

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en -94 mod opel astra 1.8 som i det siste har begynt å "fuske": går litt ujevnt på tomgang, lugger litt noen ganger, har blitt mye slappere og har økt bensinforbruket drastisk. Har skiftet plugger og gitt den dyserens.

 

Noen som vet hvor jeg bør starte for å finne ut hva som er feil?

 

Edit: eventuelt andre forum som kan gi hjelp?

Endret av perottol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Denne lyser når motorstyringen går i nødprogram, og da blir bilen slapp og tørst i forhold til vanlig. Normalt vil også motorstyringen logge hva som er årsaken til at den går i nødprogrammet, og dette kan leses ut på verksted. Jeg ville sjekket med et merkeversted. Det finnes jo noen 1000 biler av denne typen på veiene, og det skal noe til at akkurat du er den første som har hatt denne feilen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du kan avlese feilkodene selv, under rattet finner du ett deksel. Under dette finner du en kontakt (her er det 2 typer, 10 og 16 pins) 10 pins: 2x5 tilkoblingsmuliheter. sett en ledning mellom A og B. Står trykt på kontakten hvilke som er A og B. 16 Pins: 2x8 tilkoblingsmuligheter, sett en ledning mellom 6 og jord, står på kontakten hvilken som er nr 6. Når disse er koblet sammen slå på tenningen å tell antall blink i motorlampen. Lampen blinker først 10`erne og så 1`erne, f.eks: 2 blink 2 ganger rett etter hverandre betyr 22, 1 blink etterfulgt av 2 blink er 12 osv... Legg kodene du avleser her så forteller jeg deg hva dem betyr.

 

Edit: skriveleif..

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette har noe med saken å gjøre, men ladelampa begynte nettopp å lyse, og ved høyt turtall lyser også motorlampa og airbaglampa. Ved en kjapp måling av ladingen så lader den 15,5 - 16V på tomgang. Antar derfor at regulatoren en gått ad undas.

 

Vet dere om det er utskiftbar regulator på disse dynamoene, eller må jeg kjøpe ny dynamo? Hvor og hvordan gjør jeg dette billigst mulig?

 

Takk for all hjelp så langt.

Endret av perottol
Lenke til kommentar
Vet ikke om dette har noe med saken å gjøre, men ladelampa begynte nettopp å lyse, og ved høyt turtall lyser også motorlampa og airbaglampa. Ved en kjapp måling av ladingen så lader den 15,5 - 16V på tomgang. Antar derfor at regulatoren en gått ad undas.

 

Vet dere om det er utskiftbar regulator på disse dynamoene, eller må jeg kjøpe ny dynamo? Hvor og hvordan gjør jeg dette billigst mulig?

 

Takk for all hjelp så langt.

7919660[/snapback]

 

er det bosch dynamo så er det veldig enkelt og bytte selv. koster i underkant av en litn hundrings. er d mitshubishi eller noe annet så må du nok kjøpe en overhalt dynamo, såkalt bytte dynamo å de koster mellom 1000 og 1500kr. men enkelte plasser kan bytte disse regulatorene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...