perottol Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Hei, Har en -94 mod opel astra 1.8 som i det siste har begynt å "fuske": går litt ujevnt på tomgang, lugger litt noen ganger, har blitt mye slappere og har økt bensinforbruket drastisk. Har skiftet plugger og gitt den dyserens. Noen som vet hvor jeg bør starte for å finne ut hva som er feil? Edit: eventuelt andre forum som kan gi hjelp? Endret 11. februar 2007 av perottol Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Har du fulgt alle servicer på merkeverksted / fulgt servicehefte? Uansett. Hm.. Hjernefeil, bensinfilter-/pumpe? Feil med innsprøytning? Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Er nok en senosor som er død, dette gjør at motoren kjører i nødprogram = slapp og tørst Lenke til kommentar
perottol Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Ja, det er fulgt servicer. Har kjørt 110 000. Er det mulig å finne ut av slike sensorer selv, eller må bila på verksted? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Lyser den gule lampen for motorstyringsfeil av og til? Aldri? Eller hele tiden? Lenke til kommentar
perottol Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Nei, den lyser aldri (en gang for noen måneder siden, men da stoppet jeg motoren, ventet et par minutter og startet igjen; lampen slukket). Tenkte å skifte bensin- og luftfilter bare for å ha alle slike ting eliminert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Denne lyser når motorstyringen går i nødprogram, og da blir bilen slapp og tørst i forhold til vanlig. Normalt vil også motorstyringen logge hva som er årsaken til at den går i nødprogrammet, og dette kan leses ut på verksted. Jeg ville sjekket med et merkeversted. Det finnes jo noen 1000 biler av denne typen på veiene, og det skal noe til at akkurat du er den første som har hatt denne feilen. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Disse motoren har en svært høy andel defekte toppakninger ved en kilometerstand på 100K. Ta en kompresjonstest på den. Olje og eller kjøleveske forbruk kan også tyde på dette. Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Ved tett luftfilter vil den gå dårligere og bruke mere drivstoff, skader ikke å bytte dette samt bensinfilteret. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Du kan avlese feilkodene selv, under rattet finner du ett deksel. Under dette finner du en kontakt (her er det 2 typer, 10 og 16 pins) 10 pins: 2x5 tilkoblingsmuliheter. sett en ledning mellom A og B. Står trykt på kontakten hvilke som er A og B. 16 Pins: 2x8 tilkoblingsmuligheter, sett en ledning mellom 6 og jord, står på kontakten hvilken som er nr 6. Når disse er koblet sammen slå på tenningen å tell antall blink i motorlampen. Lampen blinker først 10`erne og så 1`erne, f.eks: 2 blink 2 ganger rett etter hverandre betyr 22, 1 blink etterfulgt av 2 blink er 12 osv... Legg kodene du avleser her så forteller jeg deg hva dem betyr. Edit: skriveleif.. Endret 4. februar 2007 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Elwiz Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Har du sjekket om katalysatoren er tett? er det varmt foran katalysator, og kaldere bak, er det god mulighet for at den er tett. har selv opplevd flere ganger at tett katalysator kan fororsake ugjevn og rykkete gange . Lenke til kommentar
perottol Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Vet ikke om dette har noe med saken å gjøre, men ladelampa begynte nettopp å lyse, og ved høyt turtall lyser også motorlampa og airbaglampa. Ved en kjapp måling av ladingen så lader den 15,5 - 16V på tomgang. Antar derfor at regulatoren en gått ad undas. Vet dere om det er utskiftbar regulator på disse dynamoene, eller må jeg kjøpe ny dynamo? Hvor og hvordan gjør jeg dette billigst mulig? Takk for all hjelp så langt. Endret 11. februar 2007 av perottol Lenke til kommentar
MazdaPower Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Vet ikke om dette har noe med saken å gjøre, men ladelampa begynte nettopp å lyse, og ved høyt turtall lyser også motorlampa og airbaglampa. Ved en kjapp måling av ladingen så lader den 15,5 - 16V på tomgang. Antar derfor at regulatoren en gått ad undas. Vet dere om det er utskiftbar regulator på disse dynamoene, eller må jeg kjøpe ny dynamo? Hvor og hvordan gjør jeg dette billigst mulig? Takk for all hjelp så langt. 7919660[/snapback] er det bosch dynamo så er det veldig enkelt og bytte selv. koster i underkant av en litn hundrings. er d mitshubishi eller noe annet så må du nok kjøpe en overhalt dynamo, såkalt bytte dynamo å de koster mellom 1000 og 1500kr. men enkelte plasser kan bytte disse regulatorene.. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 Ok, takk for svaret. Da skal jeg få sjekket hvilken dynamo det er. Gruelig trangt å komme til, men det må vel være mulig å få den ut. Bør jeg anta at batteriet er gått heden i samma slengen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Så lenge det er vinter og kaldt, tåler batteriet over 15 V ladespenning. Jeg ville ikke byttet batteriet før jeg så det var dårlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå