Gå til innhold

Erfaringer med Intel E6600?

Tornado78

Anbefalte innlegg

Vurderer å skifte prosessor

System: Asus P5N32 E SLI, Pentium D 950 3.4Ghz (Som er klokket til 3.9Ghz 2Gb Corsair Dominator 8500, Gainward 7950Gx2, Vannkjølt CPU & GPU.

Vurderer å kjøpe, enten en overklokka E6600, eller X6800 det er jo en stor pris forsjeld.

Noen erfaringer?

På forfånd Takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv ville jeg gått for E6600, om ikke lommeboken er nær utømmelig. Den kan du lett klokke over 3GHz og opp mot 4 om du er heldig med ditt eksemplar. Om jeg ikke husker feil, er det flere som har klart dette med den medfølgende kjøleren også. Bytter du kjøler i tillegg så er den veldig klokkevennlig. Min mening er at ytelsesforskjellen, om der er noen, mellom en toppklokket E6600 og en X6800 ikke er verdt prisforskjellen. Samtidig må jeg innrømme at jeg ikke aner hvor langt X6800 kan klokke. Det må noen andre fortelle.

Lenke til kommentar

Nå klokker ikke jeg min E6600, men jeg er strålende fornøyd. Jeg kjører den med passiv kjøler og jeg har aldri observert temperaturer på over 50grader og luftstrømmen i kabinettet mitt er ikke ekstremt bra, men OK. Jeg har prøvd å klokke den litt med den passive kjøleren, men forståelig nok, så er ikke potensialet så stort, men jeg vurderer meget sterkt å kjøre noen forsøk med en vifte på tårnet mitt. Tror jeg har ett godt eksemplar og at potensialet dermed er bra.

Edit: mht X6800 er jeg enig med Steffenm, det er garantert en genial CPU, men den koster nok mer enn den smaker.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Min Pentium D klokket til 3.9Ghz, Har idle temp på ca 32gr og load på ca 40gr med vannkjøling

Hvordan er temperaturen på en E6600 i forhold?

Har hørt at disse CPU`ene er mer effektive med tanke på Strømforbruk.

7854722[/snapback]

Jeg kjører en E6600 på 3,0GHz. Luftkjøling, MIST kjøler, vifte med 54m³ i timen. (Veldig lite og stille). Har dog svært god luftgjennomstrømming. 1 stk 120mm og 1 stk 250mm vifte inn i kabinettet, 2 stk 120mm og 1 stk 92mm ut av kabinettet.

Idle 40°, 100% load på begge kjerner 44°. Overraskende lite forskjell egentlig. Når jeg målte temp ble cpu kjørt ca 10-15 min, men temperaturen endret seg bare de første par minuttene. Overklokken er stabil, kjørt med 100% load i 18 timer uten feil hverken i minnet eller cpu. Målte ikke temp da. :blush: hadde det for travelt.

Lenke til kommentar
Min Pentium D klokket til 3.9Ghz, Har idle temp på ca 32gr og load på ca 40gr med vannkjøling

7854722[/snapback]

Jeg kjører en E6600 på 3,0GHz. Luftkjøling, MIST kjøler, vifte med 54m³ i timen. (Veldig lite og stille). Har dog svært god luftgjennomstrømming. 1 stk 120mm og 1 stk 250mm vifte inn i kabinettet, 2 stk 120mm og 1 stk 92mm ut av kabinettet.

Idle 40°, 100% load på begge kjerner 44°. Overraskende lite forskjell egentlig. Når jeg målte temp ble cpu kjørt ca 10-15 min, men temperaturen endret seg bare de første par minuttene. Overklokken er stabil, kjørt med 100% load i 18 timer uten feil hverken i minnet eller cpu. Målte ikke temp da. :blush: hadde det for travelt.

7854765[/snapback]

Hvor høy FSB og Vcore kjører du?

Hva er Multiplieren for en sånn CPU?

Lenke til kommentar

7854722[/snapback]

7854765[/snapback]

7854791[/snapback]

FSB 333. HK nektet å gå lenger. Asus P5B-e pluss. Mulig nyere bios kan åpne for høyere FSB. Alt går knirkefritt til 333. på 334 Vil den ikke boote overhodet. Ikke behov for å justere Vcore. CPU så ikke ut til å ha noe som helst problemer med å gå høyere. Minnet er nå overklokket fra 800 til 825 MHz. Multiplier er 9.

Lenke til kommentar

7854722[/snapback]

7854765[/snapback]

7854791[/snapback]

FSB 333. HK nektet å gå lenger. Asus P5B-e pluss. Mulig nyere bios kan åpne for høyere FSB. Alt går knirkefritt til 333. på 334 Vil den ikke boote overhodet. Ikke behov for å justere Vcore. CPU så ikke ut til å ha noe som helst problemer med å gå høyere. Minnet er nå overklokket fra 800 til 825 MHz. Multiplier er 9.

7854804[/snapback]

Jeg har ASUS P5N32-E SLI Med helt fersk BIOS

har dette HK`et muliheter for og gå lengre en 333Mhz buss?

Lenke til kommentar

Jeg har ASUS P5N32-E SLI Med helt fersk BIOS

har dette HK`et muliheter for og gå lengre en 333Mhz buss?

7854831[/snapback]

Har ikke kortet selv, så jeg kan ikke være bastant på det. Prøv et Googlesøk. Så en polsk side som nevte noe om 500. Så det er nok mulig.

Lenke til kommentar
Jeg vet at dette kortet er klar for CPU`er med 1333Mhz,

når disse kommer til sommern.

Men det blir kanskje ikke det samme og sammenligne med?

7854868[/snapback]

Vi får nok ikke se hva det betyr i ytelsesøkning før de er testet av uavhengige testere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...